פיטורי מעוז: רגב דורשת דיון בכנסת; יחימוביץ': "מעשה פחדני"

מזכיר התנועה הקיבוצית: "דבריו הנלוזים של מעוז הם הסתה שקרית כנגד יותר מ-200 אלף אזרחים במאות ישובי פריפריה"

הדברים שאמר הכלכלן שלמה מעוז נגד "האליטה האשכנזית" ממשיכים לעורר סערה, והיום (ה') הוא זוכה לתגובות מעורבות ומגיע אפילו עד לכנסת. מזכיר התנועה הקיבוצית תוקף בחריפות את מעוז ומכנה את דבריו "דברי הסתה ושקר", ואילו ח"כ מירי רגב (ליכוד) תומכת במעוז ומבטיחה להעלות הצעה דחופה לסדר היום בכנסת, בגין מה שהיא מכנה "סתימת פיות".

רגב, החברה בוועדת הכספים של הכנסת, פנתה הבוקר לממונה על שוק ההון במשרד האוצר בדרישה לדעת מהיו השיקולים לפיטוריו של מעוז מבית ההשקעות אקסלנס. "לא ייתכן שכל פעם שמעלים נושא עדתי זה הופך להיות פוליטי; מעוז אמר את מה שהוא חשב ובמקום לסתום פיות צריך אכן לבדוק מה קורה שם", מסרה רגב בהודעה שהוציאה לתקשורת.

רגב הגיעה עד זאב ז'בוטינסקי ומסרה כי "יש מקומות שצריך לבדוק מה קורה שם גם כשזה לא נוח; גם ז'בוטינסקי אמר 'שקט הוא רפש'. לא ייתכן כי במדינת ישראל תהיה מדיניות של סתימת פיות. אם מישהו חושב שהנושא הזה יסתיים עם פיטוריו של מישהו אז הוא טועה".

מלבד רגב, גם מכללת ספיר ותנועת הקשת המזרחית הביעו היום תמיכה במעוז; בפייסבוק כבר נפתחה עצומה "נגד סתימת פיות". יו"ר העבודה שלי יחימוביץ' תמכה גם היא במעוז, ובדף הפייסבוק שלה כתבה כי פיטורי מעוז הם "שגיאה ופגיעה בחופש הביטוי".

לדברי יחימוביץ', דבריו של מעוז היו אכן "בוטים, ואני לא מסכימה עם רבים מהם ושוללת לחלוטין את התייחסותו להתיישבות העובדת ולמחאה החברתית. אבל חלק מהדברים שאמר הם ניתוח כלכלי וסוציולוגי לגיטימי, גם אם נאמרו בשפה בוטה וקיצונית. מעוז נגע בעצב חשוף וכואב של החברה הישראלית, שיש רתיעה וחשש תמידיים מלעסוק בו. אפשר לחלוק עליו, לתקוף אותו או לגנות אותו - אבל פיטוריו הם מעשה פחדני, סתימת פיות ופגיעה בחופש הדיון וחופש הביטוי".

לעומת זאת, מזכיר התנועה הקיבוצית, זאב ולוולה שור, תקף את מעוז בחריפות: "דבריו הנלוזים של מעוז כנגד ההתיישבות העובדת הם הסתה שקרית כנגד למעלה מ-200 אלף אזרחים המתגוררים במאות ישובי הפריפריה, ומסמנים בישיבתם שם את גבולות המדינה, מקיימים מערכת חיים יצרנית שלמה בתוכה עיבוד למעלה מ-2 מיליון דונם שטחים חקלאיים. לא נהיה שק החבטות של אנשים מתוסכלים המונעים משיקולים זרים ואישיים".