דיווח: סכנה לשת"פ צבאי בין ישראל לארה"ב בגלל טורקיה

הסכנה לשיתוף הפעולה בין אלתא לבואינג בגלל איסור של משרד הביטחון להשלים מסירת שתי מערכות שמיועדות לחיל האוויר הטורקי ■ החשש: בואינג תחפש קבלן משנה אחר להשלמת העסקה

סכנה נשקפת לשיתוף הפעולה בין בואינג לאלתא, חברה בת של תע"א, בפרוייקט לייצור מטוסי התראה מוקדמת (AEWC), שמיועדים לטורקיה. ברקע: הוראת משרד הביטחון לאלתא לעכב מסירת שתיים מתוך ארבע תת-מערכות לתמיכה אלקטרונית שאמורות להיות מותקנות במטוסי התראה מוקדמת של התכנית האמריקנית הטורקית "נשר השלום" (Peace Eagle). כך מוסר "דיפנס ניוז".

גורמים בתעשיות הביטחוניות הישראליות, שמצוטטים בשבועון, הביעו חשש שהתקרית עלולה לגרום נזק ארוך טווח ליחסי הסחר בין ישראל לארה"ב.

אם אלתא לא תוכל לספק את שתי תת-המערכות לתכנית "נשר השלום", עלולה בואינג לחפש קבלני משנה אחרים לאספקת הציוד. מערכות ההתרעה המוקדמת מתוכננות להרכבה על מטוסי בואינג 737. בסך הכל אמורה טורקיה לקבל ארבעה מטוסים כאלה: האחד בסוף 2012 ושלושת האחרים במרוצת 2013. מטוסים עתידיים צפויים להימכר ללקוחות אחרים לבד מטורקיה, ובכללם קוריאה הדרומית.

לדברי "דיפנס ניוז", לוחצת עתה אלתא על משרד הביטחון לבטל את עיכוב המסירה. הוראת העיכוב, שנכנסה לתוקף בסתיו שעבר, מאיימת לחשוף את אלתא פעם נוספת לקנסות בגין הפרת חוזה ולפגיעה בשמה הטוב בגלל ההידרדרות ביחסי ישראל טורקיה.

בסוף 2011, אסר משרד הביטחון על אלתא (קבלנית משנה) ועל אלביט (קבלנית ראשית) למסור לחיל האוויר הטורקי מערכות צילום אווירי מרום גבוה, למרות שעסקה זו קיבלה אישור קודם לכן. איסור זה עלה לאלתא 55 מיליון דולר, ואילו אלביט דיווחה על הפסדים בסך 90 מיליון דולר וירידה בסך 65 מיליון דולר ברווח נטו ברבעון האחרון של 2011, כתוצאה מעלויות שנבעו מהעיכוב.

מקורות ממשלתיים ובתעשיות הביטחוניות טוענים, שבניגוד לעסקה עם טורקיה, לאספקת ציוד הצילום, העסקה עם בואינג לתת-מערכות התמיכה האלקטרוניות לא הושעתה אלא רק עוכבה לצורך בדיקתה מחדש. יתר על כן, הציוד שאמרו להימכר לבואינג הוא ציוד פסיבי, הגנתי לחלוטין, והוא אינו מעצים את יכולות ההתקפה של חיל האוויר הטורקי.

"יש סכנה שבואינג תכריז על 'פורס מז'ור' ותסלק אתנו מהתכנית היוקרתית והרוחית הזו ('נשר השלום')", אמר מקור בתעשיות הביטחוניות הישראליות לדיפנס ניוז.

דובר של אלתא אישר, כי מסירת שתי תת-מערכות תמיכה אלקטרוניות מעוכבת בגלל "סיבות פוליטיות". לדבריו, "אנו מנסים לשנות את המצב, לפני שתתפתח בעיה הרבה יותר גדולה".

דובר של בואינג, דייוויד סלון, הסתפק באמירה הבאה: "אנו מוסיפים לעבוד לפי התכנית למסירת המטוס הראשון בתכנית 'נשר השלום' לטורקיה עד סוף השנה".

מקורות ביטחוניים בישראל הזהירו, שמעבר להשלכות המסחריות והמשפטיות המיידיות של הפרשה על אלתא, להקפאת המשלוחים לבואינג עלולות להיות השלכות חמורות בטווח הארוך על יחסי הסחר הביטחוני בין ישראל לארה"ב.

פקיד לשעבר במשרד הביטחון אמר, כי אם המחלוקת לא תיושב במהרה, היא עלולה לעכב את תכנית "נשר השלום" ולכך יהיו השלכות מבצעיות על נאט"ו. יתר על כן, הפרשה עלולה לפגוע ביכולתה של בואינג לבצע משימות שונות שמתחייבות מחוזה בשווי 1.6 מיליארד דולר בינה לבין טורקיה. עלול אפוא להיווצר מצב שבו חברות אמריקניות יימנעו משת"פ אסטרטגי בינלאומי עם ספקים ישראליים.

"ככל שידוע לי, זו הפעם הראשונה שבה פעולה, או החלטה, של ממשלת ישראל עלולה לפגוע בהתחיבויות חוזיות של של ארה"ב", אמר המקור הישראלי. "הפרשה כולה מטילה ספקות באמינות ובשם הטוב של התעשיות הביטחוניות בישראל".

בראיון ל"דיפנס ניוז" אמר פקיד במשרד החוץ בירושלים, כי לישראל יש סיבות תקפות לבדיקות מחודשות של עסקות להעברות טכנולוגיות רגישות לטורקיה. הפקיד ציין, שלפי הנחייתו של ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, מטפחת אנקרה קשרים אסטרטגיים עם טהראן ומפגינה עוינות הולכת וגוברת לישראל.

"עם כל חשיבותה של טורקיה, וככל שאנו רוצים לתקן את היחסים עמה, איננו יכולים להתעלם מהמפנה האסטרטגי שלה בכיוון האיסלאם הראדיקלי", אמר הפקיד. הוא ציין, שהבעיה צפויה להיפתר בקרוב, לאחר שייתקבלו כמה ביטחונות מארה"ב.

פקיד בכיר במשרד הגנה הטורקי אמר: "הבעהי מאששת את החשדות שלנו לגבי מדיניות ישראלית עוינת. היא גם מאששת את צדקת המדיניות שלנו להימנע מספקים ישראליים. ספקים זרים, שרוצים לזכות בחוזים בטורקיה, צריכים להימנע מהכללת ספקים ישראליים כקבלני משנה בהצעות שלהם לגורמי רכש בטורקיה, אם הם רוצים יחסים חלקים וידידותיים עימם".