הבנק המרכזי האירופי צפוי להשאיר את הריבית ברמת שפל

הוועד המנהל של הבנק המרכזי יתכנס מחר וצפוי להחליט להותיר את הריבית על כנה העומדת על 1% ■ ההחלטה תבוא על רקע הקריאות ההולכות וגוברות לבנק להתחיל בהדפסת שטרות

הוועד המנהל של הבנק המרכזי האירופי ייתכנס מחר על מנת לקבוע את הריבית לחודש ינואר, כשברקע גוברות הקריאות מצד אנליסטים ומוסדות פיננסים רבים באירופה וברחבי העולם להגברת ההתערבות של הבנק המרכזי במשבר, ואפילו להשתמש בטקטיקה שהפדרל ריזרב משתמש בה לעיתים תכופות בארצות הברית והיא הדפסת כספים.

הוועדה צפויה להשאיר את הריבית בגוש האירו על 1%, הרמה הנמוכה ביותר אי פעם בגוש האירו, אבל להימנע מצעדים נוספים לטיפול במשבר עם התגברות הקריאות לביצוע פעולות כמו הקלה כמותית (QE) כמו שעשה הפדרל ריזרב בארצות הברית.

"מריו דראגי לא יכול לשבת בחיבוק ידיים כשאנחנו ממשיכים לקבל חדשות רעות מכיוון גוש האירו", אמר קארל ווינברג, כלכלן ראשי בחברת High Frequency Economics בראיון לרשת CNBC. "הורדת ריבית נוספת תעזור לכלכלה האירופית".

תוכנית הבנק המרכזי האירופי למתן הלוואות לבנקים לטווח של 3 שנים נחלה הצלחה מסחררת עם השקתה בדצמבר, אולם עם הזמן התברר שהבנקים שניצלו את התוכנית לא השתמשו בכסף כפי שהבנק המרכזי התכוון - קניית אג"ח של מדינות השקועות בחובות - אלא ניצלו אותו על מנת להגדיל את הנזילות שלהם וחלק ניכר מהכסף אף הושקע בחזרה בבנק המרכזי עצמו.

ההשקעות של הבנקים המסחריים באירופה בבנק המרכזי המשיכו לשבור שיאים כששלשום הושקעו כ-482 מיליארד אירו. כאמור הבנקים העדיפו להשקיע את הכספים בחזרה בבנק המרכזי במקום להשתמש בו למתן הלוואות ללקוחות שיעזור להם להגדיל את הצריכה שלהם מה שיוביל בסופו של דבר לצמיחה.

"יש עדיין תירוץ לבנק המרכזי להשיק תוכנית הקלה כמותית כפי שעשה זאת הפדרל ריזרב בארצות הברית והבנק המרכזי האנגלי באנגליה", כתבו אנליסטים של קרידט סוויס בסקירה שלהם ללקוחות. "יש עדיין סיכוי להצלחת תוכנית ההלוואות לטווח ארוך של הבנק המרכזי".