"המחסור בדירות יגיע לכ-120 אלף יחידות עד סוף 2013"

כך אמר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ מוטי כידור במהלך פגישה עם שר התמ"ת שלום שמחון ■ ניסים בובליל: "זקוקים מיידית לתוספת של 5000 עובדים פלשתינאים"

"יש כיום בארץ מחסור של 100 אלף דירות וזה הולך לגדול לסביבות ה-120 אלף בסוף 2013", כך אמר מנכ"ל התאחדות בוני הארץ מוטי כידור במהלך פגישה סגורה שנערכה לאחרונה בין בכירים בענף הבנייה בישראל לשר התמ"ת שלום שמחון.

במהלך הפגישה התלוננו הקבלנים על מצוקת כח האדם הקשה בענף: "יש מחסור נוראי בכוח האדם בענף", אמר נשיא ההתאחדות ניסים בובליל לשר, "ואנו זקוקים מיידית לתוספת של 5000 עובדים פלשתינאים. בסוגיית העובדים הזרים, השמיים סגורים. אחרי החלטת הממשלה מלפני חצי שנה על הבאת עובדים זרים לענף הבנייה, לא הגיע ולו עובד אחד".

מנכ"ל ההתאחדות, כידור, הוסיף לדבריו של בובליל ואמר: "המחסור של העובדים לעבודות הרטובות בענף הבנייה מהווה מגבלה אקטיבית לפונקציית הבנייה, דהיינו לא ניתן לבנות יותר דירות כי אין מספיק עובדים. אנחנו מדברים על מחסור של 3000 מנהלי עבודה, מפעילי עגורנים, אנשי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי), מהנדסים והנדסאים. המדינה הפסיקה להכשיר עובדים לעבודות רטובות וההכשרות וההסמכות בענף הבניין טופלו לאחרונה לפני 50 שנה. תנאי הסף והדרישות אינם מאפשרים הכנסת כוח אדם חדש לענף ובמציאות שבה יש נתוני אבטלה כה נמוכים, קיים קושי רב בגיוס עובדים גם כשמוצע שכר גבוה".

אנשי הנדל"ן שהשתתפו בפגישה הציפו בפני השר שורה של חסמים נוספים העומדים על סדר יומם של הקבלנים בניהם: מגבלות האשראי והמימון לקבלנים ולרוכשי דירות, ריבוי סוגי המכרזים וכן תנאי סף גבוהים במכרזים, הליכי תכנון וסטטוטוריים מסורבלים, ריבוי שחקנים והיעדר מדיניות מתואמת בממסד וריבוי תקנים. במקביל דיברו בפגישה גם על האתגרים העומדים בפני הענף בשנים הקרובות ועל כך שהמצב הנוכחי יקשה על מימושם.

השר שמחון אמר בתגובה לדברים שהעלו הקבלנים: "אנחנו נעמוד ביעדים שהצבתם לקידום ישראלים בענף הבנייה, יש החלטת ממשלה ויש כסף. אנחנו בשנה מאוד קריטית אם לא נתקזז עם המשימות אנחנו נהיה בצרה מאוד גדולה. אנחנו נעשה כל מאמץ לא להיות שטיח ולא לטאטא את הדברים מתחת לשטיח. אנחנו נעשה את כל מה שנדרש בכדי לעמוד בזה".