קרן המטבע הבינלאומית: אם תתחדש עליית מחירי הדירות - יש להגדיל את המס על רכישת דירה שנייה

משלחת קרן המטבע הגישה את הדוח השנתי על כלכלת ישראל ■ הכלכלנים ממליצים להעלות מסי נדל"ן ואיכות הסביבה כדי להשקיע בחינוך ובבריאות ■ והנה המלצה שסטנלי פישר ישמח מאוד לאמץ: "יש להעלות שכר עובדי בנק ישראל"

"ביצועי הכלכלה הישראלית טובים. אנו רואים מחאה חברתית, ויש אנשים שאומרים שהמצב לא מספיק טוב. יש מקום לשיפורים, אבל תאמינו לי: בלי צמיחה כלכלית חזקה, לא היה מקום בכלל לבדוק או לטפל בבעיות הללו". כך אמר היום (ב') פיטר דויל, ראש משלחת קרן המטבע הבינלאומית, שהגיש את הדוח השנתי על כלכלת ישראל.

לדברי דויל, "יש קשיים - וישראל תצטרך להגיב. הצורה הטובה ביותר להתמודדות, היא שמירה על המדיניות של המשמעת התקציבית. זו הסיבה, שלעומת מדינות אחרות, ישראל אמינה; היא שומרת על המסגרות, על הכללים ועל המדיניות".

מחברי הדוח כתבו בראשיתו כי "הכלכלה הישראלית נותרה חזקה, אך נותרו כמה נקודות תורפה: החוב נותר גבוה, ובהינתן התסיסה האזורית וההוצאות הביטחוניות, לא נותר מקום להגדלה נוספת של התקציב; מחירי הדירות זינקו בשנים האחרונות בכ-50%; שבירות מבנית בשוק האג''ח הקונצרני נותרה על כנה; שיעור העוני הוא הגבוה ביותר בעולם המפותח, לרבות במגזר החרדי והערבי; ולבסוף, קיפאון של כמעט עשור בשכר הריאלי סייע להתפרצות מחאה חברתית, בעלת השלכות מרחיקות לכת מבחינת היקף ההוצאה הממשלתית ומדיניות המיסוי בטווח הבינוני".

העלאת שכר?

לדבריהם של אנשי קרן המטבע, על אף שסימני ההאטה במשק ניכרים, האפשרות של "נחיתה קשה" נותרה נמוכה, אלא אם כן ייווצר "משבר חיצוני", או "משבר בשוק אג''ח הקונצרני, שמצליח להדביק את כל המשק".

בתחום הפיסקלי, קוראים כלכלני הקרן לקברניטים הישראלים להמשיך להפחית את החוב, ולשמור על המסגרת התקציבית ולא לפרוץ אותה. כמו כן, במידת הצורך, להעלות מסים לרבות מע''מ, שכן לדבריהם, שיעורו נמוך לעומת שאר מדינות ה-OECD. "אין כל כוונה להעלות מע''מ", הדגיש הבוקר שר האוצר, יובל שטייניץ. בקרן ממליצים גם על העלאת מסים על דירה שנייה, במקרה הצורך.

נזכיר, כי יעד הגרעון ל-2012 עומד על 2% תמ''ג, אך באוצר סבורים כי יעמוד על כ-3.4% תמ''ג, לפחות. כמו כן, הומלץ על הקמת קרן הון ממשלתית לניהול הכנסות מגז ונפט - בהתאם להמלצת ששינסקי.

כלכלני הקרן מברכים על הפחתת הריבית, בהינתן הירידה באינפלציה ובציפיות לאינפלציה, ומחנק האשראי הצפוי עקב הדרישה להגדלת הלימות ההון בקרב המגזר הבנקאי והמגבלות הצפויות בשוק האשראי החוץ-בנקאי.

נראה כי נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר - שכיהן כמספר 2 בקרן - נשאר בקשרים טובים שם, משום שנציגיה ממליצים על העלאת שכרם של עובדי בנק ישראל ושיפור תנאי עבודתם. בדוח נכתב כי כעת, המגבלות הקיימות מונעות מבנק ישראל לגייס כוח אדם איכותי - דבר שעלול לערער את יכולתו של הבנק המרכזי.

בסוגיית שער החליפין, בקרן ממליצים על שימוש בכלי ההתערבות בשוק המט''ח כ"יוצא מן הכלל", על מנת לחזק את האמינות של מדינות בנק ישראל, וקוראים לנגיד פישר להתחיל לגבש מדיניות יציאה מכלי זה.

בסוגיית היציבות הפיננסית, בקרן סבורים כי על ישראל להיערך לזעזוע חיצוני מז'ורי ובלתי-מוכר, כאשר הסיכונים ה"רגילים" נמצאים בשליטה. כלכלני הקרן ביצעו בנובמבר האחרון מבחני לחץ על הבנקים הישראליים ושאר המוסדות, והגיעו למסקנה שהם במצב טוב. "הבנקים חזקים ויכולים להתמודד עם זעזועים", הדגיש דויל.

עם זאת, בקרן קוראים לחזק את הפיקוח והרגולציה. בהקשר הזה, הומלץ על הקמת ועדה ליציבות פיננסית (FSC) - המורכבת מכל המפקחים העיקריים - שתקדם גישה מערכתית יותר למדיניות המגזר הפיננסי. ה-FSC אמורה להיות אחראית על תיאום ניתוח מקרו-יציבותי וקביעת מדיניות, ועשויה לסייע ליישום שיתוף פעולה מלא בין מפקחים פיננסיים. "ואולם אם ה-FSC לא תנחל הצלחה במשימתה זו, אפשר שיהיה צורך לגבש מחדש את ההיערכות המבנית של מפקחי המגזר הפיננסי", צוין בדוח.

רוצים לעבוד

דוח הקרן מסתיים השנה בנימה פסימית מאוד: צוין כי חרף הצלחתה של ישראל בטווח הבינוני, הצלחת המשק בטווח הארוך "מוטלת בספק" - כל עוד נשמרים שיעורי ההשתתפות הנמוכים בקרב האוכלוסיות החרדיות והערביות. בהקשר הזה, צוין כי אוכלוסיות אלו "רוצות לעבוד", ועל הממשלה לעודד אותן באמצעות השקעה מסיבית בתשתיות פיזיות וחינוכיות.

"שיעור ההשתתפות הנמוך בקרב חרדים וערבים, הוא תת-שימוש במשאב חיוני. רבים מחברי הקהילות הללו רוצים לעבוד. ואולם הם חייבים להתמודד עם הרבה קשיים כדי להגיע לשוק העבודה. על הממשלה לדאוג להסיר את הקשיים", ציין דויל. "אנו הולכים לקראתכם, וקוראים לכם להצטרף - בואו בהמוניכם", קרא שר האוצר שטייניץ.

המלצות קרן המטבע
 המלצות קרן המטבע