גייטנר: המסוי על העשירים בדרך למעלה

שר האוצר האמריקני בפורום דאבוס: "כבר בשבעות הקרובים נראה גל שני של סנקציות על איראן"

"מס הכנסה לעשירים בדרך למעלה" כך אמר היום שר האוצר האמריקני, טימוטי גייטנר, בפאנל בכנס השנתי של ה-WEF בדאבוס. לדברי גייטנר, העלאת מסים היא הפתרון להתמודד עם החובות והתחייבויות הפיסקאליות של ארה''ב.

"אין בכלל מקום לדבר על הפחתת מסים ואם אתה שם לב גם המתמודדים הרפובליקנים הפסיקו לעשות זאת ושינוי קצת הטון לאחרונה. הדמוקרטיים הרבה יותר מציאותיים בעניין" השיב גייטנר.

עם זאת, גייטנר טען כי הבעיות הפיסקאליות של ארה''ב- גרעון וחוב עצום - אינן הבעיות הקשות ביותר איתן נאלצת ארה''ב להתמודד אלא האבטלה הגבוהה, הירידה בהכנסות של מעמד הביניים שגרם לעלייה באי שוויון והגדלת העוני בארה''ב. "המצב הטוב יחסית של ארה''ב מאפשר לה להתמודד עם הקשיים הפיסקאליים בלוח זמנים קצת יותר נוח ועל פני כמה שנים".

שר האוצר התייחס גם לסנקציות על איראן והבטיח "גל שני של סנקציות" ממש בשבועות הקרובים. יתרה מזו, אין כאן מדובר רק בסנקציות כפי שראינו, הסביר גייטנר, אלא במאמץ בינלאומי מתואם "למען הפחתת התלות בנפט" לטווח הארוך. "סין לא רק שלא רוצה לפגוע במאמצים הללו אלא שהיא כבר חלק מהמאמץ הזה" אמר גייטנר שחזר לא מזמן בביקור בסין. לדבריו, המאמץ הזה לא רק יוסיף לשלום וליציבות האזור אלא שבטווח הארוך גם ביציבות שוק האנרגיה העולמי.

לגבי סין, אשר הפכה לכלכלה מספר שתיים בעולם, אמר כי "היא נוקטת במדיניות הפוגעת ומעוותת את המסחר הבינלאומי וגורמת לפרוטקציוניזם". גייטנר קרא למנהיגים הסינים לבצע את השינויים הנדרשים כדי לאמץ את כללי המשחק ואמר כי "השינויים התחילו והם בכוון הנכון.

גייטנר חשף כי קיים בארה''ב כעס מאוד גדול כלפי סין " יש לחץ עצום שם בחוץ למען הגברת הפרוטקציוניזם וזה הופך ללחץ פוליטי" הוא אמר. בניגוד לתחזית ה"פד", גייטנר חזר ואמר כי כלכלת ארה''ב תצמח ב-2012 בשיעור שנע בין 2% ל-3% "כאשר הדבר תלוי מאוד בהתפתחות המשבר האירופי, ההתפתחויות באיראן. חשוב לזכור כי עדיין אנו עוברים תקופה קשה, מלאת אתגרים כי עדיין אנו מתמודדים עם הרבה "אפטר-שוקס" מהמשבר הקודם".

גייטנר דחה את הביקורת העולה מטעם המגזר העסקי בדבר הגזמה ברגולציה הפוגעת ברמת ההשקעות במשק ואמר כי "לפי הנתונים והמציאות אנו לא רואים ירידה בהשקעות אלא גידול ודווקא לא מבוטל בכלל. אנו מודעים לביקורת אך אנו סבורים שהשינויים ברגולציה יביאו לשיפור בטווח הארוך" .

גייטנר התייחס לסוגיית האבטלה והסביר כי לצורך הפחתת האבטלה יש צורך בצמיחה מהירה שהיא דבר קשה כעת בגללה משבר באירופה והאפטר-שוקס בארה''ב של המשבר האחרון. "בטוח הארוך, הפתרון הוא השקעות במו''פ, בחינוך, בתשתיות. אבל אני לא רוצה להשלות אף אחד: זה ייקח זמן רב. בכל זאת, אנו רואים שיפור ניכר במספר מקומות עבודה שהמגזר העסקי האמריקני ייצר לאחרונה" הוא סיכם.

גייטנר התייחס גם להתנגדות האמריקנית להגדיל את השתתפותה בקרן המטבע הבינלאומית ואמר כי "הדרך הבטוחה להצלת אירופה היא שהיא עצמה תבנה קרן לעצמה שתחזיק מעמד בטווח הארוך. זה "החלק החסר" הגדול של כל הפרוייקט הגדול שלהם. אנו לא יכולים לבוא ולהחליף את זה. אנו לא יכולים להחליף את ההתחייבויות והמאמצים שלהם" סיכם גייטנר.