הפצצה החברתית מתקתקת

אם תספר לאמריקאי שהנתונים מראים שארה"ב מתאוששת, הוא יהיה בטוח שנפלת מכוכב אחר

לאחר אישור צעדי הצנע בסוף השבוע צפוי לאשר אותם גם הפרלמנט היווני למרות הבעירה ברחובות. יוון כמו ספרד, שם שוקדת הממשלה על רפורמות מרחיקות לכת בשוק העבודה, סובלת מרמת אבטלה גבוה מ-20% וכשמסתכלים על חתך הדור הצעיר מגיעים למספרים מבהילים הנושקים ל-40%.

בפורטוגל ואיטליה המצב טוב קצת יותר, אולם הצעדים הנדרשים על מנת להתמודד בהצלחה עם המשבר הפיננסי גובים מחיר חברתי כבד גם במדינות אלה. אישור תכנית הצנע יביא קרוב לודאי לגל נוסף של עליות בשווקי המניות,מה שיגביר עוד יותר את הרגשת התסכול של השכבות הרחבות שאינן נהנות מהאופוריה בשווקים.

תסכולם של היוונים כבר חצה את גבולות המדינה והוא מופנה בעיקר כלפי גרמניה. כאילו שלא הספיק להם עד כה עוד הוסף בסוף השבוע שמן למדורה כששר האוצר הגרמני נשמע אומר לעמיתו הפורטוגזי - "אל דאגה,לכם נארגן חבילת חילוץ". יכול מאד להיות שששר האוצר הגרמני צודק. בפורטוגל נעשים מאמצים כנים לייצב את הכלכלה. את הרחוב היווני זה ממש לא מעניין והכלכלנים הרומנטיים כבר מכנים את מה שמתרחש לנגד עינינו הרייך הרביעי וטוענים כי גרמניה זוממת לכבוש את אירופה שוב,אלא שהפעם ללא מלחמה.

גם בארה"ב,שם התמונה שונה לחלוטין,לרבים לא ברור מהיכן מגיעה האופוריה. מדדי המניות שוברים שיאים מדי יום וחוזרים לרמתם מלפני עשור. שיעורי האבטלה נמצאים בתהליך ירידה אולם רבים ברחוב האמריקאי אינם שותפים לאופוריה של מועדון חברי הוול סטריט.במקומות רבים ברחבי ארה"ב, לא השתנתה תחושת המיתון, כוח הקניה של האמריקאי הממוצע לא גדל וכך גם לגבי תחושת העושר.

נסו לספר לאמריקאי הממוצע שארה"ב עלתה על מסלול ההתאוששות וזה בא לידי ביטוי בנתונים והוא יביט עליכם כאילו נפלתם מכוכב אחר. במקרה הטוב,יאמר האמריקאי, ההתאוששות מגיעה רק לכיסם של בנקאי וול סטריט ועושי דברם בממשל.במקרה הפחות טוב מישהו כאן דואג לייפות את הנתונים.

ואצלנו בישראל ? מדחי לדחי. אפילו הבורסה הישראלית לא נהנית מהאופוריה העולמית ופער התשואות מבורסות העולם שנפתח בשנה שעברה ממשיך ומתרחב עוד יותר גם השנה.תהא הסיבה אשר תהא-שחקני מעו"ף שהשתלטו על השוק המדולל שלנו, זרים שהפסיקו להשקיע, מקומיים שמעדיפים אלטרנטיבות בחו"ל, רגולציה או העלאת מס רווחי הון.

התוצאה היא אותה תוצאה. הבורסה לא ממש מתפקדת כבר זמן רב ועובדה זו מתסכלת אותנו אפילו יותר מעליית יוקר המחייה כי אין במה להתנחם.

אם יכולנו בשנה שעברה להתגאות בעובדה שהמחאה החברתית העולמית התחילה אצלנו, באו הפוליטיקאים שלנו והפכו ללעג את המלצות וועדת טרכטנברג. מה קיבלנו - העלאות מיסים שממנות עוד הטבות לסקטורים נבחרים באוכלוסיה שכלל לא היו חלק מהמחאה - חרדים יקבלו יותר, רבנים יקבלו יותר, שרים וחברי כנסת מקבלים הרבה יותר ובכירי חברת החשמל יקבלו יותר והציבור-הוא ישלם יותר על מנת לממן את החגיגה.

היכן שניתן למשוך זמן יוקמו וועדות שבסופו של דבר מסקנותיהן יושלכו לפח וכשמבקר המדינה יתריע על התנהלות לקויה יגלגלו כולם עיניים לשמיים כי יש ראש ממשלה שמגבה אותם עוד בטרם ראה את דו"ח המבקר.

אינני יודע אם גם השנה תניף ישראל את דגל המובילה של המחאה החברתית אולם הפצצה החברתית מתקתקת ואם הפוליטיקאים ברחבי העולם ימשיכו להתעלם ממנה וימשיכו ללטף את ענקי הפיננסים תוך התעלמות ממנה היא תשוב ותתפרץ ביתר שאת.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  3. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.