מחקר חדש: אחד מכל 10 ספורטאים משתמש בסמים

הסוכנות העולמית למניעת סמים בספורט טוענת, כי בידיה מחקר שמראה כי שיעור הספורטאים שנתפסים על שימוש בחומרים אסורים נמוך בהרבה מהמציאות

הכותרות שתפס ביומיים האחרונים הסיפור של הרוכב הספרדי אלברטו קונטאדור, שהזכייה בטור דה פראנס ב-2010 נשללה ממנו בשל שימוש בחומרים אסורים, העלתה חשש כבד כי גם המשחקים האולימפיים בלונדון צפויים להיות נגועים ברמאות מצד ספורטאים.

הסוכנות העולמית למניעת סמים בספורט (WADA) הודתה כי לאור מחקר גדול שיתפרסם בקרוב, מתברר כי רק אחד מכל חמישה ספורטאים שמשתמש בסמים נתפס בבדיקות שנערכות. בעקבות המחקר החדש, טוענים ב-WADA כי למרות ששיעור התפיסות של ספורטאים שמשתמשים בסמים עומד על 1%-1.5% מכלל הנבדקים, הרי ששיעור הספורטאים שמרמים עומד על כ-10%.

הבעיה העיקרית איתה נאלצת WADA להתמודד היא העובדה שרוב הבדיקות שנעשות לספורטאים הן בדיקות שתן רגילות, שאינן יכולות לעלות על הבעיה העיקרית היום - שימוש של ספורטאים ב-EPO (עיבוי דם) ובהורמון גדילה, שני גורמים אותם ניתן לבדוק רק בבדיקות דם. ב-WADA אמרו כי במהלך שנת 2010 נעשו 258 אלף בדיקות לספורטאים, שהניבו 36 תוצאות חיוביות של EPO, שיעור נמוך מאוד שנובע מכך שהרוב המוחלט של הבדיקות אינן בדיקות דם.

הסיבה העיקרית למיעוט בבדיקות דם, למרות שהן איכותיות יותר לבדיקות סמים בעידן המודרני, נובעת מכך שהן יקרות מאוד. תקציבה השנתי של WADA עומד על כ-27 מיליון דולר, כשמחציתו ממומן על-ידי הוועד האולימפי הבינלאומי.

עד כמה נמוך השיעור של בדיקות דם בהשוואה לבדיקות שתן, אפשר ללמוד מנתונים שפרסם איגוד הטניס העולמי: בשנת 2010 נעשו 2,075 בדיקות סמים לספורטאים, מתוכן רק 150 בדיקות דם (7%) וכל היתר בדיקות שתן.