פרצנו את מחסום בית השימוש

יש סיכוי טוב שאתם קוראים את הטור הזה בשירותים. רק אל תפילו את המכשיר לאסלה

בימים הראשונים של האינטרנט והמהדורות המקוונות של העיתונים, היו לא מעט אנשים שאמרו שאין לזה סיכוי כי אי-אפשר לקרוא את זה במיטה או בשירותים. היום, עם הטאבלטים, הסמארטפונים והגלישה הסלולרית, כולם קוראים במיטה - וכן, גם בשירותים.

סקר של חברת 11mark בדק (אלוהים יודע למה) את השימוש בסמארטפונים בחדרי שירותים ומצא - וזו הפתעה קטנה מאוד - שכ-80% מבעלי הטלפונים החכמים לוקחים איתם את המכשיר לשירותים.

הסקר אף מצא לנכון לציין כי משתמשי האנדרואיד משתמשים בו בשירותים יותר ממשתמשי הבלקברי והאייפון. כמו כן, מצא הסקר שאין הבדל בין נשים וגברים במידת השימוש, אבל יש הבדל מסוים בצורת השימוש - גברים עובדים, נשים קוראות ומצייצות.

כמו כן, מסתבר כי ככל שאתה צעיר יותר - כך עולה הסיכוי שתיקח אתך את המכשיר לשירותים.

כך שיש סבירות מסוימת שאתם קוראים את הטור הזה בעודכם יושבים על האסלה. מבחינתי, אגב, זה בסדר גמור ואפילו יותר מזה - אני רואה בכך עלייה ברמת האינטימיות בינינו.

השפעה על החיים הפיזיים

הטור הזה עוסק בטכנולוגיה ובהשפעתה על חיי היומיום שלנו. בדרך-כלל אנחנו מדברים פה על השפעות חברתיות או נפשיות, אבל הטכנולוגיה לא עוצרת שם. השפעתה, מסתבר, מגיעה גם לדברים פיזיים יותר. אני חושש שלממצאים שהובאו לעיל יכולים להיות כמה תוצאות, ולא הכי טובות. מן הידועות היא שישיבה ממושכת בשירותים יכולה לגרום לטחורים. מחקרים רבים מעידים על כך - ככל שאתה מבלה יותר זמן על האסלה, עולים סיכוייך לקבל את זה. לא נעים.

זה אולי יכול להסביר מדוע טחורים היא תופעה השכיחה יותר במדינות המתפתחות. כשליש מאוכלוסיית ארה"ב סובלת במידה מסוימת מטחורים, כמו גם כ-20% מאוכלוסיית ישראל. הישראלי, לפי מחקר שהתבצע לפני כ-4 שנים, מבלה בממוצע 24 דקות ביום כשהוא יושב על האסלה. 28% מהישראלים שוהים בממוצע עד 10 דקות ביום בשירותים, 47% מבלים שם בין 10 דקות לשעה ביום וכ-8% מעבירים שם למעלה משעה. זמן הבילוי המומלץ על-ידי רופאים, אגב, צריך לנוע בין 2 ל-5 דקות בכל פעם.

אני מרשה לעצמי להמר שבמחקר הבא יעלה הזמן הממוצע בהרבה, עקב העלייה התלולה בשימוש בטאבלטים ובסמארטפונים, ואתו גם כמות הסובלים מטחורים. כתוצאה מכך תעלה גם רמת הכאבים והעצבים, ואיתם מפלס האטרף.

אגב, הזמן שאנחנו מבלים שם עולה ככל שעולה רמת ההשכלה. 25% מבעלי ההשכלה האקדמית שוהים בשירותים למעלה מחצי שעה ביום, בהשוואה ל-16% מבעלי ההשכלה התיכונית ומטה. אז בבקשה, חברות וחברים, קחו את זה בחשבון.

השימוש בשירותים גורם לעוד בעיה שכיחה למדי: יותר ויותר אנשים מאתנו מפילים את המכשירים שלהם לאסלה. וגם זה לא נעים. אלא שלפחות לזה יש סוג של פתרון.

ב-CES, תערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם, שנערכה לפני כחודש, הציגו מספר חברות כיסויי סמארטפונים ההופכים את המכשירים לעמידים במים. ולא, הם לא עשו את זה בשביל שתוכלו לעשות ג'וגינג בגשם. חברה בשם HzO הציגה את הפתרון המתקדם מכולם, מבוסס על תהליך של אידוי כימיקלים שיוצרים ציפוי מבודד.

והכי חשוב - לא לשכוח לשטוף ידיים.