גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד ז'ק חן: "השקפת העולם של לדור מסוכנת"

עו"ד חן, שייצג כמה מהנאשמים בתיקי הלבנת ההון בבנק הפועלים, טוען כי "השקפת עולמו של פרקליט המדינה מביאה להפעלת מכשיר האכיפה הפלילי ללא הבחנה"

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" מכתבו של פרקליט המדינה, משה לדור, לכלל הפרקליטים המשרתים בפרקליטות, שבו מסביר לדור כי כישלונותיה של התביעה בשרשרת תיקי הלבנת ההון בבנק הפועלים - פרשת הדסק הרוסי, הדסק הצרפתי וארקדי גאידמק - היו בעצם הצלחה כבירה.

הדברים הללו קוממו את עו"ד ז'ק חן, לשעבר בכיר בפרקליטות וכיום אחד מהסנגורים המובילים בתחום הצווארון הלבן. חן ייצג כמה מהנאשמים בתיקים הללו, ולמקרא דבריו של לדור, המתעקש להטיל בנאשמים כתם אף שנוקו בבית המשפט, הוא לא יכול עוד להחריש.

"מכתבו של פרקליט המדינה", הוא אומר, "מבטא ליקוי מאורות". חן מזכיר כי הפרשה החלה ב-2005, אז פשטו חוקרי המשטרה על סניף בנק הפועלים ברחוב הירקון בתל-אביב ותפסו לקוחות זרים רבים של הבנק, רובם מחבר המדינות וצרפת, שנחשדו כולם בהפרת חובות דיווח לפי חוק איסור הלבנת הון.

לדבריו, "חלק מהלקוחות הזרים, שפירכסו ברשת ולא הבינו כלל מה רוצים מהם - שילמו אתנן תמורת סגירת התיק נגדם. העיקר שלא יפורסם שמם בראש חוצות ויבולע להם בארץ מוצאם. חלק ניכר מאותם לקוחות מכרו את רכושם כאן, אספו את יתרת כספם ועזבו את הארץ לבלי שוב. ממורמרים וכואבים הם אינם מוכנים לשמוע עוד על 'ארץ ישראל' ועל השקעה בה.

לדברי חן, "פרשה זו, ספינת הדגל של הפרקליטות במסעה העיוור והברוטלי להטמעת הנורמות החדשות שבחוק החדש, הולידה 3 כתבי אישום מופרכים. בשתי הפרשות הראשונות זוכו הנאשמים. בימים אחרים תגובת הפרקליטות הייתה שהיא מכבדת את פסקי הדין, שאין ולא היה לה חלילה עניין אישי כנגד הנאשמים, והיא אף מברכת אותם על זיכויים".

לדברי חן, "הלב נחמץ לדעת שהמזוכים בדין נדרשים לקרוא בעיתון את התירוצים להתנהלותה השערורייתית של הפרקליטות בפרשה זו. במקום להתנצל או לשתוק ולתת לאלה שזוכו להירפא מפצעיהם בשקט, כשנחמתם היחידה היא טיהור שמם על-ידי בית המשפט, מצא לנכון הממונה על התביעה הכללית לומר כי בניהול תיקים אלה, על גבם של החפים מפשע, 'הצליחה' הפרקליטות להביא לשינוי 'מן הקצה אל הקצה' בהתנהלותם של גופים פיננסיים.

"התנהלות זו מגלה אטימות מוחלטת מפני מצוקתו של האדם העומד לדין. לעינוי הדין האיום שהוא עובר. אפילו כשזוכה אדם, שעבר את טבילת האש בגיהנום ההליך הפלילי וחזר מן התופת, לא מניח לו פרקליט המדינה, והוא מוסיף ופוגע במה שנותר מכבודו האבוד".

עו"ד חן מאמין שלדור הוא אדם ישר, אלא שלצד זאת הוא "אידאולוג קנאי". לדבריו, "לדור מאמין בכל נימי נפשו שעל גדרות התיל של משרד המשפטים צובאים גדודי אויב, שכל מטרתם היא להבקיע את חומתו הבצורה של שלטון החוק.

"תפיסה דוגמתית כזו היא מופרכת. כשהמחזיק בה הוא העומד בראש מערכת אכיפה, שבידה עוצמה אדירה - השקפת עולם שכזו היא גם מסוכנת מאין כמותה. היא מביאה להפעלת מכשיר האכיפה הפלילי האימתני בחמת זעם קדוש ועיוור, המכה ללא הבחנה ומידה על ימין ועל שמאל, כשהוא מפיל קורבנות רבים. בין קורבנות האדם של אידאולוגיה זו נמנים - כפי שראינו במכתב פרקליט המדינה - גם כאלה שזוכו בדין".

לתשומת-לב עובדי הכור בדימונה

בסוף השבוע התקיים באילת כנס בדיני ביטוח ונזיקין, מטעם מחוז תל-אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין. גולת הכותרת של הכנס היה משפט מבוים, שעסק במקרה ביטוחי, ובו ישבה בדין שופטת המחוזי בפ"ת, אסתר דודקביץ.

פסק הדין שכתבה דודקביץ מהווה הזדמנות חריגה ללמוד על תפיסת עולמה של השופטת, העוסקת בימים אלה בתיק שאין כבד ממנו - תביעתם של עשרות מעובדי הקריה למחקר גרעיני בדימונה כנגד המדינה, לתשלום פיצויים בשל מחלות שלקו בהן, לטענתם, בשנות עבודתם במתקן.

אחד הנושאים במשפט המבוים עסק בתביעה, שהגישה מבוטחת נגד חברת הביטוח שלה, במסגרת פוליסה המכסה השתלות איברים בחו"ל בסכום של עד מיליון דולר. התובעת, שאותה גילמה עו"ד רחל לויתן, טענה כי מאחר שנעזרה במאכער, שדאג לתורם כליה באסטוניה, סירבה חברת הביטוח לשלם. הנימוק: ההשתלה נעשתה בניגוד לחוק השתלות איברים, האוסר על סחר באיברי אדם או תשלום עבור תרומת איבר. אלא שהפוליסה נרכשה ב-1983, כ-15 שנה לפני כניסתו של החוק לתוקף, והתובעת טענה לציפייה סבירה, שנלוותה לתשלומים החודשיים.

אלא שדודקביץ פסקה לטובת חברת הביטוח. "קיימות הוראות ברורות של החוק, כמו גם הוראות חוזר המפקח על הביטוח. חוק השתלת איברים נועד להגשים מטרה נעלה ואנושית, והיא מניעת מצב שבו ינוצל אדם החש תחת לחץ כלכלי, חברתי, משפחתי או אחר על-ידי קטיעת איבר מגופו. במקרים רבים נכפתה נטילת האיבר על ה'תורמים'. לא בכדי נחשב סחר באיברים לפעולה הנוגדת נורמות אתיות ומשפטיות בכל מדינות העולם הנאור".

לדברי דודקביץ, נטל ההוכחה שההשתלה נעשתה בהתאם לדין הישראלי ולדין האסטוני, מוטל על המבוטחת. "העובדה שהכליה הושגה דרך מאכער, והעובדה שהתורם קיבל סכום זעיר יחסית לסכום הכולל ששילמה רחל, מלמד על כך שהכליה הושגה בדרך פסולה ושלא באמצעות מוסד מוכר של מדינת אסטוניה. עם כל הצער שבדבר, אין לתת תוקף לתניה בלתי חוקית בחוזה הביטוח, תניה שהיא גם מנוגדת לתקנת הציבור. הדעת נותנת כי סחר באיברים הוא מעשה עוולתי, ומעילה בת עוולה לא תצמח זכות תביעה".

מי יחליף את משה גל?

המאבק הבא במערכת המשפט ייסוב סביב מינוי מנהל חדש להנהלת בתי המשפט. המנהל הנוכחי, השופט משה גל, מסיים את תפקידו בעוד כ-3 חודשים, בסוף מאי. זאת, לאחר שבהסכמת שר המשפטים, יעקב נאמן, וביוזמת הנשיאה הפורשת, דורית ביניש, הוארכה כהונתו בשנה נוספת לפני כשנה.

גל נחשב למינוי מובהק של ביניש: סמוך לתחילת כהונתה כנשיאה, פרש מנהל בתי המשפט הקודם, בעז אוקון, מתפקידו ומכהונתו השיפוטית, בעקבות סכסוך חריף עמה. היה זה לגיטימי מצדה להביא למינוי מנהל שעמו תוכל לעבוד; באותה מידה, לגיטימי מצד הנשיא החדש, השופט אשר גרוניס, למנות לתפקיד מנהל בתי המשפט אדם המזוהה עמו.

שני מתמודדים הפשילו שרוולים - האחת היא נשיאת המחוזי מרכז בפתח-תקווה, השופטת המוערכת הילה גרסטל; והאחר הוא שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, ד"ר יגאל מרזל.

מתחת לפני השטח כבר רוחש הקמפיין. מרזל, שהיה בעבר מתמחהו ועוזרו המשפטי של נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק וכן רשם בית המשפט העליון, נחשב למינוי מובהק של ביניש, וזה גם הקושי העיקרי שעמו הוא ייאלץ להתמודד. הדעת נותנת שגרוניס אינו מרוצה מהאפשרות שביניש תמשיך לנווט בשלט רחוק את המהלכים במערכת בתי המשפט.

גרסטל, לעומת מרזל, זוכה להערכה רבה בקרב עמיתיו, הן בהיבט השיפוטי-מקצועי והן בהיבט הניהולי-ארגוני. הקושי היחיד שיציב מינויה הוא מציאת נשיא חדש למחוזי בפתח-תקווה, יציר כפיה של גרסטל, שהפך תחת הנהגתה לבית המשפט המחוזי השני בגודלו, אחרי זה שבתל-אביב.

אף שמכהנים בו כמחצית מהשופטים שבתל-אביב, הוא מטפל במספר כפול של תיקים, ונתוני הפיגורים שלו הם הנמוכים ביותר. עם זאת, שופטי המחוזי מרכז מאוחדים בדעתם שעם פרישתו של השופט זכריה כספי נותר בעצם מועמד טבעי אחד בלבד לרשת את גרסטל, והוא סגנה, אברהם טל.

עוד כתבות

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"