"אפקט הדומינו של המשבר היווני החל ולא ייעצר בקרוב"

טוענים בבנק ההשקעות מריל לינץ' ומוסיפים כי: "תוכנית החילוץ החדשה לא תסייע ליוון ולמרות השפעתה הקטנה על הכלכלה הגלובלית, היא החלה את אפקט הדומינו שעלול לגרור את אירופה למיתון מתמשך"

לאחר שהיום (ג') אישרו שרי החוץ של אירופה את חבילת החילוץ השנייה של יוון ונראה כי לעת עתה היא ניצלה מחדלות הפירעון שריחפה מעליה בשנתיים האחרונות, האנליסטים של מריל לינץ' מסקרים את מצבה של יוון ודנים בשאלה האם "אפקט הדומינו" שהיא החלה ימשיך לגרור מדינות נוספות בגוש האירו אל תוך מיתון קשה שיימשך שנים, או שמא חבילת החילוץ באמת תסייע לה, ולמעשה לאירופה כולה, להיחלץ ממשבר החוב.

כאמור, במסגרת חבילת החילוץ שאושרה היום יזרימו ליוון מדינות גוש האירו ביחד עם קרן המטבע העולמית כ-130 מיליארד אירו, כאשר המטרה המרכזית של התוכנית היא לאפשר ליוון לשלם את חובותיה ולהוריד את יחס החוב תוצר שלה לרמה של 121% לכל היותר עד שנת 2020.

יחד עם זאת, הפייננשל טיימס דיווח הבוקר כי לפי אחד התרחישים הפאיסמים ביותר, יוון תצליח להגיע ב-2020 ליחס חוב-תוצר של 160% ותוכנית החילוץ היונית תורחב להיקף של כ-245 מיליארד אירו.

האוכלוסייה היוונית היא רק 0.16% מאוכלוסית העולם והתמ"ג שלה מסתכם רק ב-1.6% מהתמ"ג הכללי של גוש האירו, יחד עם זאת, למרות גודלה הקטן, במריל לינץ' מנתחים את מצבה של יוון ואת השפעתה הריאלית על הכלכלה הגלובלית ומנסים לענות על השאלה האם למרות גודלה הקטן היא תצליח לגרום לאפקט דומינו שיוביל את גוש האירו, ואולי גם הכלכלה הגלובלית, למיתון עולמי מתמשך.

"אנו בוחנים את השאלה האם יוון תיכשל ותיכנס למצב של חדלות פרעון, למרות אישור תוכנית החילוץ שיאפשר לה, ככל הנראה, לשלם את החובות שלה בחודש מארס הקרוב", טוען דייויד וו, אנליסט במריל לינץ'. "המיתון ביוון הולך ומעמיק, הרפורמות המבניות עדיין לא אושרו והיוונים סובלים מבעיות פיסקאליות רבות, כך שלמעשה היוונים זקוקים לסיוע נוסף של מאות מיליארדי אירו, והנושים שלה יידרשו לבצע ויתורים נוספים".

בשורה התחתונה, במריל לינץ מאמינים כי התחזיות הפאסימיות ביותר עלולות להתממש בנוגע ליוון. "אנחנו לא מאמינים שהאיחוד האירופי יוכל לעמוד לאורך זמן בכספים שהוא יידרש להזרים ליוון ולמדינות נוספות בגוש האירו השקועות בחובות, זאת חרף הסיוע של גורמים נוספים כמו הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע", טוען וו.

בבנק ההשקעות מציינים גם כי תוכנית ההפרטה הגדולה שמתכננת הממשלה נדחתה ב-5 שנים ותכניס למדינה מוכת החובות רק כ-30 מיליארד אירו עד סוף 2020, בניגוד להערכות המוקדמות שצפו הכנסות של 50 מיליארד אירו.

בנוסף, במריל לינץ' טוענים כי הממשל הפוליטי ביוון אינו יציב ולפי הערכות יוון לא תקים ממשלה יציבה ורחבה גם לאחר הבחירות באפריל - עניין שיקשה עליה לאשר את הרפורמות והקיצוצים הכואבים.