הקמת עיר הבה"דים: קרן נוי עשויה להצטרף למנרב

בתוך שבועות אחדים תחל הקמתו של מתחם בסיסי ההדרכה של צה"ל, שיועברו ממרכז הארץ אל הנגב ■ משרד הביטחון שוקל להעתיק לנגב את יחידות הקשר והאספקה של צה"ל בעלות של מיליארדים

משרד הביטחון בוחן אפשרות להעתיק לאזור הנגב את יחידות הקשר והאספקה של צה"ל שפועלות כיום בתל השומר, בעלות של מיליארדים. מהלך כזה, אם יצא אל הפועל, יתממש עוד לפני העברת יחידות התקשוב והמודיעין של צה"ל לאזור באר שבע, כפי שהחליטה הממשלה.

לדברי ראש מינהלת המעבר של צה"ל לנגב, תא"ל (במיל') חזי משיטה, בימים אלה בוחנת המינהלת שטחים שבהם ניתן יהיה להקים את הבסיסים החדשים של יחידות האספקה והקשר. מהלך כזה יאפשר פינוי של שטחים נרחבים באזור תל השומר לבנייה למגורים ויממן את עצמו מהמסים משיווק הקרקע ומהדירות שיימכרו.

3-2.5 שנים

אמש החליטה ועדת המכרזים של משרד הביטחון כי קבוצת מנרב, שבבעלות אברהם קוזניצקי, היא שתבנה ותפעיל ב-25 השנים הבאות את קריית ההדרכה החדשה של צה"ל בצומת הנגב. עבודות ההקמה יחלו בתוך שבועות אחדים, יימשכו 3-2.5 שנים וכשיושלמו, ישרתו בקריה החדשה בכל זמן נתון כ-10,000 חיילים, ב-8 בסיסי הדרכה שיועתקו אל המקום ממרכז הארץ.

בהחלטתה, דחתה ועדת המכרזים את ההצעה שהגישה קבוצת שפיר שלוותה בידי בנק לאומי, לאחר שהצעת מנרב, שאותה מלווה בנק הפועלים, נמצאה זולה בכמה מאות מיליוני שקלים והיקפה כ-9 מיליארד שקל, כמעט מיליארד שקל פחות מהאומדן הראשוני של משרד הביטחון.

בראש ועדת המכרזים עמד היועץ הכספי לרמטכ"ל וראש אגף התקציבים לשעבר במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') מהרן פרוזנפר, בין השאר מחשש שמעורבותו של היועץ הנוכחי, תא"ל ראם עמינח, תהיה נגועה בניגוד עניינים. זאת, בשל היותו נשוי למשנה למנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק עמינח. ייחוס זה גרם לרוסק עמינח להימנע גם כן מהתערבות בהצעה של קבוצת שפיר כשמנכ"לית הבנק, גליה מאור, נמנעה מעיסוק בנושא בשל פרישתה מהתפקיד.

אמש בחרה הוועדה שבראשות פרוזנפר בהצעת הקבוצה "מבט לנגב" לאחר יום דיונים דרמטי שהחל עם פתיחת המעטפות של שתי הקבוצות שהגיעו אל קו הגמר. מבדיקת ההצעות נמצא כי מנרב שיפרה משמעותית את ההצעה שהגישה בשלב מוקדם יותר. הקבוצה הובילה תכנון חלופי לתכנון המקורי של משרד הביטחון באופן שאפשר לה להוזיל את ההצעה שהגישה בכ-15%.

עם זכייתה, עתידה הקבוצה המנצחת שמובילה מנרב, שבבעלות אברהם קוזניצקי, קבוצת רד-בינת שבבעלות משפחת זיסאפל ואלקטרה, בניהולו של איתמר דויטשר, לקיים מו"מ עם קרן נוי, שבראשות פיני כהן, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל, במטרה לשלבה בקבוצה. כניסת חברה רביעית כרוכה באישור משרד הביטחון. גורמים המקורבים למנרב אמרו כי בעבר פעלו קוזניצקי, דויטשר וכהן בשיתוף פעולה בכמה מכרזי תשתית גדולים, ולכן ניתן לצפות כי הקשר הטוב שקיים ביניהם יוכיח את עצמו גם באחד ממיזמי התשתית הגדולים במדינה.

בכירי משרד הביטחון הביעו שביעות רצון מההליך. לדברי מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני, לראשונה בעולם נדרשו המתמודדות להציג סגירה פיננסית כחלק מתנאי המכרז, שהתקיים בשיטת BOT. הליך זה, לדבריו, מאפשר את קיצור לוחות הזמנים ביותר משנה וכך ניתן לגשת לעבודות ההקמה בטווח המיידי. "זהו יום גדול לישראל, לנגב, לכלכלה הלאומית ולמערכת הביטחון", אמר שני, "בתום תהליך מקצועי, מורכב וחסר תקדים בהיקפו, נבחר הזכיין שיקים את קריית ההדרכה".

לדברי שני, עם השלמת הליך הבחירה בזכיין שיקים את קריית ההדרכה, נסללת הדרך לקראת שני מיזמי הענק הבאים בתור במסגרת מעבר צה"ל לנגב: הקמת קריית המודיעין של צה"ל ליד היישוב עומר וקריית התקשוב שליד באר שבע. עלות ההקמה של שתי קריות אלה מוערכת בכ-20 מיליארד שקל. על רקע הניסיון שנצבר במקרה של המכרז להקמת קריית ההדרכה, סביר שמשרד הביטחון ינהיג את אותה שיטה לבחירת זכיין גם בעתיד. קוזניצקי אמר היום כי טרם החליט אם להתמודד על שאר המכרזים שמשרד הביטחון עתיד לפרסם במסגרת המעבר של צה"ל דרומה. "נתחיל בצומת הנגב ונראה. מנרב לא תתחייב למשהו שלא תוכל לעמוד בו", אמר.

השלישות ברמת גן

במערכת הביטחון אמרו כי הבסיס הראשון שיפונה וחייליו יועברו לצומת הנגב בסוף שנת 2014, יהיה בסיס השלישות בר"ג. במהלך 2015 יועברו בסיסי ההדרכה, 8 במספר, ובהם מערכי ההכשרה של חילות הרפואה, התקשוב, משטרה צבאית, חינוך, חימוש, לוגיסטיקה ועוד. בעוד שצה"ל יהיה אחראי להכשרות, לנשק ולאבטחה של המקום, כל שאר השירותים יהיו באחריות הקבוצה: ניקיון, הסעדה, כביסה ועוד. במסגרת התנאים, הזכיין מחויב לכך שלפחות 30% מעובדי הקריה החדשה יהיו תושבי הדרום ומשרתים במערך המילואים; העסקאות שיקיים יחייבו רכש גומלין והוא יהיה חייב לרכוש מתוצרת כחול-לבן כדי לעודד תעשייה מקומית.

קבוצת "מבט לנגב"/ אבי שאולי ושמוליק שלח

אלקטרה (30%)

אלקטרה, מקבוצת אלקו החזקות, שבשליטת גרשון זלקינד, עוסקת בייצור ובהתקנת מערכות מיזוג אוויר מרכזי, מעליות ומוצרי תשתית חשמליים. המניות של החברה נסחרות בבורסה והמשקיעים הסתערו עליהן היום והביאו לזינוק של כ-5% במהלך המסחר. זאת, כיוון שפרויקט עיר הבה"דים עשוי לספק להן הכנסות גבוהות לשנים הקרובות. אלקטרה, הנסחרת לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2011 עם הכנסות של 2.2 מיליארד שקל. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 102 מיליון שקל. מנכ"ל החברה הוא איתמר דויטשר והיו"ר הוא מיכאל זלקינד, בנו של גרשון זלקינד.

מנרב (51%)

מנרב, שבשליטת אברהם קוזניצקי, עוסקת בייזום ובביצוע פרויקטים בתחום הבנייה והקבלנות, נדל"ן מניב, ומפעילה מכוני טיהור שפכים. המסחר במניות החברות התקשורת לפרויקט נפתח רק בשעה 10:20 לאחר שפורסמה ההודעה על הזכייה. מיד לאחר מכן זינקה מניית מנרב והיום נרשם שיא של כ-20%. מנרב, הנסחרת לפי שווי של 240 מיליון שקל, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2011 עם הכנסות של כ-384 מיליון שקל. בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של כ-10 מיליון שקל. מנכ"ל החברה הוא פנחס דקל והיו"ר הוא אברהם קוזניצקי.

בינת (19%)

קבוצת בינת, שמספקת שירותי מחשוב, הוקמה ב-1975 ע"י יהודה וזוהר זיסאפל. הקבוצה מונה שבע חברות ופועלת לצד קבוצת החברות רד (RAD), ובהן חברות הטכנולוגיה של האחים זיסאפל. סך הכול מוכרת קבוצת רד-בינת בהיקף של כ-800 מיליון דולר וכוללת כ-3,700 עובדים. החברה הגדולה והוותיקה בקבוצת בינת היא בינת תקשורת, שמנוהלת ע"י אלון בן צור ומונה קרוב ל-400 עובדים. בפרויקט עיר הבה"דים, מספר בן צור, לוקחות חלק שלוש מחברות הקבוצה: בינת תקשורת; בינת יישום ובינת מערכות תוכנה. סה"כ עומד חלק התקשוב על כ-15% מהפרויקט, קרוב ל-1.4 מיליארד שקל.

קריית ההדרכה של צהל בצומת הנגב / צלם: איל יצהר
 קריית ההדרכה של צהל בצומת הנגב / צלם: איל יצהר