ייצוגית: "מאבקי הכוח ברכבת ישראל נעשים על גב הנוסעים"

בתביעה, בהיקף 364 מיליון שקל, נדרשת רכבת ישראל לפצות את נוסעיה בגין עלות הכרטיסים, אובדן הזמן ועוגמת-הנפש, עקב תקלות ושיבושים חוזרים בנסיעות

לנוסעי הרכבת נמאס לאחר לעבודה והם יוצאים במתקפה: היום (ה') הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף 364 מיליון שקל כנגד רכבת ישראל, בדרישה לפצות את נוסעי הרכבת בגין עלות כרטיסים, אובדן הזמן ועוגמת-הנפש, עקב תקלות, עיכובים ושיבושים חוזרים בנסיעות.

בתביעה, שהוגשה באמצעות חבר הכנסת לשעבר עו"ד דוד מנע, נטען כי "לפחות 100 אלף נוסעים מתוך כ-130 אלף נוסעים נפגעו במספר אירועים של שיבושים בנסיעות ברכבת".

התובעים - איתיאל ברמן, תושב תל-אביב, וליליאנה אורן, תושבת רעננה - טוענים כי הם נוסעים מדי יום ברכבת ממקום מגוריהם למקום העבודה ולהיפך. לטענתם, במספר נסיעות שלהם ברכבת היו לאחרונה שיבושים שגרמו להם נזקים, אשר בגינם לא פוצו על-ידי הרכבת.

בתביעה מתוארים 7 אירועים שונים, במסגרתם שובשו העבודות והיו תקלות בהפעלת הרכבה - החל מדצמבר 2010 ועד ראשית החודש. כך למשל, ב-5 לפברואר השנה, צוין בתביעה, נגרמה תקלה ברכבת שיצאה מתחנת רכבת מרכז בתל-אביב לירושלים, אשר הובילה לכך שכ-500 נוסעים נאלצו לרדת בתחנת השלום בתל-אביב והתבקשו להמתין לרכבת אחרת. לבסוף, נטען, נדרשו הנוסעים לעלות לאותה רכבת ממנה ירדו, ובהמשך נתקעו ברכבת על המסילה בין התחנות הבאות במסלול משך כ-3 שעות, "בחושך, ללא חשמל וללא אוויר נקי".

באירוע אחר, שאירע בדצמבר אשתקד, נפגע כבל התקשורת של הרכבת, וכתוצאה מכך נגרמו שיבושים בתנועת הרכבות בכל הארץ, ורכבות חלפו על פני תחנת תל-אביב בלי לעצור לנוסעים שהמתינו בהן.

אירוע נוסף שצוין בתביעה, עניינו השריפה שפרצה בדצמבר 2010 בשני קרונות רכבת שהייתה בדרכה מנהריה לתל-אביב, וכתוצאה ממנה נפצעו 5 אנשים באורח בינוני ו-121 נפצעו קל.

"ממצאי צוות הבדיקה עולה כי תיקון רשלני של הקרון שבו פרצה השריפה הוא הגורם הבסיסי לאירוע, וכי הבקרה והתחזוקה לוקה בחסר", נכתב בתביעה.

כחודש לאחר מכן הורדו נוסעים מקו מודיעין-חיפה לאחר שעשן עלה מתחת לקרונות מתקלה דומה. שבוע נוסף חלף ועמו הגיעה עוד תקלה, כמעט זהה, ברכבת שעצרה בתחנת באר-יעקב.

הנזק לקבוצה - נוסעי הרכבת - בשל 7 האירועים הנקובים בתביעה מוערך בסכום של כ-140 מיליון שקל בגין עלות הכרטיסים ועוד כ-350 מיליון שקל עבור עוגמת-הנפש ואובדן הזמן.

עוד מציינים התובעים בתביעה כי לכל השיבושים והתקלות יש להוסיף את השביתות והשיבושים היזומים של עובדי הרכבת בשל מחלוקות שיש להם עם ההנהלה. "סוד גלוי הוא כי קיימת מתיחות ואף מעבר לזה בין עובדי הרכבת לבין הנהלת הרכבת. מתיחויות ומלחמות כוח נעשות על גב נוסעי הרכבת", כתבו התובעים.

יום סוער ברכבת

התביעה מוגשת ביום סוער במסגרת המאבקים בין עובדי הרכבת להנהלתה. עובדי הרכבת השביתו את הרכבות הבוקר, לאחר שיו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, גילה אדרעי, הודיעה לעובדים אתמול (ב') שלא להגיע לעבודה ולהשבית את כל מערך הרכבת החל מהשעה 23:04 אמש.

בשעות הבוקר קבע בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב כי על עובדי רכבת ישראל לשוב לעבודה עד השעה 9:00, אך השיבושים נמשכו.

לבסוף נערך הדיון בבית הדין לעבודה על השביתה רק בשעה 16:00, בעקבות אי-הגעתם של יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ונציגי הוועד בשעה 11:00, מועד תחילתו המתוכנן של הדיון.