מהו הפתרון לפקק הגדול בת"א ביציאה לכביש 5 מגלילות?

בדיקת "גלובס": סלילת נתיב נוסף לאורך 400 מטר והזזת תחנת אוטובוס בעלות זניחה של 5 מיליון שקל יכולים לשחרר את הפקק הכי קשה בת"א

סוף סוף מתייחסים במשרד התחבורה לפקק התנועה הקשה ביותר בתל אביב: הפקק שבמחלף גלילות מזרח. מדובר בשרשרת המכוניות המשתרכת לאטה בשעות אחר הצהריים ממחלף ההלכה לכיוון הכפר הירוק, רמת השרון, אזור השרון והשומרון.

אחרי ש"גלובס" הציף את הבעיה ביולי 2010, בודקת כעת סוף סוף חברת ייעוץ חיצונית את הפתרונות הפשוטים כל כך לפתרון הבעיה. רק שמקורות במשרד התחבורה טוענים, כי גורמים בכירים במשרד היו מעדיפים לקבל חוות דעת כלכלית שלילית, רק על מנת להצדיק את המחדל שבהזנחת הטיפול בפקק העיקרי של תל אביב במשך שנים.

נקודת התורפה

לב הבעיה הוא נקודת המפגש שאליה מגיעים שני נתיבי היציאה מאיילון ושני הנתיבים של כביש מס' 5 מכיוון מערב (כביש החוף) למזרח. ארבעת הנתיבים מתמזגים מתחת לגשר הולכי הרגל לנתיב צפוף אחד (ראו צילום למטה). במילים אחרות, לאורך 400 מטר מזדחלת התנועה בכביש בעל שלושה נתיבים בלבד.

הפתרון המתבקש הוא לסלול באותם 400 מטר נתיב נוסף, אולם לשם כך נדרש להעתיק את תחנת האוטובוס ואת גשר הולכי הרגל, המשמשים בעיקר חיילים מהבסיסים שממול, למקום אחר, וכן לטפל בתעלת הניקוז הפתוחה בכביש מס' 5 לכיוון מזרח ולהפכה לתעלת ניקוז מבטון.

לפני כשנתיים, בעקבות פרסום במוסף הנדל"ן של "גלובס", התעניין שר התחבורה ישראל כץ בפקק הזה וניסה לברר מדוע לא מתממש הפתרון המובן מאליו. על מנת להצדיק את הזנחת הטיפול במחדל, טען אחד מפקידיו הבכירים שיש בעיות תשתיתיות בכביש מס' 5. לדברי קבלן התשתיות אילן מרדכי, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף התשתיות, "סלילת נתיב נוסף, אם אין הפתעות בדרך, ניתנת לביצוע ב-2 מיליון שקל, עם רווחיות נאה לקבלן".

לתחנת האוטובוס הקיימת מגיעים שני קווים: האחד הוא קו 282 של חברת דן, והאחר הוא קו 149 של מטרופולין. שניהם יוצאים מהכרמלית בתל אביב לכיוון כפר סבא וראש העין. את הבעייתיות שיוצרת התחנה אפשר לפתור באחת משתי דרכים: האחת, שתחנת האוטובוס תועתק לכיוון מערב על כביש מס' 5, וליד התחנה יוקם גשר הולכי רגל חדש (ראו צילום). העלות המוערכת של הקמת גשר הולכי רגל היא כ-2 מיליון שקל.

האפשרות האחרת היא שהאוטובוסים ייסעו על כביש החוף, ייכנסו למתחם סינמה סיטי, יורידו את החיילים בתחנת ההסעה לבסיסים, יתחברו שוב לכביש מס' 5 לכיוון מערב, במחלף גלילות מערב הם יבצעו סיבוב פרסה ויחזרו לכביש מס' 5 מזרחה, ליעדיהם המקוריים, כפר סבא וראש העין. זהו פתרון אדמיניסטרטיבי - שמחירו הוא הארכה של 10 דקות נסיעה. פתרון זה מייתר את תחנת האוטובוס החריגה על הכביש המהיר וחוסך את הצורך בהקמת גשר הולכי רגל חלופי, וכל הסיפור יסתכם בעלות סלילת 400 מטר בכביש מס' 5.

מנסים להצדיק מחדל

בשני המקרים נראה כי עלות הפתרון זניחה לחלוטין. לדברי מומחים, סלילת 400 מטר ובניית הגשר החדש להולכי הרגל יסתכמו בעלות של כ-5 מיליון שקל.

משרד התחבורה ביקש מחברת הייעוץ PGL חוות דעת כלכלית. אבל כאמור, מקורות במשרד התחבורה טוענים כי גורמים בכירים במשרד היו מעדיפים לקבל חוות דעת שלילית, כדי לא להתפתל סביב סיבת ההזנחה במשך שנים.

ממשרד התחבורה נמסר: "בחינת הכדאיות הכלכלית-תחבורתית של פרויקט הוספת נתיב נוסף בכביש מס' 5, בקטע גלילות-הכפר הירוק (לכיוון מזרח בלבד), נמצאת כיום בעיצומה. עד להגשת מסקנות בחינת הכדאיות אנו מנועים מלהתייחס לממצאים".

מחלף גלילות מזרח / צלם: אלבטרוס
 מחלף גלילות מזרח / צלם: אלבטרוס