כתב אישום בכפוף לשימוע נגד סופרגז בגין הסתרת מידע

ממכתב השימוע עולה כי סופרגז נמנעה לכאורה מלהעביר מידע מאחר שחששה מהמסקנות שרשות ההגבלים העסקיים תסיק ממנו ביחס לתחרות בשוק הגפ"מ

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה הבוקר (ב') לחברת סופרגז ונושאי משרה בכירים בה על כוונתה להגיש כתב אישום נגדם, בכפוף לקיום הליך שימוע בטרם הגשת כתב אישום.

ההודעה בדבר השימוע נולדה בעקבות חקירה שניהלה רשות ההגבלים העסקיים ביחס לחשדות לעבירה לכאורה על חוק ההגבלים העסקיים שבוצעו על-ידי סופרגז (מקבוצת גרנית הכרמל שבשליטת דוד עזריאלי) ונושאי המשרה בה.

הרקע למכתבי השימוע היה בקשה שהגישו החברות סופרגז ואמישראגז לבית הדין להגבלים עסקיים לאישור הסדר כובל ביניהן, לפיו הן יניחו ביחד צינור להולכת גפ"מ.

כחלק מתהליך גיבוש עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה, דרש הממונה מסופרגז וממנהלה, משה אולדק, נתונים המתייחסים בין היתר למעבר לקוחות בתחום שיווק הגז. בכלל זה נדרשו נתונים אודות זהות חברות הגז אשר מהן או אליהן עברו לקוחות, וזהות חברות הגז אשר מהן או אליהן הועברו צוברי גז.

ממכתב השימוע שנשלח למעורבים בפרשה, סופרגז ונושאי המשרה בה מואשמים כי נמנעו מלהעביר לרשות ההגבלים את הנתונים אודות זהות חברות הגז אשר מהן או אליהן עברו לקוחות וצוברים.

הימנעותם של סופרגז ונושאי המשרה בה מלהעביר את הנתונים נעשתה לכאורה נוכח חשש כי נתונים אלה יובילו למסקנה שאינה מטיבה עם סופרגז בכלל או בהליך אישור הבקשה לאישור הסדר כובל בפרט.

יצוין כי סופרגז ואמישראגז הורשעו בעבר, ביחד עם החברות פזגז ודורגז, בנטילת חלק בקרטל הגז בשנות ה-90, לפיו חילקו ביניהן ונמנעו מלהתחרות ביניהן על לקוחות חדשים.

ברשות ההגבלים סבורים כי גם כיום שוק הגפ"מ סובל מתחרות מועטה, וקשה מאוד ללקוחות לעבור מחברה לחברה.

את רשות ההגבלים העסקיים מייצג עו"ד תומר דגני. את סופרגז מייצג עו"ד נתי שמחוני ממשרד אדרת שמחוני ושות'.

סופרגז: התנהלות תמוהה

מחברת סופרגז נמסר בתגובה: "אנו תמהים על התנהלות זו של הרשות. מדובר במקרה תקדימי בו הרשות להגבלים עסקיים שוקלת להעמיד לדין חברה ונושאי משרה בה בגין אי-מסירת נתונים, שנדרשו אגב הליך משפטי תלוי ועומד מול הרשות בעניין אחר.

"חברת סופרגז מבקשת להדגיש כי היא פועלת ופעלה - אף בנושא זה - תוך ליווי משפטי צמוד, פנימי וחיצוני, וכל התנהלותה הייתה כדין. חברת סופרגז סמוכה ובטוחה כי לאחר הצגת הדברים כהווייתם בפני גורמי הרשות, תתקבל החלטה מושכלת שלא להגיש כתב אישום ולהורות על סגירתו של התיק".