נחתם הסדר טיעון עם נתן אשל - יתפטר מתפקידו ויינזף

(עדכון) - ראש לשכת רה"מ הואשם והודה בהתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה ■ הוא לא ישוב לעבוד בשירות המדינה, ובנוסף תירשם בתיקו נזיפה חמורה ■ אשל: "בדיעבד, ברור לי שנגררתי למעורבות גבוהה מדי בענייניה של עובדת המשרד"

סוף לפרשת נתן אשל: ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, שנחשד בהטרדה מינית ופגיעה בפרטיות של עובדת הלשכה ר', יתפטר מתפקידו בתוך שבועיים, לא ישוב עוד לעבוד בשירות המדינה, ותירשם בתיקו נזיפה חמורה.

כך סוכם במסגרת הסדר טיעון בין באי-כוחו של אשל לבין היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שאושר הבוקר (א') על-ידי בית הדין המשמעתי של נציבות שירות המדינה (נש"מ). אשל הואשם והודה בעבירות של פגיעה במשמעת בשירות המדינה והתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה.

על-פי התובענה המשמעתית שהוגשה לבית הדין בהסכמת שני הצדדים, הודה אשל בכך שפיתח וקיים "קשר של קירבה יתרה מצדו כלפי ר', בדרך שאינה ראויה ואינה מקובלת בין ממונה לכפיפה בשירות המדינה. דרך זו כללה פגיעה בר' ובצנעת הפרט שלה, על-ידי כניסה למחשב שלה שלא ברשותה, מסירת מידע אישי ופרטי הנוגע לר' לגורמים שונים בלשכת ראש הממשלה, בלי שהייתה לכך כל סיבה מקצועית או עניינית, וכן בדרך של צילומים לא מקובלים של ר' באירועים שונים".

‏ממצאי חקירת אגף המשמעת של נש"מ הועברו בימים האחרונים לידי וינשטיין ואנשי הפרקליטות. במסגרת החקירה תושאלו 28 מעורבים ועדים, וגם אשל עצמו נחקר באזהרה. החקירה העלתה ראיות להתנהגות בלתי הולמת מצד אשל כלפי העובדת ר'.

ר' עצמה סירבה לשתף פעולה עם החקירה, למרות ניסיונות של צוות החקירה ואנשי הפרקליטות לשכנעה למסור עדות.

‎‎‏"מסר ערכי"

‏ממשרד המשפטים נמסר כי "הסדר הטיעון מבטא קבלת אחריות על-ידי מר אשל למעשיו ומוביל לתוצאה ראויה, שהיא סיום עבודתו בשירות המדינה. כמו כן, מאפשר הסדר הטיעון סיום מהיר ויעיל של ההליך, תוך כיבוד רצונה של ר' שלא להיות מעורבת בהליך משפטי".

‏עוד נמסר ממשרד המשפטים כי "הרחקתו של אשל משירות המדינה וענישתו מהוות מסר ערכי כלפי כל עובדי המדינה, בכירים ככל שיהיו, שלפיו אין לעבור לסדר היום על תופעות מעין אלה שנחשפו בחקירה. בהתאם לרוח זו, עמד היועץ המשפטי לממשלה על כך שהעניין יובא בפני בית הדין למשמעת, ויסתיים בהודאה והרשעה ובעונש של נזיפה חמורה".

‏באשר לבכירי לשכת ראש הממשלה שמסרו את המידע הראשוני ליועץ המשפטי - ראש אגף ההסברה יועז הנדל, מזכיר הממשלה צבי האוזר והמזכיר הצבאי יוחנן לוקר, שמשרד המשפטים אינו מציין בשמותיהם - הודיע וינשטיין כי "יש להדגיש כי במצב שבו עובד בכיר ועתיר עוצמה מטריד בדרך כלשהי עובדת הכפופה לו החוששת להתלונן, ומידע על כך מגיע לעובדי מדינה, בין אם בכירים בין אם זוטרים - הרי שטוהר המידות וניקיון השורות בשירות המדינה מחייב עובדים אלה להעביר את המידע שהגיע לידיעתם, לידי הרשויות המוסמכות. לפיכך, מוסרי המידע הראשוני ליועץ פעלו כמצופה מהם בנסיבות העניין, וכפי שמתחייב מתפקידם".

‎‎אשל: "לא היה היבט מיני"

‏אשל עצמו מסר, בהודעה נדירה לתקשורת, כי "כעת ברור לכל שלא היה כל היבט מיני לפרשה". לדבריו, "מזה כחודש אני נתון למתקפה איומה ובלב סערה שהפכה את חיי וחיי משפחתי לסיוט שקשה לעמוד בו. בימים האחרונים הציגו לפניי עורכי דיני הסדר טיעון המסיר מעל ראשי אחת ולתמיד את העננה של מעשים או צילומים מגונים והטרדות מיניות, ושם קץ לחקירה ולמחול השדים סביבי".

‏עוד ציין אשל בהודעתו כי "בדיעבד, ברור לי שנגררתי למעורבות גבוהה מדי בענייניה של עובדת המשרד, והיה עליי להימנע מכך. נוכח הסרת העננה, נוכח גילי, מצבי הבריאותי ורצוני להקל על משפחתי והסובבים אותי, ומאחר שאיני יכול לשאת את הנטל הכספי הכבד של טיהור שמי, החלטתי לקבל את ההסדר, להודות בעבירת משמעת קלה, לפרוש מתפקידי ולהמשיך בחיי".

אשל הודה לעורכי דינו, רחל תורן, יעקב וינרוט ויעל דולב.

אשל לא היחיד שיעזוב

‎‎באחרונה גברו ההערכות בסביבת נתניהו כי אשל לא יחזור לתפקידו לאחר סיום הפרשה והחלו להיערך ליום שאחרי. ככל הנראה ימלא ראש הלשכה, גיל שפר, את מקומו של אשל לפחות בתקופה הראשונה.

בלשכה נשמעות טענות כי נתניהו היה מעדיף מועמד מחוץ ללשכה לתפקיד, אולם ספק אם יצליח למצוא מועמד מתאים. לאחר עזיבתו של אשל, שפר הוא האדם הקרוב ביותר לבני הזוג נתניהו.

‏עם זאת, בלשכה מעריכים כי אשל לא יהיה היחיד שיעזוב בקרוב את הלשכה. גם השלושה שהגישו את התלונה נגדו - מזכיר הממשלה צבי האוזר, ראש מערך ההסברה יועז הנדל והמזכיר הצבאי יוחנן לוקר - עלולים לסיים את תפקידם לפני תום הקדנציה. ‏‎‎‏