תשמעו בדיחה: "בית"ר תונפק בבורסה"

הידיעות שצצו לאחרונה וטענו בלהט כי הירושלמים בדרך "להנפיק לפי שווי של 100 מיליון שקל", נעות על הסקאלה שבין מופרכות למצחיקות ■ מי בדיוק יקנה מניות של מועדוני ספורט ישראלים שאין להם נכסים, או סיכוי להרוויח כסף לאורך זמן?

לפני כשבועיים ניסו את כוחם שני עיתוני כלכלה לעניין את הציבור בידיעה משעשעת: "בית"ר ירושלים בוחנת להנפיק את הקבוצה בבורסה, לפי שווי של 100 מיליון שקל". מבחינת אוהד הכדורגל הממוצע מדובר כמובן ברעיון מבריק. הרי ארקדי גאידמק סגר את הברז לבית"ר כבר לפני שלוש עונות. ומאחר ורשימת הרוכשים הפוטנציאלים אזלה - מה יותר טוב מלהציע לציבור לרכוש מניות של בית"ר שיזרימו הון לתפעול המועדון?

"בפועל מדובר בבדיחה לא רעה בכלל", מסביר ראובן אבלגון, יו"ר חברת החיתום ובנקאות ההשקעות רוסאריו קפיטל. "מה יש לבית"ר להציע לציבור כדי שתונפק בבורסה? כלום. אין לקבוצה נכסים, אפילו אצטדיון טדי שבו היא משחקת לא ברשותה (שייך לעיריית ירושלים - ט"ו). אבל הבעיה הגדולה יותר של קבוצות ספורט בישראל, ובכלל זה בית"ר, היא העובדה שאין שום יכולת להנפיק מועדון כדורגל בגלל מודל ההכנסות הבעייתי. בעולם יש שלושה גורמים שמהם נכנס כסף - זכויות שידור, מרצ'נדייז והסכמים מסחריים, ומכירת כרטיסים. בארץ יש קצת כסף שנכנס מטלוויזיה ומההתאחדות לכדורגל, אבל ממרצ'נדייז לא נכנס כלום, ומכירת כרטיסים תלויה בעונה. בעונה לא טובה, ההכנסות מכרטיסים צונחות, כך שגם על זה אי אפשר להסתמך לאורך זמן. על הופעות באירופה אי אפשר לבנות כאלמנט שחוזר על עצמו מדי שנה, כי רף הכניסה לליגת האלופות הוא גבוה מאוד. כך שכמעט תמיד הקבוצה תסיים את העונה במינוס".

***

לאורך השנים נרשמו פה ושם ניסיונות היסטוריים למצוא מודל שיאפשר להביא קבוצה ישראלית לבורסה. בתחילת שנות התשעים ניסה שבתאי אנגל, מי ששימש כמנכ"ל חברת הביטוח מנורה והיה פעיל בניהול קבוצת הכדורגל של מכבי ת"א, לדחוף את הקבוצה להנפקה בבורסה. "אבל הבורסה נפלה ב-94'", מסביר אבלגון, "וגם ככה התברר שיש הרבה בעיות טכניות, חלק מהן בגלל שיטת הארגון של קבוצות הכדורגל שמוגדרות כמלכ"ר והופכות את הסיפור לכמעט לא אפשרי".

זה לא היה הניסיון האחרון: כחצי שנה מאוחר יותר יצאה יחד עם אבלגון לאירופה משלחת של אנשי מכבי חיפה, זמן קצר לאחר שיעקב שחר הפך לבעלים, כדי לבחון אפשרות לגיוס הון לקבוצה. "ישבנו עם אנשי מנצ'סטר יונייטד וטוטנהאם, וניסינו לראות איך אפשר לשלב את המודל של חברה ציבורית גם במכבי חיפה. התברר לנו שזה לא יכול לעבוד בשום צורה", מספר אבלגון. הדוגמה האחרונה לחוסר הרלוונטיות של הכדורגל הישראלי והבורסה היתה ב-2005, עם הפועל ת"א, כשעוד היתה בשליטתו של סמי סגול, כאשר הניסיון היה באמצעות הנפקת אג"ח. "המודל עליו דובר היה גיוס אג"ח צמית, סוג אג"ח שמשלם רק ריבית ולא מחזיר את הקרן", מסביר אבלגון. "כאשר נעשה התשקיף - התגלה שיש גירעון מצטבר של כ-100 מיליון שקל. הוחלט לגנוז את הרעיון".

מה הסיכוי שזה יעבוד בכל זאת בישראל? כיום יש באירופה 27 מועדוני כדורגל שהונפקו בבורסה, וברוב המוחלט של המקרים התשואה מיום ההנפקה היתה חלשה ביותר. באמצע שנות ה-90', יותר מ-20 קבוצות כדורגל בריטיות נסחרו בבורסה. כיום, רק שלוש בריטיות נותרו (ריינג'רס, סלטיק וארסנל). מועדוני כדורגל שהנפיקו, גילו כעבור כמה שנים שמלבד ההון הראשוני שעוזר לפתור מצוקה רגעית, המודל הזה גורם להן רק נזק. המועדונים מגלים שהאובר-שקיפות שמתאים לחברה ציבורית, לא עובד טוב בכדורגל, שבנוי לא מעט על עסקאות מהתחום "האפור", וברוב המקרים מוציאים את הקבוצה מהבורסה, לעתים תוך זמן קצר מאוד אחרי ההנפקה.

"אבל הבעיה העיקרית היא העובדה שלקבוצות בישראל אין למעשה שום דבר ביד מלבד מוניטין, כך שאפילו אין להם מה לשעבד בתמורה", מסביר אבלגון. "מה ייצא למי שירכוש מניות של קבוצת כדורגל ישראלית? כלום. הסיכוי היחיד לראות גופים גדולים רוכשים מניות של קבוצת כדורגל, הוא גחמה של אחד המנהלים בארגון. אבל מאחר שמדובר בסופו של דבר בעניין כלכלי, אין שום סיבה להשקיע בחברה שבכל שנה תסיים במאזן שלילי. גם קבוצה שתגייס הון, תוך שנה-שנתיים תתחיל להציג הפסדים בגלל חוסר היכולת לייצר הכנסות גבוהות שנה אחרי שנה. ברגע שאתה מונפק והופך להיות חברה ציבורית, אתה לא יכול להגיד כמו היום שאתה הולך לעונה גרעונית ובעל הבית יביא 15-20 מיליון שקל לסגור את הבור. לא יהיה מי שיסגור את הבור. הפטנט הזה לא עובד אפילו במועדונים גדולים: קח לדוגמה את בנפיקה ליסבון הפורטוגלית שהנפיקה ב-2007, ובנפיקה זה מועדון גדול, המניות שלה ירדו מאז ביותר מ-70%. אם זה לא עובד בבנפיקה, זה יעבוד בבית"ר?"

אגב, אפילו מותג אדיר כמו מנצ'סטר יונייטד, קבוצה שנסחרה בבורסה עד שנרכשה על-ידי משפחת גלייזר האמריקנית ב-2005, והיתה אמורה להנפיק מחדש לקראת סוף 2011 בבורסה של סינגפור - גנזה בינתיים את הרעיון.

***

ובכל זאת, אם צריך לסמן קבוצת ספורט אחת בישראל שיכולה ללכת על הנפקה, למרות כל מה שנאמר לעיל, "זה רק מכבי ת"א כדורסל", אומר אבלגון. "מודל ההכנסות של מכבי ת"א הוא די ידוע ובטוח. הקבוצה מעוררת מספיק עניין מבחינה ציבורית ומבחינת משקיעים, גם בגלל המודל הכלכלי היציב שלה. יותר מזה, בהנפקה של חברה יש משמעות גם ליציבות הניהולית, שזה עוד משהו שמכבי מוכיחה אותו כבר הרבה שנים. כך שלהבדיל מקבוצות אחרות בישראל, מכבי מביאה משהו עם בסיס כלכלי, ולא רק מדברת לקהל שירכוש מניות על בסיס יצרי. על בסיס יצרי של התלהבות אוהדים אפשר להנפיק גם את הפועל ג'לג'וליה או בית"ר ירושלים. בשביל כותרת בעיתון זה יפה".

***

בתגובה לידיעות לפיהן עשויה בית"ר ירושלים להנפיק מניות לציבור, אמר ל"גלובס" יו"ר המועדון, איציק קורנפיין: "הסיפור הזה מאד קלוש, ואני מתפלא שאני בכלל צריך להיכנס לשיחה על זה. זה לא שאין דברים בגו - ניסינו לבדוק אם האופציה הזאת קיימת, אבל מבלי להיכנס למספרים, הבנו שכרגע זה לא רלוונטי ורחוק מאד מהמציאות".