בים תטיס יורד הלחץ - וחברות התעשייה בישראל נפגעות

קצב ההפקה במאגר הגז המתרוקן של קבוצת דלק ונובל הופחת, עקב ירידת לחץ ■ נייר חדרה מדווחת על עלייה של כ-100 אלף שקל ליום בהוצאות על אנרגיה

חודש הבא ירגישו אזרחי המדינה על בשרם את המחסור בגז טבעי שקיים במשק הישראלי כעת, הנובע מהשיבושים בהזרמת הגז ממצרים. הפסקת ההזרמה של הגז המצרי גרמה לשאיבה מוגברת ממאגר הגז היחיד שמספק נכון להיום גז לישראל - "ים-תטיס" של קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

בעקבות העלייה בהיקף כמות הגז הנשאבת ממאגר זה, הוא צפוי להתרוקן עד סוף השנה, עוד בטרם תחל אספקת הגז המלאה ממאגר "תמר". כתוצאה מהמחסור בגז, נאלצת חברת החשמל לקנות סולר יקר יותר, על מנת לייצר חשמל, ובעקבות זאת תעלה רשות החשמל את מחיר החשמל לצרכנים בתחילת החודש הבא ב-6.6% (כחלק מהעלאה תלת-שנתית של 13.4%).

אל הפער בעיתוי האספקה בין שני המאגרים נוספה בשבוע שעבר בעיה חדשה: ירידת לחץ בלתי צפויה במאגר "ים תטיס" אילצה את נובל אנרג'י, מפעילת הפרויקט, המחזיקה ב-47% מהזכויות בו, להפחית עוד יותר את היקף הפקת הגז, לאחר הורדה בקצב ההפקה שכבר בוצעה בסוף 2011. הפחתת ההפקה נועדה לשמר את יכולת המאגר לספק גז לישראל עד להגעת הגז מ"תמר", בקצב איטי יותר אך יציב, אשר יפחית את הסיכון להפרעות עתידיות לאספקת הגז למשק.

כך, מלבד הצרכנים הפרטיים של חברת החשמל, מי שעוד נפגעים מהפחתת היקף הפקת הגז הם הלקוחות התעשייתיים אשר מאגר "ים תטיס" מספק להם גז. בין הלקוחות הקבועים של המאגר נמצאים בית הזיקוק של פז באשדוד, תחנת הכוח של מתקן ההתפלה באשקלון, מפעלי ים המלח של כיל, בית הזיקוק בחיפה ומפעלי נייר חדרה (ראו טבלה).

נוסף לכך, יש לחברה שני לקוחות מזדמנים - המפעלים של מכתשים אגן באשדוד וברמת חובב, שבהם קיימת תחנת כוח שבה הגז מים תטיס אמור לשמש כגיבוי לאספקת הגז ממצרים, ומפעל המלט של "נשר" ברמלה.

"לא צוינו שיעורי ההפחתה"

היום (א') נחשפה הסנונית הראשונה שמדווחת על פגיעה כתוצאה מהירידה בהיקף הפקת הגז ומחוסר יכולתה של "ים תטיס" לספק את כמויות הגז שעליהן התחייבה בהסכמים עם לקוחותיה. חברת נייר חדרה , מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, דיווחה הבוקר כי קיבלה הודעה בסוף השבוע מנובל אנרג'י כי אין באפשרותה לספק גז, בשל הירידה בקצב השאיבה.

עוד דיווחה נייר חדרה, כי "למועד הדיווח החברה אינה יכולה להעריך את מלוא ההשלכות של הודעת ספק הגז, כמו גם ההשלכות של צמצום כמות הגז הטבעי המסופקת לה, בין היתר בהתחשב בעובדה שבמסגרת הודעת הספק לא צוינו שיעורי ההפחתה באספקת הגז הטבעי, אם כי צוין שפרטים נוספים יועברו לחברה בהמשך". זאת מכיוון שבנובל לא יודעים עדיין להעריך בכמה תרד תפוקת המאגר, ומחכים לתוצאות בדיקות המהנדסים של החברה.

הגז הטבעי משמש את תחנת הקו-גנרציה שהקימה נייר חדרה בשטח מפעלי החברה בחדרה, המופעלת באמצעות הגז הטבעי. נייר חדרה הקימה את תחנת הכוח בחצר המפעל, על-מנת לספק את תצרוכת החשמל הנדרשת לקו החדש, שהפעלתו החלה בשנת 2010, ושזכה לכינוי "מכונה 8". המכונה, שבנייתה נאמדה בכ-690 מיליון שקל, הגדילה את היקף כושר ייצור הנייר של החברה ביותר מכפול, לרמה של כ-330 אלף טונות.

עקב החוסר בגז, דיווחה היום נייר חדרה כי "החברה בוחנת את האלטרנטיבות העומדות לרשותה להתמודדות עם צמצום בכמות הגז הטבעי המסופקת לה על-ידי 'ים תטיס', לרבות אפשרות הרחבת השימוש בסולר חלף השימוש בגז טבעי. להערכת החברה, המתבססת על מחירי השוק למועד הדיווח, מחירו של הסולר גבוה משמעותית ממחירו של הגז הטבעי, ועל כן להגדלת השימוש בסולר עלולות להיות השלכות כספיות שליליות ועלויות נוספות בטווח שבין 80-100 אלף שקל ליום, או אף יותר, בגין כל יום שבו לא תסופק לה כל כמות הגז הטבעי הנדרשת להפעלת מתקניה".

עוד דיווחה נייר חדרה, כי "על מנת לחסוך בעלויות האנרגיה ולנסות לצמצם את אותה השלכה כספית שלילית מוערכת, בוחנת החברה אפשרות השבתה לסירוגין של חלק ממתקניה". למרות התרחיש הפסימי, נראה כי המשקיעים בבורסה של ת"א לא ייחסו לה משמעות רבה, ומניית נייר חדרה רשמה היום ירידה בשיעור מתון של כ-1%.

"לא תעמוד בתחזית השנתית"

נייר חדרה שבשליטת כלל תעשיות (59.1%) פועלת במגזר הנייר, האריזה והמחזור, ובמגזר מוצרי הצריכה (באמצעות החזקה של 49.9% בחוגלה קימברלי). ברבעון השלישי רשמה החברה הפסד תפעולי של 9.5 מיליון שקל, בעקבות גידול בעלות המכר, עקב התייקרות תשומות חומרי הגלם והגז הטבעי. הפרשה חשבונאית בגובה 21 מיליון שקל, כנגד דרישת מס של רשויות המס בטורקיה, הביאה את נייר חדרה לרשום הפסד של 43.6 מיליון שקל, וזאת ביחס לרווח של 23 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בהערכת השווי לפעילות החברה, שצורפה לדוחות, נכתב כי "לאור תוצאות הרבעון השלישי והתחזית לרבעון האחרון של השנה, החברה ככל הנראה לא תעמוד בתחזיות השנתיות כפי שצפתה בתקציבה לשנה זו".

הלקוחות של מאגרי ים תטיס
 הלקוחות של מאגרי ים תטיס