אפל: אנו אחראים ליותר מחצי מיליון משרות בארה"ב

ביום שישי פרסמה החברה באתר האינטרנט שלה כי היא יצרה או תמכה ב-514 אלף משרות בארה"ב ■ פרופ' לכלכלה: "כל העסק הזה של לטעון בעלות על יצירת משרות באופן ישיר או עקיף הוא לא מכובד"

בתקופה בה נראה כי שוק העבודה האמריקני מתאושש לאיטו, החליטה ענקית המחשבים אפל לבדוק לכמה משרות היא אחראית, בין אם מהנדסים, נהגים או כל דבר אחר שקשור לפס התכנון, הייצור והשיווק של מכשיריה הנמכרים בכמויות.

חברות ענק, כדוגמת מיקרוסופט, נוהגות לנהל סקרים לגבי מספר המשרות לו הן אחראיות, בין היתר כדי לשפר את מעמדן בקרב הציבור וכדי לקבל הטבות מס.

מספר העובדים המועסקים בצורה ישירה באפל עומד על 47 אלף, אולם ביום שישי פרסמה החברה באתר האינטרנט שלה את תוצאות הבדיקה שערכה, מהן עולה כי אפל יצרה או תמכה ב-514 אלף משרות בארה"ב. בשאר העולם מדובר במספר אף יותר גבוה - 700 אלף משרות ברשת מסועפת של ספקי אייפון, אייפד ומוצרים נוספים.

מתוצאות הבדיקה עולה כי 257 אלף משרות הן בחברות שעובדות ישירות עם אפל בתחום הייצור לדוגמה, ו-210 אלף משרות נמצאות בחברות שמייצרות מוצרים ואפליקציות למוצרי אפל.

אולם, אנליסטים לא ממהרים לקבל את המספרים העצומים הללו כתורה מסיני. לרוב, הבדיקות הללו שעורכות חברות אינן משקפות את המציאות בפועל, מכיוון שקשה מאוד לכמת את מספר המשרות לו אחראיות חברות באופן עקיף. "לאפל יש אפקט רציני, ורציני זה הנתון הכי מדוייק שאני יכול להצביע עליו", אמר פרופסור גארי פיסאנו מהרווארד. "קשה לומר מה הגודל המדוייק".

השאלה שנשאלת היא האם כל המשרות עליהן לוקחת אפל אחריות לא היו קיימות בלעדיה. פרופסור נוסף לכלכלה, דייויד אוטור, אמר כי "כל העסק הזה של לטעון בעלות על יצירת משרות באופן ישיר או עקיף הוא לא מכובד", בדיוק בגלל הסיבה הזו. "אולם, ייתכן שהעובדים הללו לא היו מקבלים תשלום זהה, אי אפשר לדעת".