"נביא הזעם": יוון תצא מגוש האירו, פורטגל תזדקק להסדר

לאחר שיוון הגיעה להסדר חוב מול נושיה בסוף השבוע הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני טוען ש"מוקדם מדי לשמוח" ולדעתו יוון תהיה הראשונה שתפרוש מגוש האירו ■ פורטוגל תהיה הבאה שתגיע להסדר חוב ■ "הכלכלה האמריקנית אנמית ומתאוששת לאט"

לאחר שיוון הגיעה בסוף השבוע להסדר מול נושיה, במסגרתו תתבצע עסקת חילופי אג"ח, כאשר יותר מ-85% ממחזיקי החוב היווני הסכימו לעסקה זו, כעת, יוצא הפרופ' לכלכלה הידוע בכינויו "נביא הזעם", ומספק תחזית פסימית למדי בכל הנוגע ליוון, פורטוגל, וגוש האירו.

"סביר להניח כי פורטוגל תהיה המדינה השניה בגוש האירו שתידרש לבצע חיתוך של החוב המוחזק על ידי נושיה, ובסופו של דבר תהיה המדינה השניה שתפרוש מגוש האירו, לאחר יוון", טוען רוביני.

אומנם קיימים מדינות אחרות הנמצאות בקשיים כלכליים קשים, כמו למשל איטליה וספרד, שנחשבות לכלכלות הגדולות באירופה, אך רוביני טוען כי הכלכלה החלשה ביותר, לאחר יוון, היא פורטוגל.

רוביני טוען כי הסדר החוב שיוון הגיעה אליו הוא אומנם דבר חיובי, אך בפועל מצבה הכלכלי של יוון בכי רע. שיעור האבטלה שלה זינק ל-22% - שיא כל הזמנים "כך שמחצית מהצעירים במדינה אינם מוצאים עבודה" טוען רוביני. "על פני שטח יוון היא חדלת פרעון ומצבה רק הולך ומחמיר".

רוביני מרחיק לכת ואומר כי יוון תהיה המדינה הראשונה שתפרוש מגוש האירו, "אולי לא השנה, אך אולי בתחילת השנה הבאה".

רוביני חושש גם ממשבר סיני שיזעזע את הכלכלה הגלובלית, וטוען שהוא צופה כי שיעור הצמיחה במדינה יעמוד על 6% - מתחת ל-7.5% - היעד שהציבה הממשלה הסינית. "העובדה כי הממשלה הסינית החלה להתמקד בצריכה הפרטית ולא בהיקפי הייצוא העצומים שלה תשפיע על הכלכלה הגלובלית, אך אולי תסייע לכלכלת המדינה ותמנע את המשבר".

בכל הנוגע לארה"ב, רוביני טוען שאומנם דוח התעסוקה שפורסם בסוף השבוע והצביע על כך שנוספו למשק האמריקני יותר מ-220 אלף משרות חדשות, הוא עניין חיובי, אך בכל זאת הצמיחה בצריכה הפרטית נמצאת בקיפאון כבר שלושה חודשים, מחירי הדיור ממשיכים לצנוח בתקופה האחרונה והגרעון המסחרי המשיך להתרחב גם החודש.

בהקשר לזירה הבינלאומית, רוביני אומר כי המתיחות המתמשכת בזירה הבינלאומית עלולה לגרום למחירי הנפט להאמיר עוד יותר ולהקשות על הכלכלה הגלובלית ובייחוד על הכלכלה האמריקנית. "בקיצור, אני עדיין טוען כי הכלכלה האמריקנית אנמית ומתאוששת בקצב איטי מהצפוי".