המשקיעים במיזם חח"י ידרשו נגישות לתשתית בזק והוט

כך נודע ל"גלובס" ■ פרטנר וסלקום יתנגדו לאפשר למיזם למכור שירותים ישירות ללקוחות עסקיים

המתמודדים במיזם תשתיות התקשורת של חברת החשמל ידרשו להשתמש בתשתיות של בזק והוט להנחת סיבים אופטיים. כך נודע ל"גלובס". המשמעות של הסכמה או אי הסכמה לכך מצד המדינה עשויה להיות קריטית.

כ-70% מהפריסה של הסיבים האופטיים במיזם היא עילית, על קווי מתח, ואילו 30% מהפריסה היא קרקעית. אך עיקר ההשקעה הכספית היא בפריסה הקרקעית, ולכן כשמתכננים את המיזם, הנגישות לתשתיות בזק והוט משפיעה מאוד על העלויות. למעשה, הדבר עשוי להתברר כהבדל בין כדאיות כלכלית לחוסר כדאיות של המיזם כולו.

הדרישה של המשקיעים תופיע במסמך התגובות שלהם שיוגש עד סוף החודש. יש בעיות רבות שדורשות ליבון והבהרות, אולם עיקרי ההסתייגויות מתבטאים בעובדה שהמיזם חייב לבצע את כל עבודותיו דרך חברת החשמל, משום שמדובר ברשת שלה, ועלויות העובדים הן עצומות ביחס למה שמקובל בשוק הפרטי.

חברת החשמל מתנגדת לדרישת המשקיעים לאפשר נגישות של קבלני משנה חיצוניים לפריסת הסיבים. חח"י עומדת על כך שהעבודה תהיה רק באמצעות עובדים שלה, שעלותם גבוהה בהרבה מהרגיל. עבור חלק מהמשקיעים מדובר בסעיף "שובר עסקה" ואילו אחרים סבורים שהבעיה היותר קשה בהיבט הזה היא האם התכנון יוכל להיעשות על-ידי גופים חיצוניים, ואם יתברר שכך ניתן להוזיל עלויות, תסכים חח"י להתפשר.

אם ועדת המכרזים לא תסכים לשנות את חובת הבלעדיות של חח"י על עבודות ברשת, מה שצפוי שיקרה, הרי שבצד ההקלות שיקבלו המשקיעים תעמיד ועדת המכרזים את "הסוכרייה" של גישה ישירה לעסקים. כידוע, נאסר על המיזם למכור ללקוחות סופיים, אלא למפעילים בלבד. כלומר פרטנר או סלקום יוכלו לבוא ולקנות ממנו גישה לבתי הלקוחות, אך הוא לא יוכל למכור ישירות ללקוח, אלא הלקוח יהיה חייב להתקשר עם מפעיל. במידה שיאפשרו למיזם למכור ללקוחות עסקיים, הוא ייקלע לקונפליקט מול פרטנר וסלקום, כי אז הוא יתחרה בהן על המגזר העסקי.

בזק והוט סירבו להגיב לידיעה.