קיצוץ דמי הניהול: מאות מיליוני שקלים יימחקו משוק הגמל

ההבנות בנושא הסבו אובדן שווי של יותר מ-700 מיליון שקל לחברות הביטוח והפיננסים המובילות

כבר מעל שנה שבשוק הפנסיוני מצפים להתערבות רגולטורית בגובה דמי הניהול המרביים, המותרים לגבייה בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים. בחודשים האחרונים התווספה למנהלי הביטוח, הגמל והפנסיה הגדולים דאגה חדשה, כאשר בכנסת עלו קריאות להעמקת הקיצוץ בדמי הניהול.

השבוע נחת הגרזן - פשרה בין שר האוצר, הממונה על שוק ההון וח"כ חיים כץ, ולפיה דמי הניהול השנתיים המרביים בשוקי הגמל לתגמולים וביטוחי המנהלים ייחתכו לרמה של 1.05% מהצבירה ו-4% מההפקדות השוטפות, בתהליך שיחל כבר ב-2013.

בעקבות פרסום דבר הפשרה שלשום בערב (ב') נרשמו ירידות חדות במניות הפיננסים, אשר הביאו לאובדן שווי מצרפי של יותר מ-700 מיליון שקל בשישה מהגופים המוסדיים המובילים - חמש קבוצות הביטוח הגדולות ובית ההשקעות אקסלנס.

החדשות האמורות על ההפחתה הצפויה בדמי הניהול והקדמתה, השפיעו על המשקיעים בבורסה; ביומיים האחרונים אלו ברחו ממניות קבוצות הביטוח הגדולות, בין אם בצדק ובין אם כתגובת יתר, וחתכו משוויין של כלל ביטוח, הראל, מגדל ומנורה מבטחים כ-3.8%-6.5% (בסדר יורד, נכון לצהרי היום, ד').

בדיקת "גלובס" מאירה את ההשפעה הצפויה של החיתוך הצפוי בדמי הניהול בקופות התגמולים ובביטוחי המנהלים על גופי הפיננסים הגדולים. הבדיקה מגלה, כי בחלק מגופי הגמל הגדולים ביותר, ובראשם פסגות, כלל ביטוח, הראל ואקסלנס, הירידה הצפויה בהכנסות מדמי הניהול עשויה להתבטא במחיקות מוניטין בהיקפים ניכרים, של עשרות עד מאות מיליוני שקלים כתוצאה מעדכון התזרים הצפוי מקופות הגמל.

אצל החברות שרכשו קופות לתגמולים לאחר רפורמת בכר, הקיטון הצפוי בדמי הניהול עלול להוביל למחיקות ערך בדוחות הרבעון הראשון ל-2012 (ואולי, אם כי במידת סבירות פחותה, אף בדוחות השנתיים ל-2011).

"הצעד שהאוצר וועדת הכספים הולכים לאשר, יוצר חשש למחיקות מוניטין", אומר היום גורם בכיר בשוק המוסדי. "כל הגופים שקנו קופות גמל, בדגש על קופות לתגמולים, בהחלט יצטרכו לבחון את הסוגיה. צפויה פה ירידה משמעותית בדמי הניהול בפועל ובדמי הניהול הממוצעים, אפילו עד רמה של 0.85%".

לדברי הגורם המוסדי, "הפוטנציאל קיים בכל השוק, אבל בעיקר בפסגות, אקסלנס, הראל וכלל ביטוח; ומנגד, הוא פחות נמצא אצל מגדל וגם דש איפקס, שבקושי קנו קופות (מגדל רכשה קרנות השתלמות, שאינן חלק מההסדרה הנוכחית, ר' ש') וחזקים בהשתלמות".

הנפגע המיידי הגדול: פסגות

בתחילת 2009 רכש בית ההשקעות פסגות את קופות הגמל של בית ההשקעות פריזמה. קופות אלה הצטרפו לרכישת ענק אחרת שביצע פסגות כשנה קודם - קופות גדיש, שלפני רפורמת בכר היו בבעלות בנק הפועלים. לפי הערכות, המוניטין של פעילות הגמל של פסגות מסתכם בסכום משמעותי של כ-800-900 מיליון שקל, בעקבות רכישות הקופות בסכומים של כ-1.3 מיליארד שקל - רכישות שמיצבו את פסגות כגוף הגמל הגדול ביותר בשוק.

לא רק זאת, אלא שפעילות הגמל בפסגות מתמקדת בעיקר בקופות לתגמולים, באופן יחסי. כך, בפסגות נוהלו בסוף 2011 נכסי גמל והשתלמות בהיקף של כ-46 מיליארד שקל, מהם כ-34 מיליארד שקל בקופות לתגמולים, שבהן כאמור דמי הניהול הממוצעים צפויים להיפגע עם החלת ההוראות החדשות.

בשלב זה מוקדם להעריך את מידת הפגיעה והמחיקות, אבל בשוק מעריכים כי פסגות ייאלץ למחוק מוניטין בסכום שעשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. נזכיר כי את השליטה בבית ההשקעות רכשה קרן אייפקס מידי יורק בנובמבר 2010 לפי שווי של 2.71 מיליארד שקל, וכבר בזמן העסקה היו בשוק הערכות כי מדובר במחיר מופרז.

אולם פסגות אינו הנפגע היחיד מהמהלך, בכל הקשור למוניטין בגמל. מעבר לפגיעה הצפויה בשורת ההכנסות בכל הענף, גם כלל ביטוח, הראל ואקסלנס צפויות להתחבט עמוקות בנושא. שלושת הגופים הללו רכשו פעילויות גמל משמעותיות, וכיום הם מציגים בפעילויות הגמל מוניטין של כ-389 מיליון שקל, 391 מיליון שקל וכ-258 מיליון שקל בהתאמה.

בהקשר זה נסביר, כי מחיקות המוניטין צפויות משום שהמוניטין הצמוד לקופות שנרכשו, מורכב מהערכות שמשקללות את תחזית הצמיחה (שלא משתנה), שיעור ריבית ההיוון (שלא משתנה), הוצאות החברה (שלא משתנות), ודמי הניהול, שכאמור צפויים לקטון.

מחיקות ערך הן הביטוי המיידי שצפוי להיות לשינוי כללי התמחור בענף הגמל. אולם כלל גופי התגמולים וביטוחי המנהלים צפוי להרגיש לחץ על שורת ההכנסות. קבוצות הביטוח הגדולות, שמתרכזות בביטוחי מנהלים - ובראשן מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, הראל ומנורה מבטחים (בסדר יורד), צפויות לצאת בפגיעה מתונה יחסית; זאת משום שבעוד ההנחיות יחולו על כל הכסף המנוהל בקופות הגמל, הרי בביטוח המנהלים ההשפעה תהיה רק על הפוליסות החדשות ולא על המלאי. כך, השפעת רף דמי הניהול החדש צפויה לפגוע ברווחים העתידיים בפוליסות העתידיות בלבד, ולהתבטא בפגיעה מסוימת ב-VNB (ערך המכירות החדשות) בשנה מסוימת, בהתייחס לערך הגלום בפוליסות אלו לאורך כל תקופת חייהן (בהיוון להיום).

גופי הביטוח והגמל המרכזיים
 גופי הביטוח והגמל המרכזיים