סוף עידן אלי ישי

מהלכי הארנונה מוכיחים שהוא לחוץ בתוך ש"ס, וכנראה שגם ביבי לא ממהר להציל אותו

1. הסיפור הזה, שאין בו אף צדיק, אפילו לא רבע צדיק, שכולם בו תחמנים בני תחמנים - הממשלה, האוצר, ראשי מרכז השלטון המקומי וראשי הרשויות המקומיות - יכול להיות זה שיסיים וינעל את הקריירה הפוליטית של שר הפנים, אלי ישי.

2. האיש הולך והופך למעמסה. הוא לחוץ, מבוהל, מתנהל בשיקול דעת בעייתי. נראה שראש הממשלה כבר זיהה את זה והקריב את ראשו של ישי. עמדת נתניהו לעניין המסמך שגובש אתמול על ידי ישי ושלמה בוחבוט הייתה דחייה חד משמעית, חריפה, שאין בה אפילו לא קצה אפשרות לאימוץ.

לכאורה, הוא דיבר על ראשי הערים מפזרי הכספים ועל "חקיקה פופוליסטית הפוגעת בהכנסות של הרשויות מהקומיות". בפועל הוא התכוון גם לשר שיזם ויישם החלטות פופוליסטיות, ואחרי כן, כשאיום השביתה הונח על שולחנו, גם סיכם עם אותם מפזרי כספים את המשך הפיזור.

לזה מתווספת העובדה שראשי רשויות מהליכוד ארגנו מחאה וביטלו את השביתה. גם אם עשו זאת על דעתם עצמם, אילו נתניהו היה מתנגד הם לא היו עושים זאת. נתניהו מיומן במקח וממכר: אילו רצה לשמור על מעמדו של ישי, הוא היה עושה זאת.

אבל ישי, כאמור, גם הפך כבד מדי וגם למעין פצצה מתקתקת. דוח מבקר המדינה בעניין הדליקה בכרמל ופשיטת הרגל של שירותי כיבוי האש מכוון במישרין לישי. הרי הוא שר הפנים הנוכחי, שר פנים של כמה קדנציות. אז עדיף להתרחק ממנו.

3. אנשי ישי כבר רומזים: נתניהו לא הוגן. ישי היה זה שהגיש לנתניהו את כיסא רה"מ על מגש של כסף, כשהוביל בזמנו התנגדות חריפה למינויה של ציפי לבני כמחליפה לאהוד אולמרט בראשות הממשלה. אז שיתכונן לנקמה.

4. השאלה הגדולה היא אם הרב עובדיה יוסף, בעל הבית הגדול של ישי, אכן מזהה את ישי כמעמסה. אין כאן תשובה ברורה. עם זאת, סביר להניח שישי ידע מראש מה תהיה תגובת הרשויות על החלטותיו להעניק הנחות מפליגות בארנונה בעיקר למשפחות ברוכות ילדים, רובן משפחות ש"ס. הוא גם ידע שנתניהו לא יפרוץ את התקציב לכך.

העובדה שבכל זאת עשה את מה שעשה לטובת בוחרי מפלגתו, אומרת שהוא כבר עם הגב לקיר גם בש"ס. כך שעם פרסום דוח המבקר על הדליקה וסימון אחריות ישי לקטסטרופה בכבאות - לא יוכל הרב להתעלם מהכתם הציבורי - ויסתיים עידן ישי בפוליטיקה.