פצצה מתקתקת: אם באוצר לא יתפכחו, קופות הגמל ייעלמו

היקף הנכסים בשוק הגמל עמד בסוף 2011 על 293.6 מיליארד שקל, רק 4.3% מתחת לשיא הנכסים ■ האם הצעת חוק של ח"כ קירשנבאום תציל את המצב בשוק הגמל?

היקף הנכסים בשוק הגמל עמד בסוף 2011 על 293.6 מיליארד שקל, רק 4.3% מתחת לשיא הנכסים, וגם זה בעיקר בגלל התשואה השלילית בשוק ההון. אבל מתחת לפני השטח מתקתקות שתי פצצות זמן. הראשונה היא הכספים הנזילים המהווים יותר ממחצית הכספים בשוק: קרנות השתלמות בנות יותר מ-6 שנים, וקופות גמל ישנות בנות יותר מ-15.

כך שבאופן תיאורטי ניתן למשוך מחצית מהכספים המופקדים בקופות הגמל ובקרנות השתלמות מהיום למחר. אבל זו הבעיה הקטנה, כי הניסיון מראה שהציבור לא ממהר לפדות את הקופות גם כשהוא יכול חוקית, ומעדיף להמשיך לחסוך כל עוד הוא אינו נזקק לכסף.

פצצת הזמן השנייה היא דמוגרפית: עמיתי הגמל מתבגרים משנה לשנה והגיל הממוצע שלהם כבר קרוב ל-60. זה לא היה מהווה בעיה אם לקופות הגמל הייתה זרימת כספים חדשה פרמננטית, אבל מסיבות רגולטוריות כמו תיקון 3, ההפקדות לקופות הגמל (להבדיל מקרנות השתלמות) קטנו בהדרגה עם השנים. במקביל, שיעור המשיכות עלה לאיטו. אם נדבר במספרים נראה כי בעוד ההפקדות הן בממוצע 0.2% מהשוק, שיעור המשיכות הוא כפול.

כרגע זהו מצב יציב. שיעור הצמיחה השנתי של השוק בנטרול תשואה, עומד על 1%-. הקופות מדממות לאט לאט, כשההפקדות בקופות הגמל האישיות הן מעל 4 מיליארד שקל בשנה, והמשיכות הן מעל 7 מיליארד שקל. כלומר, פער של 3 מיליארד שקל שמהווה כאחוז מסך הנכסים. בשנה נורמלית עם תשואה חיובית, היקף הנכסים בשוק עדיין יגדל.

אבל כל זה ישתנה באחת כשהדמוגרפיה תתחיל להשפיע והעמיתים יתבגרו. הרי בנקודה מסוימת בחייו, אך טבעי שאדם ירצה להיפגש עם הכסף שחסך. ואז נראה בבת אחת קפיצת מדרגה במשיכות הכספים. זה יכול לקרות עוד חמש שנים, שמונה או עשר, אבל בסופו של דבר נראה היקפי משיכות דו-ספרתיים מהגמל, ואת השוק הופך לשוק של קרנות השתלמות. כבר היום שיעור קרנות ההשתלמות מהנכסים - שהיה 28% בתחילת העשור - עומד על 38.3%.

את הסחף יכול לעצור אגף שוק ההון באוצר אם הוא יתפכח מחזיון התעתועים של תיקון 3 ויחזור בו באופן חלקי. למשל, על ידי מתן אפשרות לחיסכון הוני בקופות גמל, תוך מתן הטבות מס פנסיוניות העולות ככל שהלקוח משאיר את הכסף לפרק זמן ארוך יותר. הצעת חוק ברוח זו של ח"כ פאינה קירשנבאום כבר מתגלגלת במסדרונות הכנסת, אבל ללא תמיכה של האוצר אין לה סיכוי רב.

נכון, תמיד קיים החשש שהציבור ינצל את היכולת למשוך כספים הוניים בתום תקופת החיסכון המינימלית, אבל גם בעבר זה לא קרה. "למרות שמרבית הכספים בקופות הגמל היו נזילים וניתנים למשיכה בכל עת, האזרחים לא מיהרו לעשות כן, והותירו את הכסף בקופות שנים לאחר המועד בו ניתן היה למשוך אותו", אומר יורם מנחם, יו"ר איגוד קופות הגמל, שתומך בהצעת החוק של ח"כ קירשנבאום.

שוק הגמל 2011
 שוק הגמל 2011