5 מסקנות ממכירת דירה באקירוב

כמה הנדל"ן היוקרתי הוא כר נח לתרגילי מחירים מפוקפקים ועסקאות אפורות

1. איך ידענו שהקונה הוא טדי שגיא? פשוט מפני שההיסטוריה, כרגיל, חוזרת על עצמה. בשנת 2003 מכרו הזוג אהוד ונאוה ברק את הבית שבנו בעמל רב בכפר שמריהו, תמורת כ-15 מיליון שקל (3.5 מיליון דולר). הקונה אז הייתה רותי פיק, שכנתם של הזוג ברק.

כעת, שוב ניצל הזוג ברק (הפעם אהוד ונילי) את השכנות הטובה, ומכר את הדירה לשכן ממול, שמרוויח את הלובי המשותף.

אגב, הבית שרכשה בזמנו פיק משמש בפועל את אביה, המיליארדר סטף ורטהיימר. גם הוריו של שגיא, הגרים במגדלי אקירוב, ייהנו כנראה מהדירה הענקית. בוודאי יותר מבנם, המבלה בהרצליה פיתוח.

2. שוב קיבלנו הוכחה עד כמה שוק מגורי היוקרה גמיש כשזה מגיע למחיר. בקלילות רבה התנופפו באוויר מיליונים רבים לכאן ולכאן בהערכת דירתו של ברק - 40 ועד 20 מיליון שקל.

בכל מקום אחר, מי שינסה, למשל, למכור דירה בפתח תקווה או בנתניה בפער של 50% מול "מחיר השוק", למעלה או למטה, צפוי לקבל טלפון מרשות המסים. כיוון שבעסקה בין אנשים פרטיים עשוי לעבור לא מעט כסף מתחת לשולחן (כדי לחסוך במס, כדי להלבין כספים וכו'), תפקיד המדינה הוא לאתר ניסיונות ההערמה.

רק שבמגורי יוקרה, כל מספר לוקח. דווקא בגלל שהפעם אין לנו צל של ספק שהעסקה הייתה לגמרי כשרה (שר הביטחון לא יסתבך בזוטות, וטדי שגיא לא יסתבך שוב עם רשויות המדינה), מספקת לנו העסקה הנוכחית הוכחה עד כמה עולם הנדל"ן היוקרתי הוא כר נוח לתרגילים, תגי מחיר מפוקפקים ועסקאות אפורות. במגדלי היוקרה ובשכונות הפאר, 40 מיליון שקל או 20 מיליון שקל הם היינו הך.

3. "האזרחים הרגילים" זוכים רק פה ושם לגלות עד כמה רב המרחק בינם לבין חוג הסילון. זה ששם אוכלים בשר יותר מעודן, שותים יין הכי יקר, וגרים בבתים יותר יוקרתיים ידענו מזמן. אבל אף בן אדם "רגיל" לא חולם להזמין סתם מנות מיותרות שיעמדו על השולחן. להזמין את הסטייק ואת היין הכי יקרים - כן. אבל מי חולם להזמין עוד ועוד מנות על בטן מלאה?

אז זהו, שאצל העשירים האמיתיים, השאלה הזו בכלל לא עולה. טדי שגיא קנה בסוף 2010 את הבית הכי יקר בישראל, ברחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח, הוא גם קנה חצי קומה במגדלי אקירוב בתל אביב, והשבוע הוא השלים עוד חצי קומה, כשרק מס הרכישה שהוא יצטרך לשלם עומד על יותר מ-1.8 מיליון שקל. האם יש לו שתי פיות, שהוא מזמין מנה ועוד מנה? למה הוא צריך עוד 500 מ"ר במגדל? לפעמים "ככה" זו כן תשובה.

4. אולי זה טיפה שחוק, אבל בכל זאת: נוחי דנקנר, לב לבייב ויצחק תשובה ימשיכו להיות הסלבס של מדורי הכלכלה, בזמן שאנשים כמו טדי שגיא, שעד שהחל לצאת עם בר רפאלי, רובנו כלל לא שמענו עליו - מגלגלים מיליארדים וחיים באמת כמו אוליגרכים. בלי חובות, עם הון נזיל אדיר בקופה.

אם אכן יש לשגיא חצי מיליארד דולר נזילים בחשבון הבנק, ואם באמת לא בא לו על שכנים מול העיניים, הוא יכול די בקלות לקנות גם את כל המגדל (מעט יותר מ-100 דירות).

5. אבל כרגיל, לנו זה עוד עלול לעלות יותר. אם בעוד חצי שנה, כמתחייב, יפנה הזוג ברק את הדירה, ואם רק בעוד שנתיים תהיה דירתם במגדלי אסותא מוכנה, מדינת ישראל תצטרך להכשיר עוד דירה לאבטחת שר הביטחון - הוצאה לא זולה בכלל.

הפתרון המתבקש הוא שהקונה ישכיר להם הדירה עד לקבלת המפתח לדירה החדשה. אם הוא רוצה לראות תשואה של 4%, מדובר על שכר דירה של 88,333 שקל בחודש. בנוסף, בעקבות החלטת הממשלה השבוע להטיל ארנונה כפולה על דירה ריקה, שגיא גם יחסוך ארנונה מטורפת בסך 90 אלף שקל לשנה (צו הארנונה העירוני קובע תעריף שיא של 93.35 שקל למ"ר לדירות מעל 140 מ"ר באזורים היקרים בתל אביב).

הבעיה שכסף לא ממש משחק פה. לנו, אזרחי ישראל, נותר כנראה רק לקוות שברק ושגיא פשוט ירחמו על קופת המדינה.