המבקר נגד בכיר שפעל להסרת הפיקוח על הקוטג'

הבכיר, איציק בן-דוד, כיהן במקביל כמפקח על המחירים, כיו"ר מועצת החלב וכסמנכ"ל משרד החקלאות ■ משרד החקלאות: נתייחס כשהדוח יפורסם

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, צפוי להעיר למשרד החקלאות בחריפות על ניגוד העניינים שהיה מצוי בו עובד בכיר במשרד, איציק בן-דוד, בעת שפעל להסרת הפיקוח על מוצרי חלב בשנים 2005-2010. ההערה - במסגרת דוח מיוחד על מחירי מוצרי החלב הצפוי להתפרסם בעוד כחודש. הסרת הפיקוח הביאה לזינוק במחירים שהצית את מחאת הקוטג'.

בן-דוד, המקורב לשר החקלאות הקודם, שלום שמחון, החזיק ברוב התקופה האמורה ב-3 תפקידי מפתח בשוק החלב: בכובעו הראשון היה המפקח על המחירים, שתפקידו לדאוג לאינטרס הציבורי - הוזלת מוצרי החלב; בכובעו השני כיהן כיו"ר מועצת החלב - מועצה הפועלת לרווחת הרפתנים השולטים בה, במטרה לשפר את מחירי החלב הגולמי שהרפתנים מקבלים מהיצרנים (מחיר המטרה); ובכובעו השלישי היה סמנכ"ל ייצור במשרד החקלאות. במסגרת תפקיד זה היה מופקד על ענף החלב במשרד, כולל על קביעת מכסות הייצור.

פגיעה באינטרס הציבורי

בשנים האמורות הוביל השר שמחון את חוק משק החלב, שנועד להיטיב עם הרפתנים בנושא מחיר החלב הגולמי ועם יצרני החלב הגדולים, באמצעות מכסות ומכסי מגן. משרד האוצר, במסגרת "עסקה" עם משרד החקלאות, הסכים לתמוך בחוק משק החלב, בתנאי שמשרד החקלאות יסיר את הפיקוח מרוב מוצרי החלב. בן-דוד, בתוקף תפקידיו, היה הפקיד הבכיר שטיפל בכל ההליכים של הוצאת מוצרי החלב מפיקוח, בתמיכת השר שמחון.

כפי שנחשף ב"גלובס" ב-14 ביולי 2011, בן-דוד גם קיבל את סמכויותיו של מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, בתחום משק החלב, מאחר שהאחרון הוא בעל רפת גדולה ומנוע מלעסוק בתחום. כבר אז הביעו בכירים במשרד תמיהה על ריבוי התפקידים של בן-דוד.

בן-דוד היה הדמות המרכזית בתהליך הוצאת הקוטג' מפיקוח - מהלך שנעשה בניגוד להחלטת ממשלה מ-2005. באותה החלטה הדגישה הממשלה את הצורך בתחרותיות בתעשיית החלב וקבעה כי עד שהתחרות בין היצרניות לא תוגבר, הקוטג' יישאר בפיקוח. עד היום, תנובה היא מונופול מובהק בתחום זה.

הדוח המיוחד על מחירי מוצרי החלב נכתב לבקשת הוועדה לביקורת המדינה, בין השאר בעקבות עדותו של בן-דוד בוועדה שבראשות ח"כ יואל חסון. הדוח הסופי צפוי לפרט את המהלכים המשותפים של משרדי האוצר והחקלאות, והוא כולל ככל הנראה התבטאויות קשות על הפגיעה באינטרס הציבורי.

לקראת סיום כהונתו של שמחון כשר חקלאות, עזב בן-דוד את תפקידיו בתחום החלב ומונה לתפקיד סמנכ"ל סחר חוץ במשרד החקלאות. במקביל הוא מונה לתפקיד יו"ר מועצת הלול.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "טיוטת דוח מבקר המדינה חסויה על-פי חוק, ולכן עד לפרסומה לא נוכל להתייחס לנושא".

מתנועת מחאת הקוטג' נמסר בתגובה: "ניגוד עניינים של פקיד ממשלתי הוא חלק מכוער מבעיה חמורה ורחבה, בה הפקידות היא זו שמנהלת את המדינה במקום הממשלה. במקרה זה אנו רואים לכאורה כי פקיד בכיר מעל בתפקידו ופעל לטובת בעלי ההון נגד האינטרס של הציבור ונגד מדיניות הממשלה.

"מחירי המזון בישראל חייבים לרדת לרמה שפויה. צעד רצוי בדרך לכך הוא אם נשים סוף לקומבינות של חלק מבעלי ההון והפקידים הממשלתיים. לציבור נמאס מהשחיתות הממסדית. הגענו למצב אבסורדי שבו נדרש פיקוח לוועדות הפיקוח".