משרד השיכון נגד השיפוצניקים

משרד השיכון ביטל לקבלני השיפוצים את הנציגות במועצה המייעצת לשר. בתגובה הביאו השיפוצניקים חוות דעת הרומזת לשיקולים לא ענייניים במשרד השיכון ובה בעת פתחו עוד חזית, אגב הצעת חוק שביקשו להגיש, ופנו למבקר המדינה בטענה שהמשרד "מסכן חיי אדם ומשפחות"

יש בארץ 15 אלף שיפוציניקים ומעריכים שהענף מגלגל בשנה קרוב ל-15 מיליארד שקל. עד לפני שנה בערך, יוצגו קבלני השיפוץ במועצת הקבלנים הפועלת כגוף מייעץ לשר השיכון בענייני הענף בכלל, ובנוגע לרישום קבלנים בפרט, באמצעות יו"ר ההתאחדות שלהם, ערן סיב. אלא שסיב קיבל השנה מכתב מהלשכה המשפטית של משרד השיכון שבו נמסר כי המינוי שלו מבוטל. "הסיבה לביטול", טוען סיב, "היא שהם לא רואים צורך בייצוג ענף השיפוצים במועצה. וההסבר שקיבלתי הוא שבגלל שהתאחדות השיפוצים חתמה על הסכם קיבוצי ונכנסה להתאחדות הקבלנים, אין הצדקה לייצוג עצמאי. איני מבין - לא מגיע לשיפוצניקים ייצוג?" במטרה להבין את פשר ההחלטה ביקש סיב להיפגש עם השר, ולדבריו נמסר לו ממנכ"ל המשרד שלשר אין זמן בחצי השנה הקרובה. "אז ביקשתי פגישה עם המנכ"ל", הוא מספר, "כעובד ציבור חובתו להיפגש איתי - אני מייצג ענף שבו עובדים אלפי אנשים. אבל כנראה שלמשרד השיכון אין זמן לשיפוצניקים, כי גם פגישה עם המנכ"ל לא נקבעה עד היום. לא יכול להיות שמתעלמים ממגזר שלם", קובל סיב, "לא היה דבר כזה מעולם. עם אף שר שיכון. זה נראה כאילו מבחינתם ענף השיפוצים בכלל לא קיים".

ממשרד השיכון, לעומת זאת, טוענים שסיב אמנם פנה למנכ"ל, וכשפירט את תוכן פנייתו, קיבל תשובה עניינית מהלשכה. בין היתר, הובהר לו שלמנכ"ל אסור להתערב בהחלטה הנוגעת לייצוגו במועצה, משום שזו התקבלה על בסיס חוות דעת משפטית.

כדי להמחיש את משמעות ישיבתו במועצה מביא סיב את המקרה שבו ביקשו שר השיכון והבינוי ומנכ"ל המשרד להעלות את רף רישום קבלני השיפוצים כך שרק מי שעושה עבודות בהיקף 100 אלף שקל ויותר מכך חויב להירשם כקבלן, זאת במקום הרף הקבוע היום: 40 אלף. "זה מהלך שהיה פוגע במאמצי המיסוד של הענף שאליו אנחנו שייכים, ומגדיל את כמות ה'חאפרים' בענף", כך סיב.

"אם לא הייתי חבר במועצת הקבלנים לא הייתי יכול לפעול נגד המהלך - לא היה מי שידאג לאינטרסים של קבלני השיפוצים". במשרד השיכון אומרים שניתנה לסיב הזדמנות לערער על ההחלטה לבטל את מינויו במשך השנה שחלפה מאז נחתם ההסכם הקיבוצי

"פגם בשיקול"

סיב מחזיק בחוות דעת משפטית שהכין עו"ד מתן בן שאול ממשרד יהודה רווה ושות' ולפיה ביטול המינוי בגלל ההסכם הקיבוצי חסר יסוד ו"יש לדחותו מכל וכל". חוות הדעת מצביעה על אבסורד, לכאורה, שבמקרה שעובד חותם על הסכם עבודה קיבוצי, הבא לדאוג לזכויותיו אצל המעביד, גורמת לביטול ייצוגו במוסד המטפל בהסדרה בענף שבו הוא עובד. על פי אותו היגיון, כתבו עורכי הדין, ניתן לטעון כי הסכם קיבוצי בענף הבנקאות מייתר את הנציגות של כל בנק בבורסה לניירות ערך, והסכם קיבוצי ברשויות המקומיות ומרכז השלטון המקומי יגרום לכולן להיחשב כגוף אחד. חוות הדעת אף רומזת לשיקולים זרים בהחלטה: "עצם הניסיון להשתמש בהסכם הקיבוצי כאמתלה לביטול חברותו של יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מעלה חשש כבד באשר למניעים האמיתיים העומדים מאחורי ניסיון זה, ומצביע על פגם ברור בשיקול הדעת ועל חוסר סבירות קיצוני בהפעלת שיקול דעת זה".

יחס עוין מהמשרד

לדברי סיב זו אינה הפעם הראשונה שנתקל ביחס עוין מצד אנשי משרד הבינוי: "משרד התמ"ת מימן קורס בטיחות לענף הבנייה בעלות גבוהה משני מיליון שקלים. אנחנו הגשנו הצעת חוק שכל קבלן שיפוצים יחויב לעבור קורס בטיחות ונודע לי שמשרד השיכון מתכוון להתנגד. כשביקשתי הסברים, לא קיבלתי, וזה דבר אשר ישפר את הבטיחות בענף מסוכן וגם לא יעלה שקל למדינה, כי על פי הצעת החוק הקבלן יממן את ההשתלמות".

הצעת החוק שגיבש סיב עם חבר הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד) הייתה אמורה לעלות לוועדת שרים לפני שבועיים, אך לא הוגשה מחשש להתנגדות המשרד. התאחדות קבלני השיפוצים שלחה למבקר המדינה מכתב מתריע על "התנהלות לקויה ומרושלת של משרד השיכון והעומד בראשו, הפוגעת בחיי אדם ומשפחות" ומשדל את המבקר לדאוג שהמשרד ימלא את תפקידו "כמשרת ציבור ולא משרת אוכלוסייה מסוימת בלבד", לשון המכתב. המבקר אישר את קבלת המכתב ושהעבירו לטיפול.

חברי מועצת הקבלנים אמורים להיבחר מחדש בקרוב. מכיון שכבר ברור לסיב שאין בכוונת משרד השיכון למנות נציג מטעם התאחדות קבלני השיפוצים במועצה הקרובה, הוא מכריז שלא יהסס לפנות לבית המשפט בנושא. במשרד השיכון שבים ומזכירים שסיב רשאי להיות אחר מחמשת הנציגים של הארגון היציג של הקבלנים