כלכלנים: "פורטוגל ויוון יינטשו לבסוף את גוש האירו"

כלכלן בסאקסו בנק: "הם (פורטוגל ויוון) ינטשו את מטבע האירו אך יישארו באיחוד האירופי, למרות שעדיף יהיה לשני הצדדים להיפרד לגמרי" ■ הרבה מדינות מעדיפות להיות קשורות לאיחוד רק במונחים של מדיניות חוץ וביטחון ופחות בנושאים הכלכליים"

כלכלנים רבים שהתראיינו אמש לרשת CNBC העכירו קצת את האוירה האופטימית ששררה באירופה, זאת לאחר שהם טוענים כי מטבע האירו אינו מתאים לפורטוגל וליוון והם יהיו חייבות לפרוש מגוש האירו כדי להציל את עצמן מחדלות פרעון.

"הם (פורטוגל ויוון) ינטשו את מטבע האירו אך יישארו באיחוד האירופי זאת משום שיהיה להם קשה לעזוב גם את גוש האירו בתנאים הנוכחיים והמחיר שהם ישלמו יהיה גבוה יותר, זאת למרות שעדיף יהיה לשני הצדדים אם שתי המדינות שקועות החובות ייפרדו לגמרי מגוש האירו", טוען סטיין ג'קובסון הכלכלן הראשי של סאקסו בנק. "יחד עם זאת, אותן מדינות, כמו גם מדינות אחרות בגוש האירו, מעדיפות להיות קשורות לאיחוד רק במונחים של מדיניות חוץ וביטחון ופחות בנושאים הכלכליים".

מנגד, הכלכלן הראשי של UBS פול דנובן, טוען כי מדינות שיהיו מעוניינות לצאת מגוש האירו לא ירוויחו מכך דבר, ולהיפך הם רק יפסידו. מעבר לכך זה בלתי אפשרי מבחינה חוקית מפני שהאיחוד לא יזם נהלים ליציאה מגוש האירו.

"הגישה המשפטית הרווחת היא שבמידה ואתה עוזב את מטבע האירו אתה עוזב גם את האיחוד האירופי, כלומר המטבע והאיחוד קשורים זה בזה ולא ניתן להפרידם", מוסיף דנובן. "עדיף יהיה לאותן מדינות להכריז על חדלות פרעון כאשר הן נמצאות בתוך גוש האירו מאשר לעזוב את גוש האירו ואז להכינס למצב שכזה, שכן במקרה כזה מדינות מעטות באמת ייהיו מוכנות להתגייס למענן".

ג'יקובסון מגיב לטענות אלה וטוען כי במקרה של יוון עדיף יהיה לה לחזור למטבע הלאומי ולא קיימת סכנה מיידית של פיחות. כמו כן הוא טוען שלסחורות היווניות עדיין יהיו הרבה ביקושים גם במדינות אירופה אך גם בעיקר בארה"ב.