כלכלני לאומי: "מחירי הדיור ימשיכו לעלות בשנת 2012"

בלאומי סבורים כי המחירים כפי שהם נמדדים במדד המחירים לצרכן - על בסיס מחיריהם של חוזי שכירות מתחדשים - צפויים להמשיך לעלות השנה ■ בלאומי לא מתייחסים למחירים שלא נכללים במדד

מחירי הדיור כפי שהם נמדדים במדד המחירים לצרכן - על בסיס מחיריהם של חוזי שכירות מתחדשים - צפויים לעלות בשנת 2012, כך מעריכים כלכלני המחלקה הכלכלית, בחטיבה לכספים וכלכלה של בנק לאומי, בראשותו של ד"ר גיל מיכאל בפמן.

"המחירים יעלו עקב מעבר של רוכשי דירות לשוק השכירויות", נכתב בסקירה מטעם המחלקה. "ייתכן וההשפעה של מגמה זו גברה בחודש ינואר על ההשפעה העונתית". נציין כי בלאומי לא מתייחסים למחירי הדירות שלא נכללים במדד - כאשר בדצמבר, ע"פ הלמ"ס, עלו המחירים ב-0.6%, וזאת לאחר ירידה במחירים שלושה חודשים ברציפות.

זאת, לאחר שמדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי בחודש ינואר, לעומת צפי לירידה של כ-0.2% בשוק. לפיכך ב-12 החודשים האחרונים עומדת האינפלציה השנתית על 2% בדיוק על אמצע היעד הממשלתי שהוא 1% עד 3%.

זאת, כאשר סעיף הדיור (שכירות) במדד עלה ב-0.5% בינואר אחרי תקופה ארוכה של ירידות. "באשר לסעיף הדיור נציין כי עליית המחירים בחודש ינואר חלה בניגוד לעונתיות של חודש זה המאופיין בהיקף עסקאות נמוך ולכן בירידת מחירים", כותבים כלכלני לאומי.

באשר לנתונים האינפלציוניים, בלאומי סבורים כי "במהלך השנה תחול עלייה בקצב עליית המחירים אל עבר הגבול העליון של יעד יציבות המחירים, זאת על רקע עלייה במחירי הדיור שבמדד - המבוססים על מחיריהם של חוזי השכירות המחדשים, עלייה במחירי מוצרים מפוקחים, כגון חשמל לצריכה ביתית, התייקרות אפשרית של מוצרים מיובאים במדד עקב הפיחות של השקל והמשך עלייה אפשרית של מחירי הדלק".