"בזוקה" נוספת? "הבנק האירופי יזרים טריליון א' לבנקים"

הערכות: הביקוש לסבב ההלוואות השני של הבנק האירופי צפוי לעמוד על טריליון אירו ■ ה-ECB ישיק את הסבב השני ב-29 בפברואר, לאחר היענות בהיקף של חצי טריליון אירו בסבב הראשון

הבנק המרכזי האירופי (ECB) עשוי להזרים עוד כטריליון אירו (1.33 טריליון דולר) למוסדות הפיננסיים ביבשת, לקראת סוף חודש פברואר (ה-29 בחודש) - במסגרת מהלך הזרמת ההלוואות ארוכות-הטווח שלו (LTROs), אותו החל בחודש דצמבר האחרון.

בדצמבר 2011, נזכיר, השיק יו"ר ה-ECB מריו דרגי הלוואות ארוכות טווח עליהם הסתערו כ-523 מוסדות פיננסים באירופה - אשר קיבלו הלוואות בהיקף של חצי טריליון אירו. זאת, במטרה לטפל בבעיות חוסר האמון והנזילות באירופה, ולהוביל לרכישות אג"ח ממשלתיות "בדלת האחורית" על ידי הבנקים.

ההלוואות, נזכיר, הינן לטווח-ארוך יחסית (3 שנים) עם אפשרות לפירעון מוקדם אחרי שנה. בדצמבר ציפו האנליסטים למסירת הלוואות בהיקף של 100 מיליארד אירו, והתפלאו לחזות בהיענות גבוהה מהרגיל, באופן משמעותי.

מנגד, הבנקים לא משתמשים בכסף רק בכדי לרכוש אג"ח ממשלתיות, אלא גם כדי לתרום למאזניהם ולהחזיר הלוואות קצרות-טווח שקיבלו מה-ECB לפני חודשים ושנים. הסיבה: לבנקים באירופה בעיות משלהם - וצורך להגדיל את יחס הלימות ההון שלהם ל-9% עד יוני השנה, דרישה עבורה יידרשו לגייס כ-110 מיליארד אירו בסך-הכל עד תאריך זה.

"הצפייה היא שתהיה המשך היענות גבוהה", סבור כריסטל ארנדה-האסל, מנהל השקעות בקרדיט סוויס. "אנו סבורים שיזרום 'כסף חדש' למערכת בכמויות גדולות יותר מאשר ראינו בדצמבר".

בנוסף למהלך המדובר, ממשיכים הכלכלים לתהות אם המהלך אכן יוביל לרכישה נוספת של אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד, ילחץ את התשואות עליהן כלפי מטה ויקטין את עלויות גיוס החוב של הממשלות. במידה והדבר לא יתרחש באופן גורף, רבים מאמינים כי דירקטוריון ה-ECB עשוי להכריז על הזרמת אשראי נוספת בחודשים הקרובים.

"ראינו את זה קורה ביפן, בבריטניה ובפדרל ריזרב", דברי נוברט וולטר, כלכלן מדויטשה בנק. "אנחנו נראה את זה גם בבנק האירופי. בתקווה שזה לא יקרה מאוחר מדי, ושנוכל להימנע מטעויות שאחרים עשו".