"מצב המשביר לצרכן מושפע לרעה ממדיניות הבעלים"

חברת הדירוג מעלות: "מצב המשביר לצרכן מושפע לשלילה ממדיניות הרכישות של הבעלים" ■ הורידה את דירוג האג"ח של הרשת שבשליטת רמי שביט ברמה אחת ל-BBB

מצבה העגום של אייס אוטו דיפו אומנם בולט לרעה בענף הקמעונאות המקומי, אולם רשת ה"עשה זאת בעצמך" של משה גאון ושלמה זבידה אינה היחידה שנתקלת בקשיים. מרבית קמעונאיות הנון-פוד המקומיות סובלות גם הן מחולשה, כשאחת המרכזיות מהן היא רשת המשביר לצרכן שבשליטת רמי שביט.

בחברת הדירוג S&P מעלות מזהים הרעה במצב הרשת, ובשל כך הורידו אתמול את דירוגה כמנפיק בדרגה אחת, ל-BBB ("רמת השקעה בינונית") , כשתחזית הדירוג עלתה משלילי ליציב. למשביר שתי סדרות אג"ח, מתוכן אחת שאינה מדורגת, בהיקף כולל של 125 מיליון שקל.

האג"ח המדורגת (א') נסחרת בתשואה של 9%, והבלתי מדורגת (ב') של 22%. לחברה הבת, מועדון 365, שתי סדרות נוספות בהיקף של כ-90 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של 11%-24%.

במעלות מעריכים כי בסיכום 2011 תציג המשביר הפסד נקי של יותר מ-15 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 21 מיליון שקל ב-2010, כשעיקר הפגיעה מיוחסת להפסדים תפעוליים בתחום הציוד המשרדי והתיירות, במקביל לעלייה בהוצאות המימון, בעקבות עלייה במינוף.

הצפי של מעלות להפסד השנתי משקף רבעון רביעי ללא רווחים, משום שאת שלושת הרבעונים הראשונים של 2011 סיכמה המשביר בהפסד של 14.5 מיליון שקל. יש לציין כי לאחר צניחה של כ-40% בשנה החולפת, לשווי שוק של פחות מ-200 מיליון שקל, בוחן לאחרונה שביט אפשרות למחוק את מניות המשביר לצרכן מהמסחר בבורסה, כארבע שנים וחצי לאחר שהנפיק את החברה.

"קשת מוצרים רחבה"

בעקבות אסטרטגיה אגרסיבית של צמיחה באמצעות רכישות, פועלת כיום המשביר לצרכן במספר תחומים קמעונאיים, ביניהם בתי כלבו הנושאים את שמה, רשת הדראגסטורים "ניו פארם", תיירות באמצעות חברת קשרי תעופה ומכירת ציוד משרדי באמצעות אופיס דיפו. במעלות מציינים כי "הפרופיל הפיננסי של הקבוצה מושפע לשלילה ממדיניות הרכישות האגרסיבית של הבעלים".

האסטרטגיה הזו הפכה את המשביר לחברה ממונפת, בה הון עצמי של כ-80 מיליון שקל מממן מאזן בהיקף של 1.45 מיליארד שקל, מתוכו התחייבויות שוטפות בהיקף כולל של 1.1 מיליארד שקל (מחציתן לספקים ונותני שירותים).

במעלות מציינים כי בנוסף לירידה ביחסים הפיננסים של המשביר, בעקבות ההחמרה בתוצאותיה הפיננסיות בתשעת החודשים הראשונים של 2011, רשת בתי הכלבו תיאלץ להתמודד עם מספר אתגרים: "פעילות בתחומים החשופים לרמת תחרות מוגברת, עונתיות, חשיפה גבוהה לשינויים מקרו-כלכליים, השפעותיהם השליליות של תחום הציוד המשרדי ותחום התיירות, וזאת בנוסף לתוכניותיה להיכנס לשוק קמעונאות המזון".

במעלות סבורים כי בנוסף לרכישת אופיס דיפו בסוף 2010 תמורת 179 מיליון שקל, "שתוצאותיה מתאפיינות בעונתיות גבוהה במיוחד ושולי רווח נמוכים בהשוואה לתחומי הליבה של הקבוצה", המשביר סובלת מתוצאות חלשות בתחום התיירות, בשל הרעת התנאים שם, זאת במקביל לעלייה משמעותית במינופה, בעקבות הנפקת חוב שביצעה ב- 2011.

בנוסף מציינים במעלות כי המשביר עומדת בפני אתגרים תפעוליים ופיננסים לקראת כניסתה המתוכננת לתחום קמעונאות המזון, ועלויות השקתה "מגבילות את יחסי הכיסוי של הקבוצה לגבולות הדירוג הנוכחי".

יחד עם זאת, בחברת הדירוג מציינים כי במקרה בו יממש שביט את אחת מהחזקותיו, או אם יחול שיפור בתנאי הספקים, המשביר תוכל לרשום שיפור קל ביחסי הכיסוי. כן מציינים שם לחיוב "מיצוב עסקי חיובי המתבטא בקשת מוצרים נרחבת, פיזור פעילויות, יתרון לגודל ושימוש הקבוצה בפלטפורמות פעילות קיימות, לרבות מועדון לקוחות, להרחבת עסקיה".

"דירוג למנפיק ולא לסדרה"

מהמשביר נמסר אמש כי "הדירוג הנוכחי הינו דירוג למנפיק, ולא דירוג לסדרה ספציפית של אג"ח, כך שהדירוג פותח פתח גם לדירוגן של הסדרות האחרות של הקבוצה. הדירוג הנוכחי, הכולל גם העלאת התחזית ל'יציבה', מחזיר למעשה את הדירוג המקורי שבו דורגו האג"חים של המשביר בעת הנפקתן הראשונה ב-2007.

"המשביר אינה רואה עין בעין את מתודולוגיית הדירוג של מעלות, אך מכבדת אותה, ולראיה - הסדרה האחרונה של האג"ח שהונפקה אשתקד, הונפקה ללא דירוג... בדירוג ישנה התייחסות לאפשרות הגיוס הקיימת הודות לכך שסך של כ-160 מיליון שקל, המהווים כ-70% מסעיף הלקוחות של הקבוצה, הינו כנגד כרטיסי אשראי".