יונל כהן על מכירת מגדל: "מעבירים את הספינה לידיים טובות"

מנכ"ל מגדל בכנס סוכני ביטוח ברקע מכירת השליטה לשלמה אליהו: "אני גאה מאוד שמגדל, חברה עם דירוג 'AAA' נקנתה על ידי איש ביטוח ותיק ומנוסה ללא בדיקת נאותות"

"ג'נרלי יושבת בטרייסט, עיר נמל באיטליה, ומסיבות שלהם ביקשו שניקח את מגדל לחוף מבטחים אחר. יש משותף בין ג'נרלי ואליהו בוותק שלהם בענף הביטוח. אני מאוד שמח למגדל וללקוחות שמדובר בבבעלים לטווח ארוך ולא בפרייבט אקוויטי. מגדל ולקוחותיה נשארים בידיים מאוד בטוחות. אנו מעבירים את הספינה הזו לידיים טובות". כך אמר היום (ג') יונל כהן, מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל שבימים אלה עוברת משליטת ג'נרלי האיטלקית לידיו של איש הביטוח הישראלי שלמה אליהו. זו היתה ההתייחסות הפומבית הראשונה של כהן למהלך המפתיע שנודע רק לאחרונה.

כהן התייחס בדבריו, אותם נשא במסגרת כנס לשכת סוכני הביטוח, גם לסוגיות נוספות. "אנחנו בסערה מאוד גדולה. לא משנה באיזו מדינה אנו נמצאים, כל העולם מתמודד עם בעיות גדולות: חובות מדינה וחובות של הפרט, חוסר צמיחה, אבטלה גואה, בעיות חברתיות, בעיות דמוגרפיות, בעיות אקלים כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, ולבסוף סוגיות ביטוח בריאות וסיעוד כשישנה מלחמה בין-דורית כשהצעיר לא מוכן לשלם את העלויות של המבוגרים. יש שורה של בעיות חברתיות לא פשוטות בכל העולם והשאלה הגדולה - האם מדינה גדולה תיפול?".

לדבריו "אנו חיים היום בעולם של תשואות נמוכות כשהריבית הנמוכה משגעת מערכות שלמות ולוקחים יותר סיכונים בשביל תשואה. ומה לעשות, כשלקוחים יותר סיכונים הם גש מתממשים", התריע והעריך ש"אנו רואים סיכוי טוב שזה ימשך ולא רואים העלאות ריבית בקרוב". הוא הוסיף שהתשואות הנמוכות מתחילות להקטין את הכנסות משקי הבית והרווחיות התאגידים וזורעות הרס במודלים עסקיים היסטוריים של הבנקאות, קרנות כספיות ותעשיית הפנסיות". הוא הוסיף והתייחס לשוק האשראי הקונצרני ואמר שבמגדל "רואים באשראי ובהלוואות ככלי השקעה", כשציין שבמגדל מאמינים בפיזור גיאוגרפי של השקעות, הקפדה על תזרים מזומנים וזהירות מברבור שחור, להיזהר מאסימטריה בין נכסים להתחייבויות ועוד".

הוא התייחס גם לסוגיית הרגולציה והחל דווקא בסנגוריה על הרגולציה ש"משפרת את הענף ועושה טוב למרות שהיא קשה", והוסיף כי "הרגולציה החריפה על חברות הביטוח והבנקים היא לא רק פה אלא בכל העולם". עם זאת, הוא ציין ש"הרגולטורים חייבים להיות קשובים ל"לקוחות" שלהם ולקיים דו-שיח מקצועי על סוגיות השעה" והביע תקווה ש"הרגולטורים לא יגררו אחרי פופוליזם ושהרגולציה לא תביא רק לשוק של שחקנים גדולים".

עם זאת, הוא יצא נגד "רגולציית יתר, שמתערבת מדי, למשל במודל הצ'יליאני כשהורגים מנהלי השקעות שלוקחים סיכון". כהן הזהיר כי המודל הצ'יליאני עלול להביא לאנדרלמוסיה בשוק ההון, כשתשואה נמוכה ללא סיכון תביא לנזק לחוסך לאורך זמן.

"אני גאה מאוד שמגדל, חברה עם דירוג 'AAA' נקנתה על ידי איש ביטוח ותיק ומנוסה ללא בדיקת נאותות", הוסיף כהן.