מקורבי ברק: "אשכנזי מנסה להסיט את האש לכיוון חסר שחר"

שר הביטחון אהוד ברק הביע שביעות-רצון מטיוטת דוח המבקר על פרשת הרפז ■ הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי: "נראה שהוא לא קרא את החלק שנוגע אליו"

"דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז חמור ונוקב, הוא קשה לשני הצדדים - גם לגבי אשכנזי וגם לשר הביטחון אהוד ברק" - כך אומרים היום (ב') מקורבים לרמטכ"ל לשעבר, התמהים על שביעות-הרצון שהביעו אמש (א') במשרד הביטחון מטיוטת דוח המבקר שהועברה למבוקרים.

בדוח מותח המבקר מיכה לינדנשטראוס ביקורת קשה על התנהלות הרמטכ"ל לשעבר בנוגע ל"מסמך הרפז" (מסמך שבו הנחיות ליצירת תדמית חיובית למפקד פיקוד הדרום, אלוף יואב גלנט, והנחיות להשמיץ את אשכנזי ואת אלוף בני גנץ, הרמטכ"ל הנוכחי).

אשכנזי סופג ביקורת על כך שלא העביר את המסמך לגורמי האכיפה וכן על קשריו עם סא"ל (מיל') בועז הרפז, שהודה בזיוף המסמך. נטען כי להרפז הייתה גישה חופשית ללשכת הרמטכ"ל, והוא היה מעורב במהלכים שלא היה אמור להיות מעורב בהם, כמו הליכי המינוי לרמטכ"ל. עוד, לפי המבקר, אשכנזי לא אמר אמת בקשר לטיב קשריו עם הרפז וניסה לגמד את יחסיו עמו.

עם זאת, המבקר קובע כי אשכנזי וסביבתו לא כתבו את המסמך ולא זייפו אותו, לא הדליפו אותו לתקשורת, ולא הייתה להם כל כוונה לעשות בו שימוש אסור. עוד הוא קובע כי לא הייתה לאשכנזי כל מעורבות בסיכול מינויו של גלנט לרמטכ"ל, והוא לא ביקש לעצמו שנה חמישית בתפקיד.

על רקע הדברים האלה פרסם אמש ברק הודעה, ולפיה הוא מצר על ההתרחשויות הקשות שהביאו לכתיבת הביקורת, "אך מרוצה מאוד מטיוטת הדוח וממה שכתוב בה".

עוד כתב ברק בהודעה: "עולה קיומה בעת האירועים של תת-תרבות ארגונית מסוכנת, שבה חבורה מצומצמת מאוד בצמרת צה"ל... פועלת נגד הדרג המדיני הממונה עליו ונגד פקודים שלו עצמו בדרכים חמורות ולא ראויות".

בסביבת אשכנזי לא מתרגשים. לדברי מקורב לרמטכ"ל לשעבר, "הביקורת עליו נוגעת בעיקרה לדברים שאנחנו כבר יודעים, ואשכנזי קיבל עליהם אחריות".

בתגובה ששיגר אשכנזי אתמול לתקשורת, הוא אמר: "למקרא התגובה נראה כי ברק, ראש מטהו ודובריו הספיקו לקרוא לעת עתה רק את החלק בדוח הנוגע אליי, וטרם הספיקו לקרוא את הדוח על אודות ברק ולשכתו. השמחה נראית מוקדמת, מוגזמת ולא ראויה כלל".

אווירת מלחמה

נראה כי בתגובותיהם מחזקים הצדדים את ממצאי המבקר, שציין בין היתר כי שררה "אווירת מלחמה" בין לשכות ברק ואשכנזי. המבקר גם מציין כי בלשכת אשכנזי עסקו ב"איסוף מידע" על ברק.

המבקר מבסס את קביעותיו על הקלטות של שיחות שנעשו בלשכת הרמטכ"ל. באחת מהן נשמע עוזר הרמטכ"ל, אל"מ ארז וינר, מדבר עם הרפז על היחסים העכורים בין הרמטכ"ל לשר הביטחון, והם "מתחמשים" במידע על השר ברק.

מקורביו של אשכנזי טוענים כי רוב השיחות שאליהן מתייחס המבקר הן שיחות רכילות של גורמים בלשכת הרמטכ"ל, ואין בהן סודות מדינה ודברים שלא הגיעו ממילא לכותרות.

"אפשר להניח שגם בשיחות שהיו במשרד הביטחון לא אמרו על גבי אשכנזי ברכות ואיחולים, אבל את החלק הזה אין בדוח", אומרים בסביבתו של אשכנזי.

גורמים בסביבת ברק אומרים היום כי לאור הביקורת החריפה שספג בטיוטת הדוח, אשכנזי מנסה להסיט את האש לכיוונים לא לגיטימיים, שאין להם שחר, וכי הדברים יתבררו במלואם עם פרסום הדוח המלא לציבור.

גם ברק לא יוצא נקי. המבקר מציין כי הוא תרם לאווירת המלחמה בין הלשכות במקום לנסות להגיע לפתרון, וכן הוציא הודעות לתקשורת שלא היה צריך להוציא, בלי לבדוק את העובדות לעומק.

בין היתר, מתייחס המבקר להודעה מפברואר 2010, ולפיה תא"ל (מיל') אבי בניהו, דובר צה"ל לשעבר, מעל בתפקידו וניסה לסדר שנה חמישית לאשכנזי בתפקיד הרמטכ"ל. עוד נטען נגד ברק כי הוא עיכב מינויים משיקולים לא ענייניים.

מטיוטת דוח המבקר עולה כי אין ממצאים פליליים נגד המבוקרים בפרשה, אך יש המלצות לגבי התנהלות בכירי מערכת הביטחון להבא, בין היתר בנוגע לאופן מינוי הרמטכ"ל.

אשכנזי עוקץ את ברק בטקס קריאת רחוב על שמו: "לא מבין את השמחה והעליצות"

הבוקר, בעיצומה של הסערה סביב מסקנות מבקר המדינה בפרשת הרפז, הגיע הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, לטקס חגיגי לקריאת רחוב על שמו באור-יהודה.

אשכנזי נשא נאום והתייחס גם לביקורת עליו: "לא ברחתי מעולם מכלום, לא משדה הקרב ולא מביקורת שמוטחת בי. אני ולשכתי היינו תחת מתקפה לא פשוטה, בדרך עשינו גם טעויות, והודיתי בהן".

אשכנזי רמז כי בניגוד אליו, גורמים במשרד הביטחון אינם מקבלים אחריות ומגיבים לטיוטת דוח המבקר באופן לא ראוי. "הודיתי בטעויות, אבל אני שונה מאחרים. אני לא מבין את השמחה והעליצות. יש כאן דברים שצריכים לתקן".

לדבריו, "הדבר הכי חשוב זה להפיק לקחים, כדי שלא תחזור מערכת יחסים כזאת בין שר ביטחון לרמטכ"ל".

באשר לרחוב הקרוי על שמו מעתה, אמר אשכנזי: "הייתי מעדיף שהרחוב ייקרא 'רחוב חיילי צה"ל'. אני רואה ברחוב אות הערכה לחיילי צה"ל ולא לי באופן אישי".

"אסור לתת יד לטיוח"

בתגובה לדברים נמסר מיועץ שר הביטחון לתקשורת: "מי שבתקופה המתוארת בטיוטה עמד תחת מתקפה מצד קבוצה מצומצמת בצמרת צה"ל שהדוח עוסק בה הם: רוח צה"ל, ערכי האמת שנוצרו בו ונורמות הפיקוד. הותקפה הדמוקרטיה הישראלית, מרות הממשלה על צה"ל וכפיפותו של הרמטכ"ל לשר הביטחון הנבחר.

"אסור לתת יד לטיוח, עלינו לאמר את האמת. הקורבנות של ההתנהגות הנפסדת הזאת היו האלוף יואב גלנט, יוני קורן, צ'יקו תמיר ועימאד פארס וקצינים אחרים. הם שנפלנו קורבן לפער שיש לעקרו ביד בוטחת - בין הדיבור למעשה.

"מפקדי צה"ל ולוחמיו ראויים לפיקוד, גם בדרג העליון, שיכול להביט בעינהם ולאמר 'ממני תראו וכן תעשו'. צה"ל חזק מכל אירוע חולף וכואב ככל שיהיה. ערכי צה"ל ורוחו ובתוכם, הדוגמה האישית וערך האמת בפיקוד העליון - חוזרים אל עצמם לנגד עיננו בשנה האחרונה. אני מברך על כך ובטוח שיימשך".