כץ מנע את אישור חוק הפנסיה החדש של עובדי חברת החשמל

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום בהצעת החוק הממשלתית לשנות את שיטת העדכון של הפנסיה של עובדי חברת החשמל ■ העלות של ההצמדה למדינה נאמדת בכ-3 מיליארד שקל

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת חיים כץ מנע היום (ד') את אישור חוק הפנסיה החדש של עובדי חברת החשמל. כץ הודיע כי לא יאפשר את חקיקת החוק כל עוד הוא מאפשר למדינה לפגוע בפנסיות בגלל חריגות שכר שנעשו אחרי שנת 1982. בנוסף הודיע כץ כי ימנע הכנסת סעיף שמסמיך את שר האוצר להרחיב את תחולת החוק הספיציפי לכל הגמלאים במשק. ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה היום בהצעת החוק הממשלתית לשנות את שיטת העדכון של הפנסיה של עובדי חברת החשמל באופן שמצמיד את הפנסיה שלהם למדד במקום לשכר העובדים הפעילים כיום. מדובר בחוק שנועד לאפשר את יישום ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי חברת החשמל שנחתם ב-31 לינואר 2011. העלות של ההצמדה למדינה נאמדת בכ-3 מיליארד שקל כשחברת החשמל דורשת ש-2.5 מיליארד שקל ימומנו באמצעות תעריף החשמל.

הצורך בחוק מיוחד נולד בגלל התנגדות גמלאי חברת החשמל, שההסכם מנתק את הפנסיות שלהם מהצמדה לתנאי השכר של העובדים הפעילים. הגמלאים טוענים - ובצדק - כי ההסכם מסיר מעליהם את הגנת וועד העובדים מפני פגיעה עתידית בתנאי שכרם. נכון להיום התנגדות הגמלאים מונעת את חתימת ההסכם משום שלוועד העובדים ולהסתדרות אין סמכות לחתום על הסכמים קיבוציים שפוגעים בזכויות הגמלאים.

ואולם מתברר שהאוצר ניסה לנצל את ההזדמנות על-מנת לנסות ולהעניק לשר האוצר סמכות להרחיב בעתיד את תחולת החוק לכל שאר הגמלאים במשק. למרות שמדובר בחוק שנחקק למטרה ספציפית דאג האוצר להכניס להצעת החוק סעיף הקובע כי "שר האוצר רשאי לקבוע בצו כי הוראות החוק יחולו...על גמלאי של מעביד אחר".

כפיצוי לגמלאי חברת החשמל על הפגיעה בהם, הסכימה המדינה להגדיל את הקצבה שלהם בשיעור של 8-12%. ואולם כץ הצביע על-כך שהחוק חושף את הגמלאים לפגיעה מצד הממונה על השכר באוצר אם יתגלו חריגות שכר שקיבלו בעת שעבדו בחברה. על רקע זה התעמת כץ עם נציג האוצר עו"ד קובי אמסלם כץ הציע לעכב את החוק עד שיושלמו בדיקות חריגות השכר. "גם אני רוצה לקדם את החוק יחד עם זה לא יכול להיות שאתה תבוא ותאיים על ציבורי עובדים על חריגות שהיו לפני 40 ו-50 שנה. אני רוצה שתבואו ותגידו שהגמלאים הם מחוץ למשחק. עובדים פעילים בסדר אבל אתם רוצים לקחת גמלאי שיצא לגמלאות לפני 30 שנה - לא סביר".

אמסלם: "החוק הוא רק מ-1982".

כץ: "אז מה שאכלתי במעברה באגרו-בנק אני לא צריך להקיא אותו? יופי. בן כמה אתה - ילד? 33?"

אמסלם: "בפעם האחרונה שבדקתי הייתי בן 43 אבל אם זה יעשה לך נחת לא הייתי מתנגד להוריד כמה שנים".

כץ: "אתה בחור אינטליגנטי ונראה טוב. אני מוכן לתת לך את זה בכתב".

אמסלם (בחיוך): "אני רוצה את זה בחוק".

כץ: "אז תבוא ותסמן לי את המוקשים בחוק הזה. בכל רגע נתון יבוא ממונה על השכר ויגיד לגמלאים לפני 17 שנה עשיתם ככה וככה והיום אני לוקח לכם על זה כסף. כמה זה ההתיישנות על פשעי הנאצים?

נציג האוצר קובי אמסלם אמר "אנחנו לא יכולים לוותר על סמכות שבחוק או לומר שלא נאכוף את החוק. אי אפשר להוריד את ההוראה הזו כי מדובר בהוראה שנכללת בחוק יסודות התקציב".

"לא ייצא מהוועדה חוק כזה"

יו"ר הוועד מיקו צרפתי אמר כי "החריגות לכאורה כמו דרגת כוכב ומשכורת 14 הוכשרו בהסכם".

אמסלם: "זה לא מדויק. חלק מהרכיבים בוטלו ביחס לעובדים שהתקבלו אחרי שנת 2004".

כץ: "אתם יכולים ללכת לוועדת השרים לענייני חקיקה שמתנהלת כמו שוק פרסי ולהגיד להם 'אנחנו הולכים לקרוע את חברת החשמל' או את הנמלים. אין לכם עלויות ושמה אתם משגעים את המערכת. אם יתברר שהייתה חריגה - כל הכבוד. ניתן לכם להדליק משואה ביום העצמאות. אם אין חריגות - אף אחד מכם לא יחזיר את עלויות העבודה. 30 שנה זה מוגזם. אם תגיד לי 5 שנים - בסדר. לא ייצא מהוועדה חוק כזה. לא יכול להיות שיצא מפה חוק שאתה תוכל לפנות לגמלאי בן 80 שיצא לפנסיה לפני 30 שנה ולהגיד לו אני רוצה לקחת ממך כסף ולו רק שקל אחד. אנשים בגיל זקנה צריכים ודאות. תיקח ממנו 100 שקל הרגתי אותו - מבחינת האקטואריה זה אפילו טוב לך".

יו"ר הוועדה התלוצץ בדיון על חשבונו של יו"ר ועד עובדי חברת החשמל דוד (מיקו) צרפתי ואמר לו "היית יכול להשיג הרבה יותר בהסכמים עם מנהל כוח אדם מוכשר כמו שיש לך". צרפתי השיב בציניות "אז זו תהיה סיסמת הבחירות שלי בבחירות לראשות הוועד השנה".