לקראת פרסום נתוני התעסוקה

כמה דברים שכדאי לזכור לקראת פרסום נתוני התעסוקה השבועיים בארה"ב ביום חמישי הקרוב

כמעט בכל שבוע, מופתעים המשקיעים מהירידה בתביעות דמי האבטלה הראשוניות. גם ברמה החודשית, נתוני האבטלה בארה"ב מפתיעים לחיוב, כאשר בחודש האחרון ירד שיעור האבטלה ל- 8.3%. השווקים בעולם עולים לאור נתוני האבטלה המפתיעים, ונראה שלרגע מתעלמים מהתמונה הכוללת.

הטענה המרכזית של המשקיעים הינה ששוק העבודה מגיב באיחור. כך שפיטורים מתחילים לאחר שהשוק האט, וכי גייסו עובדים מתחילים כשנמצאים עמוק בצמיחה. אך מהנתונים האחרונים לא ניתן להתעלם.

שיעור האבטלה בגוש האירו הוא 10.4% בממוצע בין הכל המדינות, ועל פי תחזיות אנליסטים הוא צפוי להתקרב ל-11% ב-2012. שיעור האבטלה בספרד פשוט דימיוני, עם כמעט 25% מובטלים, כמחצית מהצעירים עד גיל 25 לא מצליחים למצוא עבודה. אך בעוד השוק מתמקד בשיפור בארה"ב, הנתונים דווקא מראים כי חברות רבות ממשיכות לפטר.

שנת 2012 שנפתחה באופן חיובי בשווקים הפיננסים, החלה באופן שלילי בכל הקשור להודעות על תוכניות פיטורין. החברות בארץ לא לבד, בכל העולם יש הכרזות על קיצוצים בכוח העבודה של גופים פיננסים גלובליים כגון דויטשה בנק, סוסייטה גנרל, ברקליס, קרדיט סוויס, רויאל בנק אוף סקוטלנד וסיטיגרופ.

אבל לא רק חברות פיננסים נמצאות במגמה, גם בחברות תעשיה כגון סימנס, טאטא, טויוטה ובואינג הודיעו על קיצוצים. בחודש האחרון היו הודעות על פיטורי עובדים גם בסקטורים יציבים יותר, ובחברות כגון פפסי, נוברטיס (תרופות) וקרפט. יש לציין שמספר החברות אמנם גדול, אך זהו אינו גל פיטורין בסדר הגודל של 2008, או 2011.


בחינה של כל החברות המפטרות, מראה כי רובן גדול הינן חברות אירופאיות, ורובן המוחלט הינן חברות של שווקים מפותחים. הדבר מחזק את הטענה שלנו כי בשווקים המפותחים האבטלה כבר הופכת למבנית. אבטלה מבנית הינה אבטלה שנובעת מפערים בין היצע מקומות העבודה, לבין הביקוש אליהם, והיא נוצרת בדרך כלל כתוצאה מהבדלים בין סוג העבודות המוצע לבין היכולות שיש לעובדים בשוק. כך למשל, העברת ייצור הטקסטיל מישראל לאסיה או ירדן, הביא את עובדי המתפרות להיות תחת ההגדרה של אבטלה מבנית. הכוונה היא שבשוק המקומי אין צורך ליכולת שלהם.

אבטלה מבנים גם מוגדרת כאבטלה שנמשכת יותר מחצי שנה.

בארה"ב האבטלה כבר מבנית. מחקרים מראים כי מובטל שלא מצא מקום עבודה חדש לאחר חצי שנה צפוי להתייאש ולהיפלט מכוח העבודה. אגב, זו אחת הסיבות לכך ששיעור ההשתתפות בכוח העבודה בארה"ב יורד, ואיתו יורד שיעור האבטלה. המובטלים פשוט מתייאשים מחיפושי העבודה...

גם בבחינת הסקטורים שמגייסים עובדים, ניתן לראות שסקטור הפיננסים, הבנייה והייצור, עדיין רחוקים מכמות המשרות שהיו לפני 2008, ואילו סקטור השירותים החזיר כמעט את כל המשרות שלו.
לפועלי הייצור אין לאן לחזור, שכן מפעלי הייצור עברו להודו, מקסיקו, או כל מקום אחר בו עלות הייצור נמוכה יותר.


גם באירופה, האבטלה מתקרבת להיות אבטלה מבנית (לעומת אבטלה מחזורית שתלויה בצמיחה במשק), ונראה שגם בחלק ממדינות אירופה, שוק התעסוקה לא יחזור לעולם לרמות שקדמו ל-2008.


כך שבשורה התחתונה, בעוד המשקיעים מתמקדים בנתוני התעסוקה החיוביים בארה"ב, יש לזכור כי מובטל לא מבזבז, לא רוכש מותרות ולא תורם להכנסות המדינה ממיסים. באופן אבסורדי וציני, שיעור האבטלה הגבוה דווקא מיטיב עם שוק החוב שנהנה מהניסיונות להפשיר את השוק העבודה על ידי ריביות אפסיות ובהעדר אינפלציה, אך המצב אינו תורם לשוק המניות, בו חברות מתקשות להגדיל מכירות, ונאלצות להעלות את שורת הרווח על ידי "מאמצי התייעלות" אלו או אחרים.


מחר יתפרסמו שוב נתוני התעסוקה השבועיים בארה"ב, וייתכן ושוב יופתעו המשקיעים לחיוב. עם זאת, יש לזכור שמאפייני הכלכלות: גירעונות כבדים, שיעור חוב גבוה, אבטלה גבוהה וצמיחה אנמית שנשענת על ריבית אפסית, אינם תומכים בשוק המניות, ואינם מאפיינים שיכולים להשתפר במהירות.


חיים נתן הינו כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.