אשלים: המדינה חותכת ב-30% את ברייטסורס

מדובר במכרז הדגל של המדינה בתחום האנרגיות המתחדשות, שבמסגרתו ייבנו שלוש תחנות כוח סולאריות בהיקף כולל של 1.5 עד 2 מיליארד דולר

המדינה "חותכת" ב-30% את הצעת המחיר של קבוצת ברייטסורס אנרג'י האמריקאית ואלסתום הצרפתית באשלים. מדובר במכרז הדגל של המדינה בתחום האנרגיות המתחדשות, שבמסגרתו ייבנו שלוש תחנות כוח סולאריות בהיקף כולל של 1.5 עד 2 מיליארד דולר. קבוצת מגלים של ברייטסורס האמריקאית ואלסתום הצרפתית הייתה היחידה שהגישה הצעה למתחם B להקמת תחנה תרמו-סולארית בעלת הספק של כ-120 מגה-ואט המבוססת על טכנולוגיית מגדל השמש (ראו הדמיה). ההשקעה הכספית בהקמת התחנה של מגלים מוערכת בכ-600 מיליון דולר.

בספטמבר הודיעה המדינה כי היא דוחה את הצעת המחיר של מגלים לאחר שבדקה את ההצעה לפרטיה. לפי מידע שהגיע ל"גלובס", הצעתה של מגלים מבוססת על מחיר של 115 אגורות שיקבל הזכיין מהמדינה עבור כל קוט"ש חשמל שתפיק התחנה במשך 25 שנה.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הגישה המדינה למגלים הצעת מחיר נגדית. הצדדים חתומים על הסכם סודיות אך ל"גלובס" נודע כי הצעת המדינה מבוססת על מחיר של 80 אגורות לקוט"ש שתפיק תחנת הכוח העתידית, כך שמדובר בהפחתה של כ-30%.

מקבוצת מגלים נמסר כי הם מנועים מלהתייחס לפרטי ההצעה כל עוד מתנהל המו"מ. בד בבד ממתינה עדיין קבוצת נגב של סימנס הגרמנית ושיכון ובינוי לתשובת המדינה להצעה שהגישה בפברואר. הצעתה של מגלים גבוהה מהמחיר שקבעה רשות החשמל בהסדרה למערכות סולאריות גדולות בטכנולוגיית PV העומד כיום על 98 אגורות לקוט"ש. "גלובס" דיווח בעבר כי גם הצעתה של נגב גבוהה מהתעריף המוצע בהסדרה. אשלים נחשב לאחד הפרויקטים הגדולים והמורכבים ביותר בתחום הסולארי בעולם. הוא כולל הקמת שתי תחנות תרמו-סולאריות בהספק של 125 מגה-ואט ותחנת PV בהספק של 30 מגה-ואט. התחנות יידרשו להקים יכולת אגירה של חשמל ויפעילו טורבינות גז טבעי כגיבוי להפעלת התחנות. יחד עם זאת יש במכרז הקלות משמעותיות כמו הארכת הרישיון ל-25 שנה, היעדר עלויות קרקע ומינהל, ויתור על דרישת החזקת ההון העצמי וערבויות מדינה למקרה של קריסת חברת החשמל.

תחנה סולארית ברמת חובב

שיכון ובינוי וסולאר הייבריד צפויות להתמודד במכרז הקרקע להקמת תחנה סולארית בהספק 35 מגה-ואט ברמת חובב. ל"גלובס" נודע כי חברות אחרות ובהן אנלייט, סאמיט, סופרגז וערבה פאוור החליטו ברגע האחרון שלא להתמודד במכרז. המכרז לפרויקט שהיקפו כ-400 מיליון שקל ייסגר היום בצהריים. ראש המועצה התעשייתית רמת חובב אנדריי אוזן העריך כי המכרז צפוי להשיג הצעות בגובה 60-70 מיליון שקל כדמי שכירות לקרקע.

מדובר בפרויקט המוקם על קרקע בגודל 485 דונם ששימשה בעבר כבריכות אידוי ששוקמו. מחיר המינימום הוא 3,500 שקל לדונם לשנה כשהזוכה מחויב להפקיד כמחצית מדמי השכירות כערבות עם הזכייה. המועצה זכאית ל-10% מההכנסות מעל 50 מיליון שקל. יתרונו הגדול של הפרויקט הוא שיש לו כבר תוכנית מתאר מאושרת לתחנת כוח סולארית והיתר בנייה.