"אלי ישי - 'תופעה של עסקן' והוא שר הפנים הגרוע אי-פעם"

על רקע השביתה, ראשי העיריות חולון והרצליה תוקפים את הממשלה ובעיקר את שר הפנים

"אלי ישי זה תופעה של עסקן ברמה של עסקן, והוא שר הפנים הגרוע ביותר שהיה פה אי-פעם", כך תוקף היום (ב') בשיחה עם "גלובס" ראש עיריית חולון, מוטי ששון, על רקע השביתה שנפתחה הבוקר ברשויות המקומיות.

ששון, אולי בהתבטאות החריפה ביותר נגד שר הפנים ביממה האחרונה, בחר במודע לדרוך לישי על היבלת הגדולה ביותר: יריבו הפוליטי אריה דרעי, יו"ר ש"ס לשעבר. "איפה ישי ואיפה אריה דרעי. כל ראשי הערים יספרו לך איזה שר פנים טוב היה דרעי", הוא אומר.

כשהוא נשאל אם הוא אינו חושש לתקוף כך את האיש שממונה על הרשויות המקומיות ועל הברז התקציבי שלהן, משיב ששון: "ממה יש לי לפחד? הוא נותן לי שקל? מי הוא בכלל? אין לי שום הערכה לאיש הזה. הוא זה שצריך להיות עכשיו בלחץ, אני בסך הכול נלחם את המלחמות של התושבים שלי".

"מחלק כסף לא שלו"

קצפו של ששון, כמו של יתר ראשי הרשויות, יצא בעיקר נגד ההחלטה של ישי להעניק הנחות בארנונה לשורה של מגזרים, ובראשם משפחות מרובות ילדים המזוהות עם הסקטור החרדי.

"לא רק שהוא מחלק כסף לא שלו, הוא החליט שזה יהיה רטרואקטיבי, ואני אמור לרשום עכשיו צ'קים שלוש שנים אחורה. כדי שלא יגידו שהוא נותן לסקטור שלו, הוא מדבר על הנחות גם לסטודנטים, אבל תגיד לי מה יעזור לסטודנט הנחה של 200 שקל בשנה? זה בדיחה. רוצים לעזור לסטודנטים? תפחיתו להם את שכר הלימוד. בסופו של דבר, ההטבות לחרדים יעלו מאות מיליונים שיפגעו בחינוך וברווחה".

ששון מכוון אמנם את עיקר דבריו נגד ישי, אבל לא חוסך מביקורת גם על ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "ביבי עושה הכול כדי לשרוד, אז הוא נותן לישי יד חופשית. אני לא יודע אם ביבי ידע מראש על התוכנית של שר הפנים, אבל בשורה התחתונה הוא מעניק לה גיבוי. אולי הוא מפחד שהש"סניקים יעשו יד אחת עם ציפי לבני", הוא טוען.

גם בגלל מחיר המים

גם יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה, סבורה כי לא צריך להקל בתפקידה של הממשלה כולה וראש הממשלה בפרט בנסיבות שהביאו למשבר. "אלי ישי זה רק סימפטום למשהו שנמשך שנים רבות, וזה ההתנערות של הממשלה מחובותיה. היא מטילה כל מה שהיא רק יכולה על הרשויות, ושיא החוצפה הגיע בסדרת החוקים הפופוליסטיים, שמדיפים ריח חריף מאוד של בחירות קרובות.

"הממשלה רוצה לחלק מתנות? אין בעיה. רק לאחרונה הממשלה החליטה בצדק להקל על הזוגות הצעירים עם ילדים עד גיל שלוש ונתנה להם זיכוי במס. זה לגיטימי ונכון. אבל היה עולה על דעתך שהממשלה תיתן הנחה בארנונה לזוגות האלה? הממשלה רוצה לתת הנחות לסטודנטים ולעמותות שונות, רשימה שלמה ומאוד פופוליסטית. תואיל בטובה הממשלה לתת נקודות זכות או להגדיל את הקצבאות של ביטוח לאומי. לא יכול להיות שהממשלה תהיה טובה בלחלק מתנות, והרשויות יהיו הרעות שבסוף גם משלמות את המחיר".

גרמן מזכירה כי השביתה אינה רק נגד ההנחות בארנונה שהעניק שר הפנים, אלא גם נגד הטלת המע"מ על המים, שנעשתה במסגרת הקמת תאגידי המים בנפרד מהרשויות המקומיות.

"לפני שנתיים-שלוש לקחו מאתנו מקור הכנסה נהדר - המים. כשזה היה אצלנו, העסק גם התנהל טוב יותר וגם המים עלו פחות. אם נשארו יתרות, העברנו לחינוך ולרווחה. לאן הולכות היום ההכנסות? למשרדים מפוארים, למשכורות, ודאי לא לציבור. גם אחרי שביקשנו שלפחות יבטלו את תוספת המע"מ כי מים זה מצרך יסוד, קיבלנו הבטחות שלא קוימו. לכן אנחנו שובתים והשביתה הזאת סופר צודקת".

ממשרד הפנים לא התקבלה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.