גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בסוף נהיה דיגיטליים, זה פשוט לא יקרה כל-כך מהר"

הריצה אל הפרסום הדיגיטלי גבתה מממשרדי הפרסום מחיר כבד: לא ברור כמה הם צריכים להעמיק בתחום, הלקוחות דורשים קמפיינים אבל לא מבינים אותם, ומודל התגמול בעייתי ■ כעת הולכים המשרדים כמה צעדים אחורה לצורך חשיבה מחדש

עד לפני שנים ספורות נראה היה כי ענף הפרסום, כמו העולם כולו, עומד להיסחף תחת גל דיגיטלי שישטוף את כולם וישנה לחלוטין את פני הענף. דיברו על מותה של הטלוויזיה וקץ מדורת השבט, חדשות לבקרים עלו כותרות שדיברו על הסטת תקציבים מהמדיה המסורתית לאינטרנט ולמדיות חדשות אחרות, סוכנויות פרסום אינטראקטיביות צצו כפטריות אחרי הגשם, וחלקן אפילו האמינו שהן יהיו אלה שישתלטו בסופו של דבר על משרדי הפרסום המסורתיים.

משרדי הפרסום הגדולים ראו בעיניים כלות (לפחות לפי הדיווחים בתקשורת) איך סכומי כסף הולכים וגדלים חומקים מתוך כיסיהם והחליטו לעשות מעשה. חלקם רכשו סוכנויות דיגיטל, אחרים הקימו מחלקות מתמחות, וכולם ניהלו מלחמות חורמה בסוכנויות הדיגיטל העצמאיות.

אבל מהר מאוד הגיעה התפכחות: ככל שעולם הצרכנים האינטראקטיבי הלך והתפתח, העבודה הפרסומית בו הפכה למסובכת יותר ומורכבת בהרבה מאשר רק לקנות באנר ולקבל על כך עמלה. פתאום התברר שמדובר בהרבה עבודה, בהשקעה כספית וניהולית שרחוקה מלהיות משתלמת בטווח הקצר, וחמור מכך - שהמודלים הכלכליים הקיימים בין מפרסם לפרסומאי אינם מספקים מענה הולם למציאות שנוצרה.

את התוצאות ניתן היה לראות השנה בבירור: המשרדים לקחו צעדים גדולים אחורה, צמצמו את כוח-האדם והקטינו את ההוצאות. חלקם הכריזו בריש-גלי כי אינם מוכנים להשקיע במקומות שבהם הלקוח אינו משלם.

בתקופת המחאה החברתית שפגעה בענף הפרסום כולו הוקצנה התמונה עוד יותר: תחום האינטראקטיב היה הראשון להיפגע, והיקף הפגיעה בו היה משמעותי בהרבה מהיקף הפגיעה בכל שאר אמצעי המדיה.

אז האם מדובר בהתפכחות של הענף או רק בעצירה לצורך חשיבה? יוסי לובטון, מנכ"ל באומן-בר-ריבנאי, מנסה להסביר: "הדיגיטל עבר שינוי גדול ומהותי - מעבר ממודעות דיספליי למקומות מורכבים בהרבה. היום זה עוד כלי בתוך סט הכלים להעברת המסר לצרכן. המשמעות של זה כוללת הרבה פעילויות שהן מעבר ל'לקנות נדל"ן' באינטרנט ולקבל עבור זה עמלה. לפעילויות האלה אין מודל כלכלי, לא ביחסים ולא בהסכמים. התהליכים בשנים האחרונות גרמו להיחלשות של משרדי אינטראקטיב עצמאיים עד כדי היעלמות כמעט מוחלטת, כי פשוט אין להם ממה לחיות".

- איך המשרדים הגדולים יכולים לפתור את הבעיה?

"רוב המשרדים הגדולים הבינו כבר לפני שנתיים שצריך לתת הצעה כוללת. הם החלו למזג סוכנויות עצמאיות לתוך המשרדים, ומי שלא היה לו הקים יחידה. החל תהליך מורכב שהביא לכישלון של רוב המשרדים בתחום זה. פתאום המשרדים הבינו שלא פשוט לשנות שיטות עבודה, נהלים, כישורים של אנשים, ולהתאים אותם לעולם החדש. זה אתגר ניהולי וכלכלי.

"כמו כן התברר שעבודה מהסוג הזה דורשת הרבה יותר מאמץ ומשאבים שאין עבורם תמורה. בשלב הזה חלק מהמשרדים הרימו ידיים מסיבות כלכליות, פיטרו אנשים מוכשרים ויקרים ואמרו 'הבנו, הלקוחות לא משלמים, אז לא נהיה פראיירים'.

"מיעוטם של המשרדים ממשיכים בדרך הקשה שעולה כסף ודורשת משאבים, מתוך הבנה שאנחנו בתקופת מעבר, ובסופו של דבר יהיה מודל כלכלי שיצדיק את זה. בסוף יהיה תגמול הוגן עבור רעיונות ולא רק עבור מדיה".

יוסי ארז, אחד האנשים המוערכים ביותר בענף הדיגיטל, ומי שחתום על מקאן דיגיטל והקפצת תחום האינטראקטיב באדלר-חומסקי, מוסיף: "ההבטחה הגדולה הייתה שהדיגיטל ישתלט על העולם ועל הפרסום. אם מסתכלים על השוק כיום, יש מהלכים אינטראקטיביים, אבל רובם מאוד מוגבלים.

"למשל מהלך ה'קפטן' (קפה טורקי עלית, עב"ל) הוא כזה, אבל בגדול אף אחד לא בכיוון - רובם הולכים אחורה ולא קדימה. הייתה תחושה שזה רץ מהר מדי, תחושה של אובדן שליטה ועלויות גבוהות גרמו לכולם לוותר. יוצאי הדופן אולי הם באומן-בר-ריבנאי וקבוצת מקאן-אריקסון".

גם הלקוחות אשמים

גם ארז רואה מספר סיבות להתפכחות מהדיגיטל, לא כולן כלכליות: "הדיגיטל היה תמיד מגוון אדיר של כלים. אבל הכלים שרלוונטיים למה שאנחנו מכירים באופן מסורתי כ'פרסום' - באנרים, מיני-סייטים וכדומה, הולך ויורד, ומה שמתחזק הם דברים שהם פחות בכור ההיתוך של פרסום כמו פרפורמנס, חיפוש ופייסבוק, שהם בעצם שלוחה של מדיה. עוד מה שמתחזק זה הצד של טכנולוגיות, אפליקציות, CRM וכדומה, וזה גם רחוק מכור ההיתוך של פרסום".

לדבריו, "הדיגיטל נהיה פחות 'פרסומי' מבחינת הכישורים וההבנה של התחום. מי שנהנה מזה בינתיים זה חלק מהסוכנויות המתמחות, כמו חברות פרסום לגוגל, לרשתות חברתיות, לאפליקציות אייפון - חברות שבנויות לשרת מטרה מסוימת. הפוקוס שלהן, מבנה העסק ומודל הרווחים בנויים לזה.

"בשונה מהסוכנויות, גם היום ברמה הבסיסית משרד פרסום מרוויח מעט על ה'פרסום' והרבה על המדיה. אבל בדיגיטל אין לרכש מדיה מסורתי כמעט משמעות. רוב משרדי הפרסום לא בנויים למודל העסקי של זה".

ואילו אמיר גיא, מנכ"ל משותף באדלר-חומסקי, רואה את הדברים מעט אחרת: "הענף התבגר בהתייחסות שלו לדיגיטל, וההתבגרות באה לידי ביטוי בכך שהבינו שלא מדובר ברבולוציה אלא באבולוציה, וככה צריך לנהל את זה. אי-אפשר לא להיות שם, אבל אסור לאבד פוקוס ולשכוח שהשירות שאנחנו נותנים זה לתרגם מטרות שיווקיות למסרים שיווקיים ולפגוש את הצרכן במקומות שבהם הוא נמצא. דיגיטל זה לא המהות, ומי שמתבלבל והופך את כל החזות שלו לכזאת - טועה".

באופן מפתיע, דווקא ינון לנדנברג, מבעלי חברת אידיאולוג'יק, אינו תולה את האשמה במצב התקוע של התחום רק במשרדי הפרסום: "עם כל הכבוד לעוצמתם של משרדי הפרסום, יש להם לקוחות שצריכים להסכים לעשות דברים, ורובם מעדיפים להישאר בסביבתם המוכרת. זה נכון גם לגבי משרדי הפרסום שמעדיפים לעלות עם קמפיין טלוויזיה שנחתם בלוגו של פייסבוק ולהגיד ללקוח 'עשינו לך אינטראקטיב'.

"למשרדים יותר נוח לקנות מדיה בערוץ וחצי של טלוויזיה שקיים בישראל ולהרוויח עמלה מ-2 מיליון שקל, מאשר על 200 אלף שקל קמפיין אינטרנט שפרוש ברשת. הפרסומאים שבאים על תקן המומחים שנשכרו על-ידי הלקוחות אמורים לדפוק על השולחן ולהגיד 'חבר'ה, זה לא נכון מה שאתם עושים', אבל בגלל שיטת התגמול יש אנומליה".

חייבים להיות שם

כולם מודים שיש כרגע בעיה, אבל נראה כי לאיש אין ספק שבסופו של דבר מי שחפץ חיים בתחום יהיה חייב להיות שם. אין חולק על כך ששיטת התגמול תצטרך להשתנות ולמצוא דרך לתגמל על רעיונות, אבל יש ויכוח לגבי כמה משרד הפרסום יהיה חייב להיות מעורב בעולם האינטראקטיבי. האם הוא חייב לשלוט ולהפעיל מתוכו "טכנאים" - מומחי אפליקציות, או להסתפק במקום של מתווה הקריאייטיב והאסטרטגיה?

על כך משיב לובטון: "משרד שרוצה לתת תוצר פרסומי טוב חייב להיות שם. אין ספק שכרגע זאת השקעה. עם כמות השעות, המשאבים, הזמן והכסף שמשקיעים במהלכים כאלה לעומת התמורה, קל להגיד 'רגע, למה עשיתי את זה, הייתי עולה בשילוט חוצות, עובד פחות קשה ומרוויח יותר'. אבל זה שחלק מהמשרדים מתחמקים מהדיון הזה, מוותרים על השירות הזה בסל הלקוחות, יגרום לכך שהם ימצאו עצמם עם תוצר פרסומי בינוני. הם עושים טעות בטווח הארוך, כי ייקח להם זמן לסגור את הפער".

אלדד וינברגר, מנכ"ל מקאן דיגיטל, טוען כי "העולם הדיגיטלי הוא בהכרח חלק ממסלול הקנייה של הצרכן בימים אלה. כדי להישאר רלוונטי, משרדי הפרסום חייבים להבין לעומק את מסלול הצריכה הדיגיטלי ולהוציא לפועל שני סוגי תוצרים: קמפיינים המשלבים את כל המדיות הרלוונטיות למסלול הצריכה: טלוויזיה, דיספליי, גוגל, פייסבוק, מובייל וכו', כך שהצרכן יפגוש מסרים והצעה אחידה בכל המדיות. בנוסף, הם צריכים לבנות לצד הלקוחות פלטפורמות דיגיטליות שיווקיות שיקנו להם יתרון תחרותי.

"כל אלה אינם מחליפים את הפרסום הקיים אלא מהווים תוספת הכרחית. אני מקווה ומאמין שהשנה השיחה תהיה יותר מאשר 'כמה לייקים הבאנו'. המודל העסקי הנכון עוד לא פתור".

גם גיא מאמין כי העתיד מצוי בדיגיטל: "בסוף נהיה כולנו דיגיטליים, זה פשוט יקרה הרבה פחות מהר ממה שאנשים חושבים. מי שלא ישלוט בדיגיטל לא יהיה. הייתה תקופה שהתבלבלו, חשבו שהדיגיטל הוא המהות, אבל זה עוד כלי בדיוק כמו שהטלוויזיה הפכה להיות עוד כלי.

"כרגע יש לנו בעיה בענף בנושא התגמול. דיגיטל זה מדיה שלא מצדיקה הוצאות עצומות, כי לא רואים בקצה החזר השקעה. אבל לסגור בגלל שלא מוצאים מודל עסקי זו שטות, כי הצרכן נמצא שם, ואני כפרסומאי חייב לדעת למצוא אותו. צריך להיות שם אבל להתנהל בשפיות. לדעת למצוא את המשאבים הנכונים, להבין מה זה קמפיין אפקטיבי ללקוח ולפי זה לשים שם משאבים".

הסוכנויות העצמאיות יחזרו?

ינון לנדנברג מאמין כי מי שיחזור למפה יהיו סוכנויות דיגיטל עצמאיות: "הסוכנויות העצמאיות נעלמו כי משרדי הפרסום הגדולים אמרו 'אני אתן לך שירות כולל'. הם שכנעו את הלקוחות שלהם לעבוד איתם בדיגיטל ולהישאר על אותו תשלום כמעט כמו לפני כן, אבל אז הם קלטו שזה עולה הרבה כסף ועבודה ואמרו 'תשלמו לי עוד', וכשזה לא קורה הם מוותרים כי הם מפסידים על זה כסף. הם יצרו את הבעיה, והם חיים אותה עכשיו. הם לא יודעים להתמודד ולתת פתרון כי זה יקר, צריך לגייס אנשים ולשנות שיטות עבודה".

לדבריו, "אני מאמין שנראה גל חדש של סוכנויות עצמאיות שיקומו. הלקוח אינטליגנטי ורוצה חשיבה מתקדמת, הוא יודע מה קורה בעולם, רואה את החדשנות, אבל בארץ אין כמעט משרדים שעושים חדשנות. יתכן שמשרד פרסום יביא קמפיין דיגיטלי מגניב עם יציאה מעניינת ,אבל כראייה אסטרטגית ארוכת-טווח הם לא חושבים בצורה כזאת".

בשונה מכולם, לנדנברג גם לא חושב שהמשבר הוא משבר של הדיגיטל: "לקוחות לא בורחים מהמדיה הדיגיטלית אלא מפרסום. גם הטלוויזיה היום היא עם 40% רייטינג, והיא לא מלאה. יש משהו שקורה בשוק - אני לא יודע אם זאת התפכחות, אבל זה גורם למפרסמים לחשוב מה עושים - גם בדיגיטל".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול