רו"ח ריצ'רד מ. ג'ראנט: "2012 תהיה שנה מצוינת לכלכלה העולמית"

סגן נשיא ארנסט אנד יאנג: "נפגשתי עם מנכ"לים ועם אנשי עסקים, והם משתוקקים לבצע עסקאות. מדובר ברמה הכי גבוהה של נכונות לבצע עסקאות מאז המשבר"

"בהנחה שלא תהיה הידרדרות נוספת בעניינים מקרו-כלכליים וגיאופוליטיים, בייחוד בגוש האירו, פעילות המיזוגים והרכישות תגבר בשנת 2012. הרצון לעשות עסקים, שהוא הגדול ביותר שהיינו עדים לו זה 3 שנים, והתחזקות תנאי הבסיס, הם סימן טוב לבאות. 2012 תהיה שנה מצוינת לכלכלה העולמית". את התחזית האופטימית הזו מספק רו"ח ריצ'רד מ. ג'ראנט, סגן נשיא פירמת ארנסט אנד יאנג העולמית ומומחה לפעילות עסקית גלובלית, בראיון בלעדי ל"גלובס".

על רקע החדשות האחרונות על טיוטת תוכנית הצנע החדשה ביוון, שתסיר עוד מחסום בפני המדינה לקבלת חבילת הסיוע, והמצב באירופה בכלל, מבהיר ג'ראנט כי "אם המצב באירופה יתדרדר, אז יהיה קשה לראות עלייה בפעילות המיזוגים והרכישות, אך מה שעושה אותנו - בארנסט אנד יאנג - אופטימיים הוא התחזקות התנאים הבסיסיים למיזוגים ורכישות.

"אנו נמצאים בתקופה שבה מצבורי המזומנים של החברות נמצאים ברמת שיא, תנאי האשראי משתפרים במרבית העולם, ראינו גיוסים מתמשכים בקרנות פרייבט-אקוויטי, ויש מימון זמין לעסקאות. יש כסף. אנחנו קוראים לזה 'אבקה יבשה' מוכנה בקרנות הפרייבט-אקוויטי לקראת עסקאות".

לדברי ג'ראנט, הסימן המשמעותי ביותר לפריחה הוא העלייה בעניין וברצון של חברות לבצע עסקאות. "נפגשתי עם מנכ"לים ועם אנשי עסקים מכל יבשת אמריקה וגם מישראל, והם משתוקקים לבצע עסקאות. מדובר ברמה הכי גבוהה של נכונות לביצוע עסקאות מאז המשבר".

אי-ודאויות

- מה עם המצב במזרח-התיכון? המצב בסוריה והאביב הערבי לא משפיעים על תחזיותיך לאביב כלכלי?

ג'ראנט: "הכול משפיע. ההחלמה של ענף המיזוגים והרכישות לא הייתה טובה כפי שרבים ציפו, וזו תוצאה של אי-ודאות. לאי-ודאות יכולות להיות כמה צורות - גיאופוליטיקה, מקרו-כלכלה, ביטחון וחוסר יציבות או אסון טבע. רעידת האדמה והצונאמי שפגעו ביפן הזיקו לשרשרות האספקה העולמיות, הייתה להם השפעה גדולה על הכלכלה היפנית, ולכן גם על כלכלות אחרות. רעידת האדמה בניו-זילנד, מדינה קטנה הרבה יותר מיפן, השפיעה על הכלכלה העולמית.

"לכן, האביב הערבי הוא אלמנט נוסף של חוסר ודאות, שכאשר מוסיפים לו את המצב הכלכלי הכללי - משבר החוב האמריקני, המשבר בגוש האירו, הורדות דירוגי האשראי, אסונות טבע, חוסר היציבות והביטחון בחלקים גדולים בעולם - הדברים האלה, כשמכנסים אותם יחדיו, הם גורם משמעותי לאי-ודאות.

"עם זאת, בהתחשב במצב הזה, הכלכלה העולמית עשתה עבודת שיקום נפלאה, והיא משגשגת שוב, למרות כל הדברים האלה. אם מסתכלים לאחור, על הדברים שגרמו למשבר הכלכלי, הם לא היו חמורים כל-כך כפי שכולם חשבו. משבר החוב האמריקני לא היה חמור כל-כך, והגירעון האירופי לא חמור כל-כך.

"השינוי במזרח-התיכון הוא יוצא דופן, ועדיין יש החלמה של הכלכלה העולמית. היא אמנם לא מפוזרת באופן שווה, ויש חדשות נוראות ממקומות שונים, ויש מנצחים ומפסידים, אבל הדברים הללו הם היוצאים מהכלל. קל לקחת את העמדה שאומרת 'אירופה לא תיחלץ מהמשבר', או ש'לכל אי-הוודאות הזו במזרח-התיכון תהיה השפעה מכרעת'. זו הדרך הקלה, אבל אני נוטה להיות אופטימי יותר".

ג'ראנט, המדורג בחמישייה המובילה של פירמת ארנסט יאנג העולמית, ב"מטבחון", הגיע בחודש שעבר לביקור בישראל, בין השאר כדי להרצות בכנס בנושא "הזדמנויות ואתגרים בשוק המיזוגים והרכישות בשנת 2012", שערכו פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ומשרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן.

שווקים מתעוררים

לדבריו, "מאז 2008 לא היו הרבה עסקאות, אבל הרבה זמן עבר מאז. התנאים הבסיסיים התחזקו, חברות צברו מזומנים בכמויות שיא, שיפרו את מאזניהן, עסקים יצאו מהמשבר הכלכלי, נפטרו מהמינוף וצמצמו את הוצאות התפעול של העסק.

"עכשיו, היכולת שלהן להציג יותר הון נזיל בשורה התחתונה תלוי הרבה יותר בצמיחה. גופים רבים ממוקדים בצמיחה אורגנית, אבל בהתחשב בסביבה הכלכלית העולמית, קשה לראות תמורה לכך, ולכן צמיחה אורגנית, למרות חשיבותה, אינה הדרך היחידה לצמוח. זו הסיבה שהם רואים גם בצמיחה לא-אורגנית, ברכישות, דרך לצמוח.

"חברות מנסות לנצל הזדמנויות בעולם כדי לצמוח, מה שמוליד עניין גדול בשווקים המתעוררים והרבה פעילות בהם. חברות עושות עסקאות כדי לשנות את הטכנולוגיה בעסק שלהן או כדי לשים יד על טכנולוגיות מסוימות; חברות עושות עסקאות כדי להשתלט על קווי הפצה, כדי לרכוש מוצרים חדשים ופתרונות שאין להן. הן מבינות שכדי להשלים את המעבר שהשוק אילץ אותן לעשות מאז 2008, הן חייבות לבצע רכישות, לנצל את הדמוגרפיה העולמית המשתנה ואת זרימת ההון המשתנה בעולם".

- לאילו ארצות כדאי לשים לב בהקשר זה?

ג'ראנט: "חברות מתעניינות במדינות כמו ברזיל וסין, שיש להן כלכלות ידידותיות לעסקים, אוכלוסייה צומחת ומעמד ביניים שהולך ועולה. הן מושכות הון ששואף לנצל את מגמות הצמיחה הללו ואת התיאבון שיש לצרכנים מההכנסה הגדלה שלהן.

"ברזיל, שאמנם משכה כמות מכובדת של הון מבחוץ במהלך השנים, בעיקר בתחומים כמו אנרגיה ומשאבים טבעיים; עכשיו, עם האוכלוסייה המתרחבת שלה, של יותר מ-200 מיליון ומעמד הביניים הגדל שלה, מושכת משקיעים מסוגים שונים דווקא אל שוק הצרכנות. יש עניין גדול בשירותי בריאות, בכלי רכב, בקמעונאות, ברשתות פארם, בגלל שההכנסות של אנשים עלו לרמה שהם רוצים את המוצרים והשירותים הללו.

"הם רוצים ליהנות מחיים טובים יותר. האוריינטציה של הכלכלה הופכת להיות צרכנית, כמו בארה"ב, שבה כשני-שלישים מהתל"ג מגיעים מהצרכנים. זה מתחיל לקרות בשווקים המתעוררים. חברות שמביטות אל השווקים המפותחים - ארה"ב, קנדה, מערב אירופה, יפן - רואות פחות הזדמנויות לצמיחה, הן לא מצליחות לצמוח מספיק משנה לשנה, בגלל הקיפאון הכלכלי בחלקים הללו של העולם, אז הן הולכות לשווקים שבהם קצב הצמיחה מהיר יותר".

"לישראל יש הזדמנות לשחק תפקיד חשוב בצמיחה כלכלית של האזור"

זהו אמנם ביקורו הראשון של ריצ'רד מ. ג'ראנט בישראל, אך ההיכרות שלו עם המזרח-התיכון היא רבת-שנים והחלה בילדותו. כשהיה ילד, אביו עבד עבור מחלקת החוץ של הממשל האמריקני, והמשפחה התגוררה במשך 7 שנים במדינות שונות במזרח-התיכון. ישראל לא הייתה ביניהן, אך ג'ראנט שמע מאביו רק דברים טובים עליה ולמד להעריך אותה. עכשיו יש לו גם תחזיות טובות עבור ישראל.

האביב הכלכלי, כך מנבא ג'ראנט, לא יפסח על ישראל. "מה שיפה בישראל הוא שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח-התיכון, ולכן יש לה הזדמנות לשחק תפקיד חשוב בצמיחה כלכלית של האזור ובשינוי המיוחל - לקראת דמוקרטיה במזרח-התיכון - שיכול להתרחש גם בעוד שנים".

לדבריו, "הכלכלה, רמת התחכום, היכולת והידע להעברת הון בישראל, מציבים אותה בעמדה טובה. איני צריך לספר לאיש כי לישראל יש מוניטין טוב במיוחד בכמה תחומים, בעיקר - החדשנות בתחום ההיי-טק. חברות היי-טק גדולות באות לישראל לא כדי לבצע מיקור-חוץ ולנצל כוח עבודה זול, אלא כדי לנצל את ההון האינטלקטואלי שיש כאן. חברות הטכנולוגיה הגדולות באו לכאן בשביל החדשנות".

ג'ראנט מעריך כי "עכשיו יש לישראל הזדמנות למנף את עצמה, גם בתחומים כמו פרמצבטיקה, חקלאות ועוד. יש קשרים נהדרים בין ישראל לארה"ב, ולמרות כמה מהבעיות הפיסקליות של ארה"ב, היא עדיין הכלכלה החדשנית הטובה בעולם. היא תפתור את הבעיות בענייני הגירעון שלה עם הזמן, והיכולות האינטלקטואליות שיש לה ימשיכו להעצים את כלכלתה. השותפות הקרובה שיש לארה"ב עם ישראל, נוסף ליכולות ולכלכלה של ישראל, יעניקו הזדמנויות עסקיות לישראל".