מתגוננים - ולא מתרגלים: הפסדים של מיליוני שקלים בדרום

בדרום מתרגלים לסבבי הלחימה: "יום מת" לעסקים הקטנים, התעשיינים מנסים לשמור על שגרת ייצור בין אזעקה לאזעקה, והעובדים באו לעבודה עם הילדים

"ספקי שירות לא מגיעים אלינו ומרכזי הקניות כמעט ריקים. אנשים מסתגרים במרחבים המוגנים ואפילו העובדים לא מגיעים לאייש את החנויות. סוחרים רבים התלבטו היום אם בכלל יש טעם לבוא ולפתוח את בתי העסק. אלה שפתחו, לא נהנים כמעט מהכנסות ולא מזמינים סחורות. נשים בכלל העדיפו להישאר בבתים עם הילדים. חוסר ודאות מוחלט. רק לגבי דבר אחד יש לנו ודאות: את הבנקים המצב הזה לא מעניין והם ידרשו גם החודש את התשלומים מהסוחרים" - כך אמר היום (א') ל"גלובס" נשיא לשכת המסחר בבאר שבע ובנגב, יוסי דלויה, על רקע ההסלמה הביטחונית ביומיים האחרונים. הוא העריך כי במהלך סוף השבוע והיום, שבהם שותק רוב המסחר באזור הדרום, רשמו הסוחרים הפסדים מצטברים בהיקף של מיליוני שקלים.

"הקניונים ריקים"

"חברות של נותני שירות שהוזמנו משהות את הגעת אנשיהן לדרום, עד יעבור זעם ועד שהחיים ישובו למסלולם", הוסיף דלויה. "הקניונים ריקים. גם כך מצב העסקים הקטנים באזור באר שבע רע, וכ-70% מהם נתונים במצוקה קיומית אדירה. כל סבב לחימה כזה, שמתרחש מדי חודשיים או שלושה, מפיל על המגזר שלנו נזק שמתבטא בהפסדים כספיים כבדים. לאף אחד בממשלה זה לא מפריע ולא משנה דבר", אמר.

על רקע ההסלמה והירי הנרחב של רקטות קסאם וגראד מרצועת עזה לעבר ערי הדרום, ביטלה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, סיור שתכננה להיום בשדרות ובמועצה המקומית-התעשייתית שברמת חובב. במסגרת הסיור, היו אמורים הח"כים לקבל סקירה מיו"ר אסם, דן פרופר, ומבכירי החברה שמנהלת חלק ניכר מהייצור שלה בשדרות. בהמשך תכננו חברי הוועדה לבקר בכמה מפעלים ברמת חובב, ובהם טבע-טק, ולעמוד על סוגיות כלכליות שמעסיקות את המגזר היצרני. כבר אמש אסר קצין הכנסת את קיום הסיור ובוועדת הכלכלה אמרו היום כי מועד חדש ייקבע בהקדם.

"מצפים להקלות"

מנכ"ל לשכת המסחר בדרום, אריה קליינמן, אמר בהתייחס להתחדשות הלחימה בעזה כי "זה הפך לריטואל ומדי כמה שבועות השגרה מופרת. אנו מצפים שהמדינה והרשויות המקומיות יקלו על המגזר העסקי בתשלומי הארנונה והמסים, כי לא ייתכן שבמשך ימים ארוכים ההכנסות של העסקים יירדו בצורה כל כך תלולה ומנגד הם יידרשו לשלם מסים גבוהים כמו בימים כתיקונם. אנחנו תומכים בצה"ל ובמערכת הביטחון שעושים את מלאכתם, אך מצפים שיתחשבו גם בנו", אמר.

מנהל סניף דרום של התאחדות התעשיינים, ארנון קשנסקי, אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי מבדיקה שעשה, ניכר כי חרף ההסלמה הביטחונית וירי הרקטות הנרחב אל העורף, לא חלו שיבושים בפעילות של המפעלים באזור הדרום ולפי שעה לא נרשמה פגיעה משמעותית בהיקפי הייצור. מדיווחים של תעשיינים באזור הדרום, ניכר כי בין 90% ל-95% מהעובדים במפעלים שבטווח הרקטות התייצבו לעבודה, חרף העובדה שמערכת החינוך באותם יישובים הושבתה בהוראת הרשויות המקומיות. "מבחינה חוקית, היעדר סידור לילדים באילוצים כאלה לא מהווה עילה עבור עובדים לא להתייצב בעבודה ואני מעריך שהם יודעים על כך. במקרה הקיצוני ביותר, באחד המפעלים באזור באר שבע לא הגיעו 15% מהעובדים. במקומות אחרים עובדים הביאו איתם את הילדים ומצאו להם פתרונות נקודתיים", אמר קשנסקי.

במפעל שריונית-חסם שבאזור התעשייה בקרית גת הוקמו פינות הפעלה לילדי העובדים. "אנחנו מורידים להם מהאינטרנט ציורים בשחור לבן, ונותנים להם טושים כדי לצבוע", סיפר מנכ"ל החברה, אבי שקד. "15% מעובדי המפעל בחרו לא להגיע בגלל המצב, ובשל העובדה שמערכת החינוך הושבתה. ריבוי האזעקות גורם להפסדים, כי בכל מקרה שבו היא מופעלת העובדים רצים אל המרחבים המוגנים אך נאלצים להפסיק גם את הפעילות של המכונות. קווי יצור אוטומטיים נפגעים ופעילות הייצור מתעכבת מאוד. זה כבר סבב אלימות רביעי בשנה האחרונה, ולצערי הרב אנחנו מתחילים להתרגל למצב הזה".

"הקשר עם פיקוד העורף משתפר"

כבר במהלך סוף השבוע הקדימו אנשי פיקוד העורף ליצור קשר עם מנכ"לים ועם אנשי תחזוקה של חלק מהמפעלים המרוחקים כ-40 ק"מ מרצועת עזה וביקשו מהם להיערך לקראת פינוי אפשרי של חומרים מסוכנים מתחומם. מדובר בחומרים המשמשים לפעילות יצרנית שוטפת, כמו אמוניה וחומרי גלם אחרים. תעשיינים בדרום דיווחו כי אמנם לא קיבלו הנחיה לפנות את החומרים כעת, אלא לעכב בכמה ימים קליטת מלאים חדשים והיערכות לפינוי מהיר של החומרים המסוכנים, בהתאם להתפתחות האירועים הביטחוניים בגזרה.

"קיים תיאום טוב מאוד בין המגזר התעשייתי לבין פיקוד העורף", אמר קשנסקי. "ניכר שבכל סבב של אלימות באזור, הקשר הזה הולך ומשתפר, וכבר בשלבים מוקדמים של העימות ידענו לעשות הערכת מצב די יעילה כדי לעמוד על היערכות התעשיינים לימים הבאים".

בטווח הפגיעה של הרקטות מעזה נמצאים כ-500 מפעלים והיקף הייצוא השנתי שלהם מוערך בכ-6.5 מיליארד דולר. מנתונים עדכניים של מכון הייצוא עולה כי 317 חברות בדרום מייצאות בהיקף שעולה על 50 אלף דולר בשנה. מדובר בחברות שפועלות בבאר שבע, אשדוד, אשקלון, יבנה, אופקים, נתיבות, שדרות, קריית מלאכי ועוד. לעיקר הייצוא אחראיות חברות כמו כימיקלים לישראל, מכתשים אגן, אינטל וטבע. בדומה לסבבי לחימה קודמים בדרום, הודיע היום מכון הייצוא כי הוא מעמיד לרשות יצואנים מהדרום את משרדיו שבתל אביב כדי שיוכלו לקיים מהם את פעילותם השוטפת.