מחלוקת על תחזוקת הרכבות והתנגדות הוועד מונעות הסכם

ההנהלה וועד העובדים אמורים לדווח מחר לביה"ד לעבודה אם הגיעו לפתרון הסכסוך, לאחר שביה"ד הקציב ארכה בת שבועיים שבה התחייב הוועד לא לנקוט שביתות ועיצומים

מחלוקת בנושא תחזוקת הרכבות והתנגדות ועד עובדי הרכבת מונעות הסכם לרפורמה ברכבת ישראל. ההנהלה וועד העובדים אמורים לדווח מחר (ב') לביה"ד לעבודה אם הגיעו לפתרון הסכסוך, לאחר שביה"ד הקציב ארכה בת שבועיים שבה התחייב הוועד לא לנקוט שביתות ועיצומים. בדיונים שנערכו לאחרונה בין מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני ויו"ר הרכבת אורי יוגב, סוכם על הקמת 3 חברות בת חדשות למטענים, נדל"ן ותחזוקה וכן על העלאת שכר בגובה 20% ל-1,300 עובדי הרכבת תמורת שקט תעשייתי ל-8-10 שנים. עם זאת, בהסתדרות מבהירים כי כל הסיכומים כפופים לאישור ועד העובדים בראשות גילה אדרעי.

מיליון אירו

בהסתדרות רואים בחיוב את מודל החברות בת שמהווה לדעתם תחליף למודל מיקור החוץ. החברה בת תוכל לקלוט מאות עובדים ולרכוש ציוד מתקדם. גורמים המעורבים במו"מ מעריכים כי הקמת החברה בת לתחזוקה תביא לביטול הסכם התחזוקה שנחתם עם חברת בומברדייה לפני 3 שבועות. ביטול ההסכם יחייב את המדינה בתשלום פיצויים מוסכמים בגובה מיליון אירו. הנהלת הרכבת הסכימה עקרונית כי החברה תהיה בבעלות הרכבת (51%) וכי גורמים פרטיים יוכלו להגיע לאחזקות מיעוט בחברה (49%). כמו כן הסכימה ההנהלה כי עובדי החברה בת ייהנו מהצמדה מלאה בתנאי שכרם לתנאי השכר של עובדי הרכבת. ואולם ההסתדרות דורשת כי החברה תבצע גם עבודות תחזוקה שמתבצעות כיום ע"י חברת קאטרפילר, חברה פרטית. בנוסף דורשת ההסתדרות כי ציוד החשמול שייכנס לרכבת יתוחזק ע"י החברה בת. בין הצדדים התגלעו גם מחלוקות על קליטת עובדי קבלן כעובדים מן המניין.

לגבי החברה בת למטענים סוכם כי תעבור לשליטת גורמים פרטיים והרכבת תשמור בידיה אחזקות מיעוט. החברה תרכוש שירותים ממחלקת המטענים של הרכבת. החברה בת לנדל"ן תופרט לאחר הקמתה ותעסוק בייזום פיתוח נדל"ני של שטחי מתחמי התחנות למטרות מסחר, תעשייה או תיירות כדי ליצור מקור רווח משמעותי לרכבת. בהסתדרות מבהירים כי בכוונתם להגיע לעסקת חבילה כוללת כך שההסכם ייחתם רק לאחר שיושגו הסכמות בכל התחומים.