גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר: הצרכן הישראלי מאמין להמלצות - ולא לפרסומות

מכון המחקר TNS: הצרכן הישראלי, בבואו לרכוש מוצרים חדשים, מסתמך על המלצות של הקרובים לו, מגלה ציניות כלפי פרסומות ומחפש בעיקר מוצרים שמספקים לו את התמורה הטובה ביותר עבור הכסף וכאלה הנתפסים כבריאים

מה מחפשים צרכנים יותר מכל במוצר חדש שיירכשו? על השאלה המעניינת הזו, כמו גם מספר שאלות אחרות, עונה סקר מיוחד שנערך עבור "גלובס" על-ידי פרסי "מוצר השנה" בישראל, ובוצע על-ידי מכון המחקר TNS בקרב למעלה מ-2,000 צרכנים המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

מהסקר עולה כי הצרכנים הישראלים מחפשים בעת רכישת מוצרים חדשים תמורה טובה יותר לכסף: 50.4% ציינו זאת כשיקול מכריע. לא לגמרי מפתיע אם לוקחים בחשבון את רוח התקופה, שמחזירה את כבודו של המחיר ההוגן למקומו.

המחאה לא השפיעה

39.7% מהנשאלים ציינו כי יחפשו מוצרים שיקלו על חייהם. לאחר מכן מגיעים שיקולים של בריאות (37.4% ציינו כי יבחרו מוצר שהוא טוב/בריא יותר עבורם, ו-21.3% יבחרו מוצר ש"משפר את בריאותי"), לצד חיפוש אחר חיסכון בזמן (23.6%). עוד ציינו הצרכנים פרמטרים שונים המבטאים ידידותיות לסביבה, שילוב טכנולוגיות חדשניות וגם הרצון להרגיש צעיר יותר באמצעות המוצר.

איש השיווק ערן יסעור, המייצג לצד אתי עמיעד את פרסי "מוצר השנה" הבינלאומיים בישראל, אינו מופתע ממידת הרציונליות בנימוק המוביל לאהדת מוצרים. "במחקר זהה שנערך לפני שנה עלתה תוצאה זהה בתשובה לאותה שאלה", הוא אומר, "כך שמחאת הצרכנים לא השפיעה על תשובות הצרכנים".

לדבריו, "מה שמעניין לראות הוא השינוי שחל בפרמטרים שבמקומות 2-5: בשנה שעברה, שני פרמטרים שקשורים זה בזה ('מקל על חיי" ו'חוסך לי זמן') הובילו את הרשימה במקומות השני והשלישי. השנה חל גידול בחשיבות הפרמטר 'בריא/טוב יותר עבורי' עקב גידול במודעות להרכב התזונתי של המוצרים.

"גם בחשיבות הפרמטר 'משפר את בריאותי' חל גידול - ב-2011, שיפור הבריאות היה חשוב רק ל-17% מהצרכנים, בעוד שהשנה הוא חשוב ל-21%. גם כאן, הדבר נובע מגידול במודעות לבריאות כמו גם להשקות של מוצרים המייחסים לעצמם תכונות בריאותיות, או כאלה המדגישים הימצאות רכיבים בריאותיים כמו סיבים תזונתיים בתוכם".

יסעור סבור כי תכונות בעלות אופי אמוציונלי - כגון "מוצר שמשפר את המראה שלי", "מוצרים מבדרים/כיפיים", "מוצרים שגורמים לי להרגיש צעיר יותר" - מקבלים ציונים נמוכים יותר מאשר תכונות רציונליות כדוגמת מחיר המוצר, משום שלצרכנים יש באופן טבעי נטייה לבטא ביתר עוצמה תכונות בעלות אופי רציונלי.

"עם זאת, למשווקים אסור לזלזל בתכונות בעלות אופי אמוציונלי", אומר יסעור, "למרות שהן מקבלות באופן יחסי ציון נמוך יותר - משום שלמרות שהצרכן לא מבטא זאת בסקרים, לעתים מתוך חוסר נעימות, יש להן חשיבות פסיכולוגית רבה עבורו".

מתרשמים מהמלצות

גם כאשר שואלים את הצרכן הישראלי מה הכי משפיע עליו כאשר הוא קונה מוצר חדש, עולה ראשונה סיבה רציונלית: מבצע (62.5%). למחיר, מסתבר, יש השפעה ישירה על תפיסת הצרכן והעדפותיו - וככל שהוא יורד, גדלה כנראה תחושת התמורה לכסף שבאה לידי ביטוי ביתר שאת בשאלה הראשונה.

עוד דבר שמעניין לראות הוא חשיבות התקשורת מפה לאוזן בהחלטה על רכישת מוצרים חדשים. 57.2% מהנשאלים ציינו כי המלצה של חבר הייתה אחת הסיבות העיקריות שהשפיעו עליהם ברכישת מוצר חדש, 54.3% ציינו כי להמלצה של בן משפחה הייתה חשיבות בהליך הרכישה.

גם ביקורות ממקורות לא מוכרים כמו האינטרנט (35%) וביקורות של צרכנים (32%) או ביקורת בעיתון (29%) משפיעות על הצרכנים לא מעט, ומכאן הצורך של המשווקים לדאוג שמוצרים ושירותים ינוסו על-ידי מספר רב של צרכנים, שגם נוהגים לחלוק את רשמיהם עם קהלים נוספים. לא מפתיע שלא מעט ממהלכי השיווק היום עוברים דרך בלוגרים או מובילי דעה המנהלים את זירת ההתרשמויות שלהם קבל עם ועולם ופייסבוק.

בהקשר זה מציין יסעור כי "על בסיס הצורך הזה בדיוק נובעת ההצלחה של פרסי 'מוצר השנה' בעולם, משום שהבחירה בזוכי 'מוצר השנה' מבוססת למעשה על המלצות של צרכנים - ובעיקר כאלה שרכשו בעבר את המוצרים והשתמשו בהם בפועל".

לכן קל יותר להבין מדוע צרכנים, על-פי ממצאי הסקר, אינם משתכנעים, על-פי תחושתם האישית, לנסות מוצרים חדשים בגלל פרסומות (22%) - אולם אחוז גבוה (70%) מהנשאלים ציינו כי היו סומכים יותר על פרסומת שבה מופיעה העובדה שהמוצר זכה בפרס כמו מוצר השנה, הנשען על המלצות צרכנים.

גם לדוגמיות המאפשרות לצרכנים לטעום ולנסות מוצרים יש חשיבות רבה: כמעט מחצית מהצרכנים אומרים ששיטה זו משפיעה עליהם לנסות מוצרים חדשים. לעומת זאת, מקומם של מדענים, מומחים או שחקנים המדמים רופאים בפרסומות - מקבל יחס מפוקפק למדי ממשתתפי המחקר, כפי שמעידים הם עצמם.

"הצרכנים", אומר יסעור, "הפכו לציניים יותר, ו-90% מהם כבר לא מאמינים לכל מי שעוטה על עצמו חלוק לבן ומנסה לשכנע אותם לנסות מוצר חדש. לכן אם משווקים לא רוצים לשכנע צרכנים לנסות מוצרים חדשים שלהם על-ידי מבצעי מחיר, עליהם לדאוג שצרכנים אחרים יהיו מרוצים מהשימוש בהם, ושהם אלה שימליצו עליהם לצרכנים אחרים. צרכנים - ואת זה מוכיחים כל המחקרים - מאמינים יותר ויותר לצרכנים אחרים ופחות ופחות לפרסומות".

הזוכים: שטוחים, קולגייט מקס ו-MUST קוביות

פרסי "מוצר השנה" הם פרסים בינלאומיים לחדשנות, המוענקים ב-25 השנים האחרונות למוצרים ולשירותים חדשניים ב-30 מדינות ברחבי העולם, ביניהן ארצות-הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, קנדה וישראל.

בחירת "מוצרי השנה" נשענת בעיקרה על בחירת הצרכן ועוברת מספר שלבים: ראשית, מגישים משווקים שונים את מוצריהם, ובתנאי שהושקו ב-18 החודשים האחרונים בישראל.

צוות שופטים, המורכב מראשי המשק, האקדמיה והכלכלה בישראל, בוחר את המוצרים הטובים ביותר לטעמו ומחלק אותם לקטגוריות, ובשלב הבא עוברת הבחירה לשטח.

מחקר הצרכנים של פרסי "מוצר השנה" מבוצע על-ידי מכון מחקר TNS בקרב למעלה מ-2,000 צרכנים על-פי מתודולוגיית מחקר זהה בכל העולם. במסגרת המחקר מדרגים הצרכנים את המוצרים על סמך האטרקטיביות שלהם ועל סמך שביעות-רצונם מהשימוש בפועל במוצרים.

באירוע חגיגי במוזיאון תל-אביב לאמנות הוכרזו אמש (א') שמותיהם של 39 מוצרים ושירותים שהוגדרו החדשניים ביותר לשנת 2012 על-פי ממצאי הסקר. החברות שזכו בכמות הפרסים הרבה ביותר היו החברה המרכזית למשקאות קלים (משווקת טרה, משק צוריאל ונביעות) וחברת ש. שסטוביץ (יבואנית קולגייט ורבלון). השנה, לראשונה, הוענקו גם פרסים בקטגוריות שירותים - שניהם בתחום התקשורת, לבזק ולאורנג'.

בין הזוכים עליהם הוכרז אמש: בקטגורית מוצרים לתינוקות: חיתולי פמפרס פרימיום; בקטגוריות משקאות: משקאות קפה עלית בטעמים של חטיפים, שנדי בטעם ביטר למון; בקטגורית מוצרי חלב: גליל גבינת עזים מה-עז 9% של משק צוריאל, יוגורט עזים עם פרי של משק צוריאל, מולר סימפלי פרוט; בקטגורית מזון: סדרת נקניקים "אישי דק" של טירת צבי; בקטגורית מוצרים לבית: דאק דיסק הג'ל, סופרקריל מט טמבור לבן במיוחד, מזרן ספורט עמינח; בקטגורית מוצרי חשמל: מזגני אלקטרה אינברטר, אלקטרה בר, טיפוח בקטגורית איפור והיגיינה: קרם מייק-אפ רבלון, קולגייט מקס white one, שפתוני לבלו מהסדרה הירוקה; בקטגורית ממתקים, עוגיות וחטיפים: בייגלה שטוחים של אסם, סדרת פיטנס בר, מסטיק MUST קוביות בטעמים; בקטגורית בריאות ופארם: סיבים תזונתיים בנפייבר To Go ועוד.

פתוחים לביקורת

המחיר

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח