לינדנשטראוס השלים את טיוטת הדוח על השריפה בכרמל

הטיוטה הועברה למבוקרים ■ ההערכות הן כי המבקר קבע בדוח כי שר הפנים ישי ושר האוצר שטייניץ נושאים באחריות אישית וממליץ על פיטוריהם או על התפטרותם

לינדנשטראוס הורס לשטייניץ ולישי את סוף שבוע: מבקר המדינה השלים את הטיוטה הסופית של דוח "השריפה בכרמל - דצמבר 2010 מחדלים, כשלים ומסקנות" והעביר אותה הבוקר (ה') לשורה של גורמים מבוקרים הקשורים לאסון הכרמל, ביניהם ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר האוצר, יובל שטייניץ; שר הפנים, אלי ישי; השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ'; משרד הביטחון; הממונים על העורף; משטרת ישראל; שירות בתי הסוהר; איגודי הכבאות; רשות הטבע והגנים ועוד.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", טיוטת הדוח הועברה גם לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שיבחן אפשרות של פתיחה בחקירה פלילית.

ההערכות הן כי המבקר קבע בדוח כי שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ נושאים באחריות אישית לאסון וממליץ על פיטוריהם או על התפטרותם מרצון.

דוח המבקר על אירוע השריפה בכרמל, שבה נספו 44 בני אדם, צפוי להיות אחד הדוחות הגדולים והמפורטים ביותר שהוציא משרד המבקר. הטיוטה הראשונה כללה כ-1,000 עמודים, ועל-פי הערכות, הממצאים שיופיעו בדוח הסופי יהיו דומים.

ההערכות הן כי במסגרת הדוח מטיל המבקר מטיל על השרים ישי ושטייניץ "אחריות מיוחדת" לאסון הכרמל, אחריות הקרובה במהותה לאחריות האישית שהטילו ועדת כהאן על שר הביטחון אריאל שרון ועל ראש אמ"ן האלוף יהושע שגיא, בעקבות הטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה במלחמת לבנון הראשונה, וועדת אגרנט על הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו) בעקבות אי-מוכנותו של צה"ל למלחמת יום הכיפורים. במקרים אלה המליצו הוועדות החוקרות כי הבכירים יתפטרו או יפוטרו.

בחינה מורחבת

זו אינה הטיוטה הראשונה עליה נדרשים המבוקרים להשיב. באוגוסט אשתקד נשלחה למבוקרים טיוטה ראשונה לתגובתם. לאחר שהשיבו על הטענות נגדם, וחלקם אף הופיעו לשימוע במשרד מבקר המדינה, בהם גם השר ישי, הוכנה הטיוטה הסופית.

הגורמים המבוקרים שקיבלו את הטיוטה הבוקר נדרשים להשיב עליה בתוך כשבועיים, ולאחר מכן יגובש במשרד המבקר הדוח הסופי אשר יפורסם לציבור.

בינואר אשתקד הודיע מבקר המדינה כי בכוונתו לחרוג מן המנדט שניתן לו על-ידי הממשלה ולא להסתפק בחוות-דעת בלבד בנוגע לאסון הכרמל, כפי שביקש ממנו נתניהו, אלא לכתוב דוח ביקורת מעמיק על מחדלי האסון. בכך נענה המבקר גם לפניית הוועדה לביקורת המדינה, שביקשה בחינה מקיפה ומעמיקה של הנושא.

בדיקת המבקר התמקדה בעיקר ב-4 ימי השריפה בדצמבר 2010, שבהם השתוללה האש, טרם השתלטו עליה שירותי הכיבוי וההצלה, ובשאלה מדוע נכנס אוטובוס צוערי שב"ס ללב התופת, אך נבדקו גם נושאים נוספים שהשפיעו על היקפי האסון, ובהם גם מעורבותו של משרד האוצר, אופן תקצוב שירותי הכבאות והמענה לצרכים.

במסגרת הבדיקה שיגר לינדנשטראוס "מכתבי אזהרה" לשרים לגבי מחדליהם ומחדלי משרדיהם בטיפול בשריפה בכרמל, וחלקם אף הופיעו בפניו בשימועים ושלחו מסמכים הרלבנטיים, לגישתם, לנושא הפחתת אחריותם.

שר הפנים ישי הופיע בפני מבקר המדינה בשני שימועים שונים, שבמסגרתם הציג מסמכים משנים קודמות, ובהם הוא מראה כי המשרד בראשותו עשה הכול כדי למנוע את האסון וכדי לשפר את מצב שירותי הכבאות.

אלא שמטיוטת הדוח עולה כי ישי התרשל בתקצוב שירותי הכבאות ובהכנתם לאירועי חירום, וכן התרשל בטיפול ובתפקוד במהלך אירוע השריפה עצמו. המבקר מתייחס להתעלמות משרד הפנים מדוחות קודמים שהתריעו על מצבו הקשה של מערך הכבאות ומייחס לישי אחריות לכך שהתקציבים הראויים לא התקבלו.

"המבקר התריע שוב ושוב"

שר האוצר שטייניץ אף הוא במוקד הביקורת, ומיוחסת לו אחריות לכך שהתנה העברת תקציבים למערך הכבאות בעריכת רפורמה מבנית.

באשר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', ההערכה היא כי נקבע שהם נושאים באחריות מיניסטריאלית לאסון, ולא באחריות אישית. זאת, מעצם היותם נושאי משרה שהיה ביכולתם להשפיע על התוצאות, גם אם אינם מעורבים במחדלים או במעשים שהובילו לאסון.

בהודעת המבקר מהיום צוין כי "השריפה הקטלנית בכרמל גבתה מחיר כבד חסר תקדים בהיקפו. קיפחו בה את חייהם 37 אנשי שב"ס שהיו בדרכם לסייע בחילוץ והצלה של אסירים מכלא דמון. 3שלושה קציני משטרה, שני כבאים, נער צופה אש ואזרח - 44 שנספו בשריפה הנוראה. דוחות מבקר המדינה בעבר, כולל הדוח על מלחמת לבנון השנייה, התריעו שוב ושוב על הסכנות למדינה ואזרחיה ממחדלים וכשלים בכיבוי האש".

שר האוצר מסר בתגובה: "הטיוטה היא הזויה וחסרת שחר באופן הקיצוני ביותר".

שר הפנים מסר בתגובה: "השר ישי מברך על טיוטת הדוח בה מודגש היעדר הקשר בין אסון האוטובוס לבין פועלו של השר. אדרבא, הטיוטה מדגישה שהשר ישי פעל עשרות פעמים בשנה וחצי (עם מינויו לתפקיד) אצל הגורמים האחראים לנושא בממשלה ומבליט לחיוב שהשר ישי היה היחיד שעשה למען מערך הכבאות בעשרים השנים האחרונות".

"הצעת המבקר כפי שפורסמה בתקשורת לפיה על שרי הממשלה להתפטר במידה ואינם מקבלים את מבוקשם תוביל לאי יציבות שלטונית קיצונית ומסוכנת. התפטרות שרים בתדירות גבוהה - כפי שמציע המבקר - מסוכנת לדמוקרטיה ותוביל לכיאוס שלטוני.

"כך למשל משמעות ההמלצה היא שעל שר הבטחון יהיה להתפטר באם לא יוקצו המשאבים הנדרשים לדעתו לרכישת ציוד צבאי, ועל שרי הממשלה לפרק את הממשלה אם לא יקבלו את מלוא התקציבים הנדרשים להיערכות מפני רעידות אדמה.

"הטיוטה שקיבלנו לידינו כוללת טעויות עובדתיות רבות ולפיכך המסקנות שגויות מיסודן והשר יפעל בכל הכלים העומדים לרשותו לשם תיקונם".