"חוק התכנון מיטיב עם בעלי ההון על חשבון האזרח הקטן"

ח"כ אבישי ברוורמן: "אני משוכנע שאם ראש הממשלה, אדריכל בהשכלתו, אכן יבחן את החוק לעומקו, הוא ייווכח שהחוק במתכונתו הנוכחית רק מוסיף ביורוקרטיה"

הלחצים לדחיית הדיונים המסכמים ברפורמה בחוק התכנון והבנייה נבעו מהתנגדות מקיר לקיר, בעיקר להעברתה של הרפורמה, אבל גם לשינויים שהוכנסו בה יחסית ברגע האחרון. בפועל, מה שהביא להפסקת הדיונים היה חוסר ההסכמה של ישראל ביתנו וש"ס בנוגע לקריטריונים לזכאות להטבות במסלול מחיר למשתכן. ישראל ביתנו לא מתנגדת לרפורמה, אבל היא משתמשת בדיוניה כהתניה להכנסת מרכיב מיצוי כושר ההשתכרות במסלול המחיר למשתכן.

כזכור, בחודש שעבר החליט נתניהו לדחות את ההצבעות על הרפורמה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת למושב הבא בעקבות בקשתם של הח"כים ללמוד את השינויים שהוכנסו בנוסחי הרפורמה ברגע האחרון. על אף החלטתו זו ביקש נתניהו בחודש שעבר לאפשר את הדיונים בהסתייגויות לסעיפי הרפורמה בוועדה המשותפת (פנים-כלכלה) עוד במושב הכנסת הנוכחי. אבל לאור התפוצצות המגעים בין ישראל ביתנו וש"ס היום, נראה שאף מטרה זו, שמהותה סיום דיוני הוועדה המשותפת במושב הנוכחי, לא תתממש.

נזכיר גם שכפי שנחשף ב"גלובס" בפברואר, מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס נמצא בשלבים מתקדמים של עריכת ביקורת בנושא הליכי גיבוש הרפורמה. הוא העביר בנובמבר האחרון את טיוטת הביקורת לגופים המבוקרים, כולל משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים ומשרד הפנים, כשהנושא המרכזי בביקורת הוא ההליכים שקדמו לגיבוש הצעת החוק.

בחברה להגנת הטבע, מבין המתנגדים, הגיבו היום על השהיית הדיונים ברפורמה: "אנחנו מברכים על כל דחייה באישור החוק. מדובר באחת מהצעות החוק השנויות ביותר במחלקות והמאיימות ביותר על חיי כל אחת ואחד מהאזרחים, ולכן אנחנו מקווים כי פסק הזמן יאפשר לבחון באופן ציבורי, שקוף וראוי, את נושא התכנון בישראל, במקום לקדם רפורמה דורסנית".

איריס האן, מנהלת מחקר ופיתוח במכון דש"א של החברה להגנת הטבע, הוסיפה: "מדובר בהצעת חוק הרסנית ודורסנית שלא רק תפגע באיכות החיים ובסביבה, אלא היתה יוצרת כאוס תכנוני לא נורמלי ומסרבלת אף יותר את הליכי התכנון, שלא בכדי נוצרה לה קואליציה חסרת תקדים של מתנגדים מכל קצוות הקשת והמגזרים. אנחנו מקווים שעצירת הרפורמה בשלב זה תהיה התחלה לקידום שינויים ראויים ונכונים בתכנון, שיגבירו את השקיפות ואת שיתוף הציבור ויבטיחו תכנון מאוזן ואיכותי במדינה כל כך מורכבת ורבת אתגרים כמו ישראל. המתנגדים לרפורמה סבורים שבפגרה יש מקום לעריכת שינויים בחוק התכנון והבנייה. אנחנו ננצל את הפגרה לחשיבה על שינויים אלה ולגיבוש הסכמה רחבה ככל האפשר לשינויים מסוג זה, כשהקו המנחה יהיה יצירת ודאות תכנונית שמצד אחד תיצור דרך מהירה למימוש תוכניות במקומות שמתאימים לבנייה ומצד שני תעניק הגנה לשטחים שנכון להגן עליהם כריאות ירוקות. המטרה היא שמערכת התכנון תהיה שקופה ונהירה ולא באמצעות רפורמה מגלומנית".

המטה לתכנון אחראי, המאגד את הארגונים החברתיים והסביבתיים המתנגדים לרפורמה, מסר: "אנחנו מברכים על הדחייה בהצבעות. מדובר בתוצאה של מאבק נחוש של ארגונים חברתיים וסביבתיים ופעולה מבורכת של חברי הכנסת שמימשו את חובתם. יש לזכור כי סוגיית כושר ההשתכרות היא רק קצה הקרחון בפגמים הרבים החלים ברפורמה. נוסח הרפורמה כיום עלול להביא לכאוס בתחום ולריסוק מערכת התכנון בישראל. על נתניהו וממשלתו לנצל את הזמן בכדי לכנס ועדה מקצועית אמיתית שתבחן את הרפורמה ותכניס בה את השינויים הנדרשים לטובת האזרח והסביבה".

מטה "לא זו הדרך", המאגד את הגורמים המקצועיים המתנגדים לרפורמה, כולל אדריכלים, שמאים, עורכי דין, כלכלנים ואנשי אקדמיה, קרא היום לנתניהו לנצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכו ולהחזיר את הרפורמה לדיון מחודש. "בשבוע האחרון אנחנו עדים ללחצים קואליציוניים מצד השותפות לקואליציה שדורשות תקציבי עתק כדי להצביע על הרפורמה. התחושה בציבור היא כי החוק הפך כלי משחק פוליטי ומאבד את ייעודו המקורי. הבעיה היא עמוקה בהרבה מאשר נושא כושר ההשתכרות ודיור בר השגה. טובת הציבור כולו - עולים חדשים וותיקים, חרדים וחילונים, יהודים וערבים, היא ביטולה של הרפורמה לחלוטין ודיון מחדש בחוק במסגרת ועדה ציבורית שתורכב מאנשי מקצוע מכל התחומים הרלוונטיים".

ח"כ אבישי ברוורמן, שהוביל את ההתנגדות לרפורמה מטעם סיעת העבודה בדיוני הוועדה המשותפת, ציין: "אני שמח על ההחלטה להקפיא את המשך הדיונים ברפורמת התכנון והבנייה. אני קורא לראש הממשלה לנצל את זמן הפגרה על מנת לשקול באופן רציני את ההסתייגויות הרבות שהגשנו לחוק. עליו לגבש תפיסה כוללת ורחבה יותר לגבי כלל השינויים הנדרשים, ולא להתמקד רק בסעיפים הרלוונטיים לדיור בר השגה, על אף שגם הם דורשים תיקון מיידי. אני משוכנע שאם ראש הממשלה, אדריכל בהשכלתו, אכן יבחן את החוק לעומקו, הוא ייווכח שהחוק במתכונתו הנוכחית רק מוסיף ביורוקרטיה, מסרבל הליכים, מעלה את מחירי הדירות, מיטיב עם בעלי ההון על חשבון האזרח הקטן, ואינו נותן תשובה אמיתית למצוקת הדיור של אזרחי ישראל".

לדברי ח"כ פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו, שהיתה אחראית על המו"מ מטעם סיעתה, "כל דחייה באי-יישום מיצוי כושר ההשתכרות בקריטריונים לדיור בר השגה ומחיר למשתכן פוגעת פגיעה ישירה במעמד הביניים בישראל, אותו מעמד שעובד, משלם מיסים, משרת בצבא ועושה מילואים ובעצם נושא על כתפיו את כל הנטל במדינה. מפלגת ישראל ביתנו תמשיך להיאבק לשנות את המצב הקיים. אנחנו מצפים מראש הממשלה להרחיב בהקדם האפשרי את הקריטריונים שיסייעו למעמד הביניים בישראל".