"במצבים של אי-ודאות כלכלית, אנשים רואים באמנות נכס"

בנג'מין קלארק, חבר נשיאות כריסטי'ס, שירצה בוועידת האמנות והעסקים בשבוע הבא, אומר בראיון ל"גלובס": "גם בבתי המכירות וגם בגלריות ובעסקאות פרטיות ניכרה התמדה בעסקים בשנים 2010-2011. לא הייתה עצירה ואפילו נרשמו שיאי הכנסות"

ועידות המשלבות בפוקוס שלהן אמנות ועסקים הן מוצר חדש בתפריט המוגש לאספנים ולסוחרים, לאמנים ולאוצרים, לגלריסטים ולמנהלי מוזיאונים. ועידת האמנות ופיננסים ArtFi שתתקיים בתל-אביב בשבוע הבא, מצליחה למשוך תשומת לב וסקרנות גם מגורמים בינלאומיים, בעיקר בגלל הקונספט המרחיב שלה, המנסה להושיב יחד את העוסקים בזוויות שונות של שוק האמנות, ולחדד את הקשרי הגומלין ביניהם.

"בשנים האחרונות החלו להתקיים יותר ועידות המתמקדות בהשקעות באמנות", אומר בנג'מין קלארק, חבר נשיאות חברת כריסטי'ס אירופה, שירצה בוועידה. "אולם אלה מתקיימות בדרך-כלל ביוזמת מחלקות 'ניהול העושר' של בנקים או ביוזמתן של קרנות להשקעה. "אני מקבל את הרושם שהוועידה בתל-אביב הולכת לכיוון יותר מקיף".

קלארק עצמו מתמקד בשוק יצירות המופת - רמברנדט, ואן גוך ופיקאסו, למשל - אותם אמנים שערכם אינו נתון לתנודות אופנתיות. בהרצאתו ידבר על השפעות הגלובליזציה והשווקים הצומחים - אשר חותרים תחת הטעם המקובל והמוכר. בהקשר זה יוזכר, כפי שפורסם כאן לאחרונה, כי בשנה האחרונה הובילו יצירות מופת סיניות את טבלת 10 העבודות שנמכרו במחירים הגבוהים ביותר, כך שגם בתחום הנחשבת לאספנות מסורתית ניכרת מגמה של שינוי.

כמו רבים מהעוסקים בתחום, קלארק מציין בסיפוק את העובדה ששוק האמנות הוכיח עמידות בתקופת המשבר הכלכלי. "גם בבתי המכירות וגם בגלריות ובעסקאות פרטיות ניכרה התמדה בעסקים. לא הייתה עצירה ואפילו נרשמו שיאי הכנסות בשנים 2010-2011. אבל יחד עם זאת, הייתה התמקדות ניכרת ביצירות מופת, ובאספנות זהירה או שמרנית יותר, שמשקיעה באמנים מוכרים", הוא אומר.

העברת פוקוס אל האספנים

קלארק הגיע לבית המכירות לאחר קריירה של אוצר במוזיאון הלאומי בשיקאגו. בשנת 2000 "חצה את הקווים" ועבר לצד המכירות, שמשך את ליבו. "מבחינתי זו הייתה העברת הפוקוס מהאמנות אל האספנים. אני לא מדבר רק על האספן הבודד ועל טעמו, אלא גם מה מוביל את המוטיבציה של אספנים כקהל ומה מנחה את טעמם".

- מדוע אתה מתמקד ביצירות מופת ולא בשוק הכללי?

"יצירות המופת הן הקצה שמושך את השוק כלפי מעלה. כך היה תמיד, בכל התחומים, בין אם זו חרסינה סינית, רמברנדט או אמן עכשווי. במשך מאות שנים מה שמנחה את שוק האמנות הוא אספנות של יחידים. בעבר היותר רחוק היו אלה פטרוני האמנים וכיום אלה הם אספנים הנחשבים למובילי דעה".

- בעשור האחרון אנחנו רואים הצטרפות של עשירי העל החדשים, אוליגרכים ומתעשרי הייטק. האם יש לכך השפעה על המגמות בשוק?

"אני לא אוהב את הכינוי אוליגרכים. זה נכון שיש קהל של סופר-ריץ' אבל הם מגיעים ממקורות בינלאומיים, אין שוק אחד בלבד. בשנות ה-2000 כמות האספנים עלתה ביותר מ-50%, המעגל נפתח ומתרחב כך שיש גם כסף וגם מגוון".

קלארק מציין, כי ב-2011 היו 5 עבודות של אמנות עכשווית שנמכרו ביותר מ-30 מיליון דולר ו-2 עבודות של האולד-מאסטרס שנמכרו ביותר מ-30 מיליון דולר כל אחת. "במצבים של אי-ודאות כלכלית, אנשים רואים באמנות נכס. בכריסטי'ס אנחנו מעודדים את הלקוחות לקנות אמנות קודם כל בגלל אהבה ומשיכה ולא בגלל הנכסיות הכלכלית. אבל אנשים לומדים להבין יותר ויותר שיש בכך השקעה מניבה באופן פוטנציאלי. לכן אנחנו רואים יותר ויותר אספנות מוטת ערך".

- בערכי המחיר של היום, המוזיאונים מתקשים לקנות יצירות מופת. ידוע כי הערך של יצירות מופת מתקופות מוקדמות גבוה גם בגלל שיש מעט מהן בידיים פרטיות. כך עובר המוקד של אספנות לכיוון האמנות העכשווית?

"זה אכן עניין של זמינות ונגישות של יצירות. אבל לאנשים יש עניין באמנות בת-זמנם, שאליה הם חשים קרבה. גם מי שאספו את האימפרסיוניסטים בתקופתם היו אספנים נועזים, בעלי טביעת עין באמנות של זמנם. בתקופתנו זה כבר נחשב ליצירות מופת, אבל התבונה היא לזהות את הדברים בזמן שהם קורים ולדעת שאין שום ביטחון שזה מה שימשיך להיחשב לטוב ביותר".

- האספנים השתנו? יותר אספנים, פחות מלומדים?

"כריסטי'ס, כמו כל בתי המכירות, חיה מהאספנים. זוהי תרבות מרתקת. אנשים שונים אוספים אמנות אולד-מאסטרס, ואחרים אוספים אמנות מודרנית או עיצוב תקופתי - לכל האספנים יש את הדרייב העצום, זה המכנה המשותף שלא משתנה וזה מרתק. לכן נכנסתי לעולם הזה מלכתחילה".

- האם "כסף חדש" מוציא כסף על כל הבא ליד או שהוא מעיד על טעם?

"הכסף תמיד קשור לטעם ולמורשת תרבותית מסוימת עם היכרות של השוק הספציפי זה או אחר עם האמנות. במשך השנים נוצרו טעמים חדשים. אבל זה לא הוגן לדבר על בורות - בכל כניסה של שחקן חדש לשוק יש התלהבות התחלתית - ואחר כך מגיע תהליך למידה. מובן שהקניות אחרי תקופה של אספנות מתמדת הן יותר מושכלות".

- אז אתם בעצם בעסקי ניהול משאבי הלקוח?

"אנחנו מנסים להציע ללקוחות לפי תחומי העניין שלהם, ומצד שני אנחנו טורחים על ריבוי הערוצים להשקעה באמנות. אנחנו מפתחים את אפליקציות השידור החי באינטרנט ובשנה החולפת ראינו 25% -30% מהמשתתפים במכירות מהרשת".

קלארק מציין עוד כי ב-2011 נרשמה בחברה עלייה של 44% במכירות - ל-500 מיליון ליש"ט.

בסין אנחנו רואים עלייה בעושר ועם היכולת בא לידי ביטוי גם הקשר לאמנות והכסף מנותב לתחום זה. כל שוק אמנות שנמצא בצמיחה מתחיל מאמנות שלו. אך יחד עם אהבתם לאמנות הסינית, האספנים רוכשים גם אמנות מערבית מסורתית. הם מכירים יותר ולומדים וסקרנים כלפי תרבות המערב. כולנו תאבי ידע. כבני אנוש אנחנו ציידים ולקטים מאז ומתמיד, והתשוקה לאיסוף תרבות ואמנות היא סוג של הישג ייחודי, כמו בציד".

- האם יש בועה של אמנות עכשווית או שהיא כבר התפוצצה עם המשבר ואנחנו כבר אחרי "תיקון מחירים"?

"היה תיקון והמחירים שהגיעו לרמות מטורפות אכן ירדו, ב-2008/9. הייתה תקופת רגיעה וזהירות אחרי המפולת. אבל שוק האמנות נותר עמיד והאספנים מאז נראים אמנם יותר בררנים אבל לא נמנעים. ב-2010 הייתה לכריסטי'ס אפילו שנת שיא".

ועידת האמנות והעסקים ArtFi תתקיים ביום ד' הבא (21.3) בתיאטרון הבימה בתל-אביב