קיצוץ עמוק בשופרסל: נפרדה מ-365 עובדים

ל-350 עובדים הוצעה פיצויי פיטורים בגובה של 260% ■ המנכ"ל איציק אברכהן: "לא אתן עוף בשקל ולא מצות בחינם; אני מניח שבקיץ נראה עוד תחרות"

‎רשת שופרסל תיפרד במהלך 2012 מעוד כ-600 עובדים ותשלים בכך מהלך קיצוצים של כ-1,100 עובדי החברה. לדברי ועד עובדי שופרסל, מתחילת 2012 פרשו 350 עובדים מהחברה לאחר שהוצעה להם חבילת פרישה הכוללת פיצויים בגובה 260%. מדובר בעובדים עם ותק של מעל 15 שנים ברשת. לדברי הוועד, כלל 500 העובדים שסיימו את עבודתם ברשת במהלך 2011 הם עובדים זמניים.

בעוד ששופרסל מיקדה את פעילות הצמצום בשנת 2011 בסניפים, הצמצום מגיע השנה גם למטה החברה ולדברי מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, המטה יצומצם ב-15% מכוח האדם. לפי הערכות, מדובר ב-80 עובדים ש-15 מהם כבר סיימו את עבודתם מתחילת השנה.

‎‏"יש תקופות שצריך להתייעל"‏

‎עובדים ברשת מספרים ל"גלובס" על "אווירה קשה ורשימות שחורות", וחלקם אף מעידים כי הם חוששים להמשך עבודתם. "למרות שבתקופה הנוכחית הדבר יוצר אווירה לא טובה, מהלך הפיטורים הוא לגיטימי", אומרים גורמים בחברה. לדבריהם, "המערכת כולה עושה צעד לאחור. אלה שנים יותר קשות, הרווחיות נשחקת ויש משרות שאפשר בתקופות כאלה לוותר עליהן".

‏"ועד העובדים מבין את הסיטואציה, רואה את תמונת המצב בשוק ואת התחרות. חברי הוועד קוראים את המפה ויודעים שצריך לעשות מעשה. יש להם אחריות על אלפי משפחות נוספות ולכן הם לוקחים חלק בתהליך הזה. יש תקופות שצריך להתייעל, אין מה לעשות", אומר ל"גלובס" בכיר בחברה.

לדברי יו"ר ועד עובדי שופרסל, אריאלה סיסו, בהתאם לסיכום עם ההנהלה לא יפוטר אף עובד המועסק בהסכם קיבוצי. ‏

‏"אברכהן צריך להראות לדנקנר תוצאות"

‎את תוכנית ההתייעלות מוביל מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, שנכנס לתפקיד באופן רשמי בתחילת ינואר 2012, אך החל במהלך עוד בהיותו סמנכ"ל התפעול ברשת.

אברכהן מונה לתפקיד לאחר שריצ'י הנטר, מנהל העסקים הראשי, ואפי רוזנהויז, מנכ"ל הרשת, סיימו את תפקידם. "אברכהן נכנס לשופרסל על טיקט של ההוצאות והוא צריך להראות לנוחי דנקנר תוצאות", אמר ל"גלובס" מקורב לחברה.‏

‎פיטורים גם בדרגים הניהוליים

‏‎בסוף 2011 הועסקו בשופרסל 11,900 עובדים, לעומת 12,400 בסוף 2010. כך שבסיום התהליך תקצץ הרשת 10% מכוח האדם שלה. בשופרסל מבקשים לבצע את מהלך הפיטורים בזמן קצר יחסית, אך במטה החברה הוא צפוי להימשך לאורך השנה כולה.

המבחן יהיה במידת הפגיעה ברמת השירות בסניפים. ‏"אני מקווה שנעשה את העבודה יעילה יותר וללא פגיעה מהותית.‏ עובדה שעד עכשיו זה לא בא לידי ביטוי", אומר ל"גלובס" בכיר ברשת‏.

במקביל לצמצום במצבת כוח האדם, בשופרסל פתחו גם בתהליך של סגירת סניפים מפסידים, מהלך אותו צפויה הרשת להשלים בסוף השנה הנוכחית. כך למשל, סניף "יש" באשדוד נסגר, סניף "יש" בירושלים עבר להפעלה על ידי "שערי עזרא" והסניף בחוצות להב צפוי להיסגר. כמו כן, מנסה הרשת לסגור גם את אחד הסניפים בעפולה, בינתיים ללא הצלחה.

‎שחיקה ברווחים

המהלכים העמוקים בהם נוקטת הרשת מגיעים על רקע ההרעה בביצועים והתגברות התחרות בשוק. את שנת 2011 חתמה שופרסל בעלייה של 4.2% בהכנסות שהסתכמו ב-11.6 מיליארד שקל, בין היתר הודות להרחבת שטחי המסחר. עם זאת, שחיקת המחירים והעלייה בהוצאות הובילו לכך ששיעור הרווח הגולמי השנתי של הרשת ירד ל-26.6% מהמחזור לעומת 27.1% ב-2010.

גם שיעורי הרווח רשמו שחיקה משמעותית בשנה החולפת, ובעיקר במחצית השנייה של 2011. הרווחיות התפעולית צנחה מ-4.6% מהמחזור ב-2010 ל-3.6%, כשברבעון הרביעי נרשמה ירידה חדה יותר: 2.8% מהמחזור לעומת 4.9% ברבעון המקביל ב-2010. ‏בסיכום שנתי צנח הרווח הנקי ב-17.5% ל-276 מיליון שקל. ‏

משופרסל נמסר בתגובה כי: "שופרסל נמצאת בתהליך צמצום כוח האדם במטה החברה, תהליך פרישה מרצון בחנויות והקטנת היקף קליטת כוח אדם חדש, שופרסל לא מפטרת עובדים בחנויות".‏‎