"ניוזוויק": למה ישראל צריכה להפציץ את איראן, ובמהרה

פרופ' ניאל פרגוסון, מהארווארד, מונה חמישה טיעונים נגד התקפה ישראלית – וסותר אותם אחד לאחד ■ אבל הפרופסור המכובד שכח להזכיר, ולסתור, את הטיעון העיקרי נגד התקפה

"ניוזוויק" מפרסם בגיליונו החדש מאמר פולמוסי חריף שקורא לישראל להנחית על איראן מהלומה צבאית, ויפה שעה אחת קודם. המחבר, פרופ' ניאל פרגוסון, מהרווארד, אחד מההיסטוריונים הכלכליים הידועים בארה"ב, מונה חמישה טיעונים נגד התקפה ישראלית - וסותר אותם אחד לאחד. השורה התחתונה של מאמרו: "יש תחושה באוויר שהרס יצירתי מסוים מסתמן באופק". אבל הפרופסור המכובד שכח להזכיר, ולסתור, את הטיעון העיקרי נגד התקפה, אולי מפני שהטיעון הזה מטריד בעיקר ישראלים, בעוד שפרגוסון מחזיק בדרכון אמריקני.

פרגוסון, שהשתתף בכנס הרצליה, כתב את המאמר מירושלים. הפרופסור, אחד המאורות החזקים ברקיע השמרני בארה"ב (הוא עמית מחקר בכיר במכון הובר, באוניברסיטת סטנפורד), שוזר במאמרו התקפה ארסית נגד ברק אובמה, ששמה ללעג את סלידתו, כביכול, ממלחמות, והמסר המרומז שלו למקבלי ההחלטות בממשלת ישראל הוא: התעלמו מהבית הלבן, העלו את המפציצים לאוויר.

"התחושה ששוררת עתה בישראל דומה קרוב לוודאי לתחושה ששררה בה בחודשים שלפני מלחמת ששת הימים, ב-1967, שבה יצאה ישראל בהתקפה נגד מצרים ובעלות בריתה, התקפה שנחלה הצלחה כבירה", כותב פרגוסון. "45 שנים עברו מאז, והמדינה הקטנה הזו, המעוז המזרחי ביותר של הציוויליזציה המערבית, שמה עתה את איראן על הכוונת".

"אומרים לי שיש חמישה טיעונים נגד התקפה ישראלית על איראן", הוא מוסיף. "אני אומר לכם שכל הטיעונים האלה שגויים. בואו נבחן אותם אחד לאחד (הטיעונים באותיות מודגשות):

1. האיראנים יגמלו על התקפה בחמת זעם. הם יסגרו את מצרי הורמוז ויסירו את הזמם מעל כלבי הטרור בעזה, בלבנון ובעיראק.

"סביר מאוד להניח שהאיראנים ייצטרכו להתמודד לא עם נושאת מטוסים אמריקנית אחת אלא עם שלוש: 'אברהם לינקולן' ו'קארל וינסון', שנמצאות עתה במפרץ הפרסי, ו'ג'ורג' ה.וו. בוש' שעושה עתה דרכה לאזור.

"כן, אני יודע שהנשיא אובמה הוא אדם אציל ושוחר שלום, ממש קדוש, שמשתמש במל"טים לחסל את אויביה של ארה"ב במספרים נטולי תקדים רק לאחר שהוא נאבק עם מצפונו במשך מקסימום עשר שניות. אבל שוו בנפשכם את התרחיש הבא, שתיאר באוזני פעם גנרל עם ארבעה כוכבים על הכתף. המקום: הבית הלבן. הזמן: 3 אחה"צ. הטלפון מצלצל.

"יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב: 'אדוני הנשיא, יש בידינו מידע מודיעיני אמין שחיל האוויר הישראלי הזניק מטוסים לאוויר והם נמצאים עתה במרחק שעת טיסה ממתקנים גרעיניים באיראן'.

"הנשיא: 'לעזאזל, מה אני צריך לעשות?'

"יו"ר המטות המשולבים: 'אדוני הנשיא, הייתי רוצה להמליץ שתעניק לישראלים את כל הסיוע הנחוץ לצמצום הנזקים של פעולת גמול איראנית'.

"הנשיא: 'אבל (שבצו פה כינוי גנאי חריף שלא ניתן להדפיסו) לא נתנו לי התרעה. הם פעלו מאחורי גבי, לכל הרוחות!'

"יו"ר המטות המשולבים: 'נכון, אדוני'.

"הנשיא: 'אז למה לעזאזל אני צריך להזיז אצבע כדי לעזור לישראלים?'

"יו"ר המטות המשולבים: 'כי אם האיראנים יסגרו את מצרי הורמוז, יזנק מחיר הנפט ליותר מ-200 דולר החבית'.

"הנשיא (לאחר הפסקה): 'חכה רגע על הקו'. (ברקע נשמעות לחישות). 'מה המצב שלנו אצל הבוחרים בפלורידה?'

"דוד אקלסרוד (יועצו הפוליטי של אובמה, בלחש): 'על הפנים'.

"הנשיא (ליו"ר המטות המשולבים): 'אוקיי, גנראל. תכין את הפצצות חודרות הבונקרים'".

2. התפרצות זעם של כל העולם המוסלמי אחרי התקפה ישראלית.

"כל תניני אפריקה לא יוכלו להפיק את כמות דמעות התנין שיזילו הגורמים הסוניים במזה"ת לאחר רמיסת השאיפות הגרעיניות של איראן".

3. התקפה ישראלית תחיה את המיתון שבקושי נחלצנו ממנו.

"מחירי הנפט נמצאים בסימן ירידה הודות למאמצים של מנהיגי אירופה להפיק שידור חוזר של המיתון הגדול משנות ה-30. מלחמה בין ישראל לאיראן תגרום לעליית מחירי הנפט, אך הסעודים מוכנים להזרים לשוק כמויות נוספות של נפט כדי להגביל את עליית המחירים".

4. התקפה ישראלית תעניק למשטר האייתאללות לגיטימציה חדשה.

"אנא שלחו לי רשימה של כל המשטרים ב-60 השנים האחרונות ששרדו אחרי שספגו מהלומה צבאית משפילה. צדאם חוסיין שרד אמנם את מלחמת המפרץ הראשונה, אבל חיסלנו אותו בסיבוב השני".

5. איראן תוכל להיות מעצמה גרעינית אחראית.

"האם אנו צריכים להאמין שמשטר תיאוקרטי שיעי מהפכני ייהפך בין לילה לחסיד מפוכח וממושמע של אסכולת הדיפלומטיה הריאלית, רק מפני שעלה בידו לפתח נשק להשמדה המונית? קו חשיבה כזה במלחמת העולם השניה היה מוביל לכך שאם גרמניה הנאצית היתה מצליחה לפתח פצצה אטומית בה בעת עם האמריקנים, בעלות הברית היו מגיעות אתה להסכם שלום בעקבות מו"מ בתיווך של חבר הלאומים".

"הסכנה הגדולה ביותר במזה"ת כיום אינה מלחמה בת שישה ימים שתנהל ישראל נגד איראן", כותב פרופ' פרגוסון. "הסכנה היא שתקוות השווא של המערב יתירו לאייתאללות להניח ידיהם על נשק גרעיני. אין לי ספק שהאיראנים ינצלו עד תום את אמצעי המיקוח הקטלני הזה. המשמעות היא, שאפס מעש פירושו הסכמה בשתיקה ליצירת אימפריה של סחיטה".

אבל פרופ' פרגוסון לא כלל במערכת הטיעונים שלו את הטיעון החזק ביותר נגד מהלומה ישראלית על איראן: האפשרות לברד פוטנציאלי של טילים ורקטות על ישראל, מצפון ומדרום, שיהיה עלול לגרום להרג המונים, להרס של מאות, אם לא אלפי, בתים במרכזים העירוניים הגדולים ולנזקים בשווי מיליארדי דולרים.

נכון אמנם שכמה מנהיגים ישראליים, והבולט בהם הוא שר הביטחון, אהוד ברק, סבורים שגמול איראני על מהלומה ישראלית לא יהיה מסיבי, ושלא צפויים אלפי קרבנות. אולי. ברק לא הסביר מה מקור חשיבתו האופטימית ופרגוסון בחר שלא לעסוק בטיעון הזה, אולי מפני שלא הצליח למצוא לו מענה.