אפקט ינואר: 75% מהישראליות בוול סטריט בתשואה חיובית

מדד הדאו ג'ונס נסק ביום ו' לשיא של 3.5 שנים, ואילו מדד הנאסד"ק המריא לשיא של 11 שנה ■ ההסבר לאופטימיות: דוח התעסוקה לחודש ינואר שהיכה התחזיות ■ הבולטות: מדג'ניקס שזינקה ב-45.6%, ואורכית שנפלה ב-21.8% מתחילת השנה

משבר החוב הריבוני של חלק ממדינות אירופה הגיע לתומו, וכלכלת ארה"ב פורחת. משבר האשראי נשכח כלא היה, וקריסת ליהמן ברדרס הפכה לאפיזודה חולפת נוספת בהיסטוריה הכלכלית של ארה"ב.

טוב, קצת הגזמנו, אך לפי התנהגות שוקי ההון בארה"ב מתחילת השנה, העתיד אינו נראה שחור כל כך, והנה המספרים שמוכיחים זאת. מדד הדאו ג'ונס, מדד מניות הבלו צ'יפ האמריקניות, נסק ביום שישי האחרון לרמתו הגבוהה מאז מאי 2008 - ארבעה חודשים לפני פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס - ואילו מדד הנאסד"ק, מדד מניות הטכנולוגיה, נסק לרמתו הגבוהה מאז דצמבר 2000, כלומר לשיא של 11 שנה(!).

ירידה ברמת הפאניקה

ההסבר לאופטימיות זו טמון בנתוני דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי (יצירה של 243 אלף משרות נוספות בכלכלה הגדולה בעולם), ברמת שפל תלת שנתית של שיעור האבטלה בשוק העבודה האמריקני (8.3%) ובנתוני מאקרו כלכלה נוספים שאותתו כי סוף העולם ממש לא בפתח.

מעבר לנתונים אלו, הגאות בשוקי ההון בארה"ב היא כנראה פועל יוצא של ראיית עולם הרבה פחות פסימית מבעבר, וירידה דרסטית ברמת הפאניקה. "ציבור המשקיעים הגיע למסקנה שכנראה סוף העולם לא יגיע", אומרת ג'נה סמפסון, מנהלת השקעות ראשית בבנק ההשקעות OakBrook Investments שמנהל נכסים בשווי כולל של 2.6 מיליארד דולר. "המשקיעים מתחילים להתרגל לרעיון שחלק ממדינות אירופה אכן מתקשות להתאושש, אך כלכלת ארה"ב כן מתאוששת לאיטה".

הבנה זו, כפי שהיא מתוארת על ידי סמפסון, יצרה אפקט ינואר די משמעותי: מדד הדאו ג'ונס עלה מתחילת השנה בשיעור של 5.3%, ה-S&P 500 התחזק בשיעור של 6.9%, ואילו הנאסד"ק עלה בשיעור חד יותר - 11.5%.

גם הגזרה הישראלית בוול סטריט, שכוללת 96 מניות, נדבקה באותה אופטימיות. מבדיקת "גלובס" עולה כי 75% מבין המניות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית, ורק 25% נותרו על כנן או רשמו תשואה שלילית.

המניה הישראלית בעלת הביצועים הטובים ביותר (בנטרול מניות שמחירן נע סביב סנטים בודדים) היא מניית מדג'ניקס שרשמה תשואה של 45.6%, ואילו המניה בעלת הביצועים הגרועים ביותר היא זו של אורכית שגילחה משוויה 21.8% לאחר שכמעט הכריזה על צ'פטר 11.

אופטימיות ללא הפסקה
 אופטימיות ללא הפסקה