שופרסל משנה אסטרטגיה: תסגור סניפים הפסדיים

אחרי שהעבירה את סניף "יש" בירושלים ל"שערי עזרא", שופרסל רוצה לסגור גם את הסניף בתחנה המרכזית בעיר הבירה וכן את סניפי "יש" באשדוד ובעפולה

רשת שופרסל משנה אסטרטגיה: ל"גלובס" נודע כי הרשת פועלת לסגירת מספר סניפים הפסדיים. ככל הידוע, הרשת מבקשת לסגור את סניף "יש" בעיר אשדוד וכן את סניף "יש" ב-G בעמק בעפולה.

לדברי קמעונאים, גם סניף "יש" בתחנה המרכזית בירושלים הוצע להם על-ידי מתווכים. כפי הנראה, חוזה השכירות של שופרסל במקום עומד לפוג, ואין בכוונתה לחדשו.

סניפים אלה מצטרפים לסניף "יש" בשכונת רוממה בירושלים, אותו העבירה שופרסל בזכיינות ל"שערי עזרא".

עד כה דגלה שופרסל באסטרטגיה של הרחבת הפריסה ואחזקה בכמה שיותר מיקומים, גם כחלק מרצון למנוע מהמתחרים את פתיחת הסניפים באותם מיקומים. כתוצאה ממדיניות זאת, בחלק מהמיקומים שופרסל משלמת דמי שכירות גבוהים במיוחד, והתוצאה היא שהסניפים הפסדיים. בנוסף, באזורים מסוימים יש לשופרסל סניפים סמוכים הגורמים לה קניבליזציה במכירות.

בכל מקרה, סגירת הסניפים יכולה להיעשות רק על-ידי קבלת הסכמת בעלי הנכס, שכן בחלק מהמקרים שופרסל חתומה לחוזה שכירות של 5-10 שנים. כך לדוגמה, לפני כשנה חידשה שופרסל את שכירות סניף "יש" בשכונת רוממה בירושלים לתקופה של 10 שנים.

מדובר בסניף בגודל 2,700 מ"ר שבעבר שימש כסניף של רשת "אלף", ששופרסל הסבה אותו ל"יש", לאחר רכישת חלקם של השותפים ברשת. הסניף סובל מתחרות קשה מצידם של סניפי רמי לוי מהדרין ואושר עד בגבעת-שאול בירושלים. מאז הסבת הסניף ל"יש" הפדיון בו ירד משמעותית.

לפי הערכות, שופרסל משלמת מדי חודש שכירות של כ-450 אלף שקל בחודש עבור הסניף. בשל חידוש חוזה השכירות, שופרסל מנועה מלצאת מהסניף ונאלצה למצוא פתרון חלופי שהגיע בדמות העברתו להפעלה על-ידי "שערי עזרא".

ל"גלובס" נודע עוד כי כעת הוחלט להשקיע 6 מיליון שקל בשיפוץ הסניף, וכפי הנראה, שופרסל היא זו שתישא בעלות השיפוץ.

חוזים ארוכי-טווח

סניף "יש" באשדוד פועל באזור תחרותי שאליו נכנסה לפני כשנה רשת אושר עד, ואילו השבוע פותח גם רמי לוי סניף בעיר. מדובר בסניף בגודל של 6,000-7,000 מ"ר, שלפי ההערכות דמי השכירות בו עומדים על 375 אלף שקל בחודש, והוא מסב לרשת הפסדים.

לפני כשנה וחצי הציעו בעלי רשת אושר עד להיכנס בנעליה של שופרסל במקום, אך שופרסל בחרה להאריך את חוזה השכירות ב-10 שנים.

הרצון לסגור את סניף שופרסל בעמק בעיר עפולה טעון את אישורה של חברת גזית ישראל, שעשויה להעמיד תנאים כספיים ליציאתה של שופרסל מהנכס.

סניף נוסף שמסב לרשת הפסדים, אך אין לשופרסל פתרון להתחייבות החוזית שבו, הוא סניף חוצות להב בבאר-שבע. מדובר בסניף בגודל 3,500 מ"ר.

לפי הערכות, שופרסל מפעילה עשרות סניפים הפסדיים, אך בדעתה לסגור רק את חלקם ולפעול לשיפור פעילות החלק האחר.

שופרסל סירבה להגיב.