רק לא דירה בבניין

המדינה ממשיכה להתעקש על שיווק קרקעות לבניינים בירוחם ובדימונה, בזמן שתושבי המקום מבקשים לגור רק בצמודי קרקע; ולמרות התקוות הרבות, נראה שהיזמים לא ממש בונים על אנשי הקבע שישטפו את ערי הנגב

החודש התפרסמו תוצאות מכרזי המינהל לחכירת קרקע לבנייה רוויה בדימונה ובירוחם - רובם ככולם ללא תוצאות. בדימונה מדובר בקרקע לבניית 107 דירות בשכונה הצפונית ו-541 דירות בשכונת ממשית. בירוחם השכנה המצב דומה. במכרזים לחכירת קרקע לבניית 584 דירות לא התקבלה אפילו הצעה אחת.

תוצאות מכרזי המינהל תואמות את התדמית המאובקת, המדברית והפריפריאלית של שתי הערים. עם זאת, סיור בשטח מגלה תמונה שונה. גם בירוחם וגם בדימונה יש שטחים רבים ורחבים הנמצאים בפיתוח לצד לא מעט בנייה חדשה.

רק הגדולים

הפער בין הבנייה והפיתוח לבין תיבות המכרזים שנותרו ריקות, נעוצה בקרקע. או יותר נכון, בצמודי הקרקע. בדימונה הולכת ונבנית היום שכונה שתכלול 700 צמודי קרקע, חלקם בבנייה עצמית וחלקם על ידי יזמים, ושם השוק חי ובועט ומחירי הבתים נעים סביב 1.8-1.7 מיליון שקל לבית.

"קבלנים כבר הבינו שבמקומות הללו לא כדאי ללכת על מכרזי בנייה רוויה", מסביר חיים מסילתי, שמאי מקרקעין הפעיל בדרום, "בערים ירוחם ודימונה אפשר לרכוש בית במחיר סביר והפערים בין בנייה רוויה לצמודי קרקע קטנים משמעותית ביחס למרכז. בנוסף, בנייה לגובה עולה יותר ליזם, בעוד בניית בית מהירה יותר ומגלמת רווח טוב יותר".

מדוע מוציא המינהל מכרזים בסדר גודל כזה, אם אין ביקוש? מסילתי: "צריך לזכור שהיו התחייבויות פוליטיות להציף את השוק בקרקעות. הם משווקים מאות יחידות, כדי להראות שהם עושים. חסם נוסף הוא העובדה שרבים מהמכרזים מתייחסים לפרויקטים גדולים שקבלנים קטנים ומקומיים אינם יכולים לגשת אליהם. זה מיועד לשחקנים גדולים, ואלה לא מגיעים".

האם הקבלנים לא מצפים להצפה בביקושים, לקראת הקמת עיר הבה"דים? לדברי רמי צרפתי, בעלים ומנכ"ל חברת רגבים, "אוכלוסיה במעמד סוציואקונומי גבוה, וביניהם אנשי קבע וצבא, לא מעוניינים לגור בעיירות פיתוח. הם יהיו מוכנים לגור בקיבוצים או ביישובים קהילתיים. קבלנים רבים ייגשו למכרזים במקומות כאלה ולא למכרזים בערי פיתוח".

עפרה חדד, סמנכ"ל חברת הבנייה יורו ישראל הבונה בדרום, עוד פחות אופטימית: "אנשי הקבע הבכירים מחזיקים ברכב צמוד שהם מקבלים מהצבא, ולכן לא מן הנמנע שהם ימשיכו להתגורר במרכז ולשרת בדרום. גם כיום יש אנשי קבע רבים שגרים בתל אביב ומשרתים בבאר שבע, והם לא חושבים לעבור לגור בדרום. לרבים מהם אישה וילדים, ולעקור אותם מהסביבה שלהם רק בשביל מקום עבודה, זה לא תמיד פשוט, ויש לכך השלכות".

המכרזים שנכשלו לועגים גם לתוכנית המענקים אותה פרסם משרד השיכון לפני כחצי שנה. ההטבה, שמעניקה 60 אלף שקל כהשלמה להון העצמי לרוכשי דירה ראשונה ו-40 אלף שקל נוספים לסבסוד הפיתוח, היא רק לבנייה רוויה, שכאמור אין לה ביקוש.

"דימונה זה כבר לא המקרר הריק והמסכנים שהיו מראים פעם בשנה בטלוויזיה", מספר ליאור בלול, זכיין רימקס באזור הדרום, "המשקיעים למעשה הניעו את השוק. את הדירות הישנות והקטנות קונים משקיעים, ואנשים מהשיכונים עוברים לצמודי הקרקע. בכלל, המשקיעים ממש גילו את דימונה בשנים האחרונות. אם ב-2009 היו לנו 4 דירות להשכרה בעיר שניהלנו אותן, היום אנחנו מדברים על 130 דירות. ויש ביקוש גם לשכירות מצד תושבי העיר ומצד אנשים שיושבים עכשיו על הגדר וממתינים לראות מה יהיה עם המחירים".

באזורים הישנים של דימונה, דירות שיכון ישנות בנות שלושה חדרים עולות כ-350 אלף שקל. דמי השכירות על דירה שכזו נע החל מ-1,500 שקל לחודש לדירה בקומה גבוהה ללא מעלית ועד 2,000 שקל לחודש בדירות הנמוכות. דירות דומות בשכונה חדשה יותר יעלו כבר כ-450 אלף שקל. בית פרטי ישן ניתן למצוא במחיר של בין 750 אלף שקל ל-850 אלף שקל. קוטג'ים חדשים יותר עומדים למכירה במחיר 1.2 מיליון שקל. בשכונה החדשה, מחירי הבתים מגיעים עד ל-2 מיליון ויותר.

"אין מימון בירוחם"

למרות שהנסיעה מדימונה לירוחם נמשכת עשר דקות, סיבוב קצר בעיר גורם למבקר להרגיש שהמרחק גדול בהרבה.

"זה אבסורד", מודה ראש המועצה, מיכאל ביטון. "היזמים מזהים את ההזדמנות שיש כאן, אבל הבנק לא מאשר מימון בירוחם. המדינה חייבת להעמיד ערבויות לבנייה. גם דמי הפיתוח הורידו את הביקוש. לפני שנה, פיתוח על שטח של חצי דונם נע סביב 100 אלף שקל והיו לנו כאן ביקושים של 500%. אבל עכשיו, המינהל דורש 300 אלף שקל על הפיתוח והביקושים נחתכו. אם יסבסדו - יחזרו הביקושים.

"בהיסטוריה, כל הבתים בעיר נבנו על ידי המדינה. עכשיו אנחנו מקדמים תוכניות, יש קבלנים ויש זוגות צעירים שרוצים להתיישב כאן. בתוך 3 שנים יקומו 500 בתים ו-400 דירות. יש כאן הזדמנות חסרת תקדים, אבל צריך גם לאפשר לבנות בית ב-600 אלף שקל".

לביטון תוכניות מרחיקות לכת בכל הנוגע לזוגות צעירים, הוא מדבר על בניית מעונות סטודנטים על שטח ציבורי, לבנות את 'שכונת צהלה' שתהיה מיועדת לאנשי צבא ולארגן מעין מודל קבוצות רכישה לזוגות הצעירים.

אבל בנתיים, הביקוש נמוך. "נכס יכול לעמוד ריק כמה חודשים בירוחם", מספר בלול, "המשקיעים שגילו את דימונה, עוד לא הגיעו לכאן".

מחירי הדירות בירוחם מתחילים ב-200 אלף שקל בשיכון ישן, בקומה גבוהה ללא מעלית. בקומות נמוכות נע מחיר הדירות בין 250 ל-300 אלף שקל. מחיר צמודי קרקע בשכונות ותיקות יותר, בשטח 70 מ"ר עם תוספות בנייה, נע בין 600 ל-750 אלף שקל, ואילו מחיר בתים בשטח 200 מ"ר, על חצי דונם, כבר נע סביב 1.4 מיליון שקל.